Nový školní rok ve staronové realitě. Základní školy řeší výuku na dálku a upravují plány
29. září 2020 (06:15)
foto: pribram.cz
K distanční výuce se v září vrátila část žáků příbramských základních škol. Zrušeny jsou veřejné školní akce nebo zájmové kroužky.
Po jarním „zahřívacím“ kole se v září některé základní školy v Příbrami opět částečně vrátily k distančnímu způsobu výuky. Kromě přípravy a realizace vzdělávání na dálku ovlivnil vývoj epidemie standardní fungování škol také v dalších oblastech, např. při organizování třídních schůzek a školních veřejných akcí.
V karanténě se v prvním měsíci školního roku ocitly třídy prvního i druhého stupně ze základní školy v ulici 28. října. „Protože byla z důvodu karantény znemožněna osobní přítomnost ve škole u více než poloviny žáků těchto tříd, poskytla naše škola v souladu s manuálem ministerstva školství vzdělávání distančním způsobem,“ uvedla ředitelka školy Markéta Špaková.
Distanční vzdělávání včetně komunikace mezi žáky a jednotlivými vyučujícími je zajištěno prostřednictvím jednotné komunikační platformy Google for Education. „Četnost setkávání jsme upravili podle důležitosti předmětu (český jazyk, anglický jazyk, matematika) a podle hodinové dotace (počet vyučovacích hodin pro jednotlivé předměty, pozn. redakce),“ doplnila Markéta Špaková. Se všemi skutečnostmi distančního vzdělávání byli seznámeni také zákonní zástupci.
Karanténa se dotkla i jedné z tříd v ZŠ Školní, jejíž žáci jsou již zpět ve škole. „U této jedné třídy se však žáci začali vracet z karantény velmi brzy a nastala situace, kdy se část žáků vzdělávala prezenčně a někteří zůstávali ještě v karanténě. To s sebou nese problémy v personální oblasti, protože učitel, který se věnuje dětem přítomným ve třídě, nemůže být současně k dispozici žákům doma,“ sdělila ředitelka školy Klára Karlíková. Pro distanční vzdělávání má škola připravenu platformu Google.
ZŠ Bratří Čapků využívá pro studium na dálku možnosti Office 365 Education od Microsoftu. „Distanční výuka probíhá ve formě on-line, a to synchronním i nesynchronním způsobem, nebo formou off-line. V prostředí školních Office probíhá zadávání úkolů, poskytování zpětné vazby, konzultace, samostatná i skupinová práce žáků, společné vyučovací hodiny a v neposlední řadě individuální studijní podpora,“ vysvětlila ředitelka ZŠ Bratří Čapků Alena Mašiková.
Při off-line výuce jsou úkoly zadávány písemně. Zákonní zástupci si vyzvedávají zadanou práci osobně ve škole a s vyučujícími jsou ve spojení především telefonicky, příp. i osobně. „Tento způsob využíváme, pokud socioekonomické podmínky neumožňují on-line výuku a v případech, kde je vzhledem ke specifickým potřebám účastníků vhodné zaměření na praktické činnosti,“ dodala Alena Mašiková.
Pro situaci, kdy by se distančního vzdělávání účastnila celá škola, je k dispozici upravený rozvrh vyučovacích hodin v souladu se školním vzdělávacím plánem a pedagogové mají jasně nastavené pracovní povinnosti. „Zatímco technická a personální stránka distanční výuky nás tolik netrápí a vždy se s ní nějakým způsobem ‚poperemeֹ‘, vidíme její možný negativní důsledek v prohlubování propadu gramotnosti, socializace a dalších společenských záležitostí u sociálně znevýhodněných skupin,“ zmiňuje Alena Mašiková. A obavy přináší i fakt, že s distanční výukou celkově mizí příznivý vliv školního prostředí jako místa setkávání dětí z různorodého prostředí.
„Obecně vidím problém distanční výuky, a to i při zapojení formou on-line, v její nízké efektivitě. Některé rodiny navíc nemají takové technické vybavení, aby se on-line výuky současně účastnilo více sourozenců, popřípadě ještě pracovali rodiče na home office,“ popisuje další úskalí vzdělávání na dálku Klára Karlíková.
Vzhledem k nepříznivé epidemiologické situace školy již také přistoupily k omezení některých aktivit. V ZŠ Školní neproběhly ohlášené první rodičovské schůzky, zákonným zástupcům byly předány informace e-mailem a mohli využít nabídku konzultací. Zrušen byl také ozdravný pobyt šestých tříd. „Předpokládáme, že letos neproběhnou hromadné akce typu vánoční jarmark. Velmi rádi bychom však, pokud to situace dovolí, umožnili žákům mimoškolní aktivity, zejména sportovní kroužky,“ uvedla Klára Karlíková.
Kromě tříd v karanténě, se na ZŠ 28. října první třídní schůzky uskutečnily v plánovém termínu. „Zákonným zástupcům byly s předstihem zaslány skutečnosti k projednání e-mailem. Každý se tak mohl rozhodnout, zda se schůzky zúčastní osobně, individuálně podle dohody, nebo své dotazy a připomínky projedná s třídním učitelem e-mailem,“ popsala přístup školy Markéta Špaková. Pro zákonné zástupce prvňáčků byly schůzky realizovány průběžně během září, a to formou individuální konzultace s třídní učitelkou. Také ZŠ 28. října zvažuje, s ohledem na vývoj epidemie, zda od října otevře nabízené kroužky. ZŠ Bratří Čapků pro letošní rok zájmové aktivity žákům zatím nenabízí, omezeny jsou celoškolní projekty a školní veřejné akce.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková