Nový most přes Litavku byl slavnostně otevřen
25. září 2019 (17:02)
Dalších 10 fotografií v galerii
Kovohutě Příbram a její hosté v čele se starostou města Příbram Mgr. Janem Konvalinkou ve středu 25. září 2019 slavnostně otevřely nový silniční most přes Litavku
Tento nový most umožňuje obousměrný provoz, bezpečný pohyb osob po chodníku a splňuje průtokový profil pro více než 100letou vodu. Kovohutě jsou přesvědčeny, že most bude sloužit minimálně tak dobře, jako ten předchozí. Dle dochovaných dokumentů jde o třetí větší most v tomto prostoru (první byl cca do roku 1860 a předchozí druhý cca od roku 1860 do letošního roku 2019).
Stavba splňuje hledisko dodržení snadné údržby. Životnost nového mostu je 100 let. Cena samotné stavby je necelých 13 mil. Kč bez DPH a záruka je 115 měsíců. Průtok vyhovuje při více než stoleté vodě, tj. 78,4 m3/s (Q100 je 56 m3/s), a zvýšil se trojnásobně. Délka mostu je 13,3 m (předchozí 10,3 m) a celková šířka je 11,85 m (9,25 m průjezdný profil pro 2 pruhy a chodník pro pěší 1,5 m – viz výše) oproti předchozí šířce 4,7 m (byl jen 1 pruh). Navazuje na nové velké parkoviště pro kamiony u rozcestí ke Kovohutím (Ranžír) a umožňuje obousměrný provoz, jak je zmíněno výše.
Stavba nového mostu byla zahájena 18. února 2019, kolaudace mostu proběhla 8. srpna a dokončovací práce skončily 17. září letošního roku. Úvahy o rozšíření původního mostu byly už v roce 2010. V roce 2017 se od možnosti rozšíření původního mostu odstoupilo a zahájila se projekce nového.
Jelikož klenba zbouraného mostu byla zalita struskou, muselo k tomuto zalití dojít až po zprovoznění vysokých šachtových pecí roku 1860. Zda došlo pouze k zalití klenby starého mostu či vybudování celého mostu nového, lze ale těžko říci. Je zřejmé, že již předtím zde most stál a podle starých výkresů vypadá, že byl také kamenný. Cesta z Příbrami na Obecnici byla podle indikační skici cca z roku 1830 zřejmě přednostně vedena přes tento most.
Maximální průtoky při povodňových stavech byly 24. května 2018, a to 24 m3 (měřeno na podnikovém limnigrafu na Litavce u vrátnice), a bez měření v srpnu 2002, lednu 2003 a květnu 2006, kdy byly průtoky ještě o něco vyšší mezi 25 a 30 m3.
Stavba splňuje hledisko dodržení snadné údržby. Životnost nového mostu je 100 let. Cena samotné stavby je necelých 13 mil. Kč bez DPH a záruka je 115 měsíců. Průtok vyhovuje při více než stoleté vodě, tj. 78,4 m3/s (Q100 je 56 m3/s), a zvýšil se trojnásobně. Délka mostu je 13,3 m (předchozí 10,3 m) a celková šířka je 11,85 m (9,25 m průjezdný profil pro 2 pruhy a chodník pro pěší 1,5 m – viz výše) oproti předchozí šířce 4,7 m (byl jen 1 pruh). Navazuje na nové velké parkoviště pro kamiony u rozcestí ke Kovohutím (Ranžír) a umožňuje obousměrný provoz, jak je zmíněno výše.
Stavba nového mostu byla zahájena 18. února 2019, kolaudace mostu proběhla 8. srpna a dokončovací práce skončily 17. září letošního roku. Úvahy o rozšíření původního mostu byly už v roce 2010. V roce 2017 se od možnosti rozšíření původního mostu odstoupilo a zahájila se projekce nového.
Jelikož klenba zbouraného mostu byla zalita struskou, muselo k tomuto zalití dojít až po zprovoznění vysokých šachtových pecí roku 1860. Zda došlo pouze k zalití klenby starého mostu či vybudování celého mostu nového, lze ale těžko říci. Je zřejmé, že již předtím zde most stál a podle starých výkresů vypadá, že byl také kamenný. Cesta z Příbrami na Obecnici byla podle indikační skici cca z roku 1830 zřejmě přednostně vedena přes tento most.
Maximální průtoky při povodňových stavech byly 24. května 2018, a to 24 m3 (měřeno na podnikovém limnigrafu na Litavce u vrátnice), a bez měření v srpnu 2002, lednu 2003 a květnu 2006, kdy byly průtoky ještě o něco vyšší mezi 25 a 30 m3.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Ing. Miroslav Jarolímek
autor: top