Nová Inspekce silniční dopravy spustila kontroly, zaměří se na přetížené kamiony
3. července 2025 (07:10)

foto: Inspekce silniční dopravy
Na přetížené kamiony nebo na dodržování povinných přestávek a další náležitosti se od 1. července zaměřuje Inspekce silniční dopravy (INSID). Vznikla z dosavadního Centra služeb pro silniční dopravu, má ale rozsáhlejší pravomoci. Inspektory už nemusejí doprovázet policisté a celníci a mohou sami zastavovat auta a pokutovat řidiče.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS), který se na první kontroly na D8 přijel podívat, jsou největším nešvarem přetížené kamiony. Ročně tak na českých silnicích vznikají stamilionové škody. Hlavním cílem nové inspekce je podle Kupky zaměřit se právě na ně.
"Největší problém jsou přetížené jednotlivé nápravy. V okamžiku, kdy vozidlo třeba při špatně rozloženém nákladu přetíží některou z náprav víc, tak to způsobí největší škody," řekl Kupka. Poškození jsou podle něj často větší na silnicích druhé a třetí třídy než na dálnicích a silnicích první třídy. Součástí výbavy inspekčních vozů jsou proto mobilní váhy, které umožňují vyhodnotit každou nápravu zvlášť. Inspektoři díky tomu za několik minut zjistí, jestli je vozidlo přetížené. Za odmítnutá vážení dostane řidič pokutu 100.000 korun.
Ředitel kontrolní sekce INSID Pavel Bergman poukázal na to, že Česko má v porovnání s okolními zeměmi nejvyšší povolený limit hmotnosti nákladu kamionů, který činí 48 tun. "Přesto naši řidiči tento limit nerespektují," dodal. Další vážné problémy jsou podle Bergmana nedodržování doby řízení a bezpečnostních přestávek a podvody se záznamovými zařízeními. Kontroly cílí také na upevnění nákladu a technický stav vozidel.
Inspektoři dostali auta vybavená moderní technikou a majáky, aby mohli zastavovat řidiče. Do terénu na první kontroly řidičů vyrazilo 1. července 21 inspekčních týmů, a to nejen na dálnice, kde je největší koncentrace tranzitní dopravy, ale i na silnice nižších tříd. Využívají při tom také podnětů od obcí. Kontroly naplánovali třeba v okolí Dobříše na Příbramsku, kudy si zkracují cestu kamiony mezi dálnicemi D4 a D5. Kvůli masivní tranzitní dopravě sjíždějící z dálnice v Hořovicích, Zdicích, v Dobříši a Příbrami vznikla nedávno i petice.
Kontroly inspekci usnadňují moderní technologie. Díky přenosu dat z tachografů mají inspektoři na dálku přístup i k datům, jako je překročení rychlosti, odpojení baterie tachografu, vložení karty řidiče během jízdy nebo jízda bez karty řidiče. Mohou se tak zaměřit na šoféry, kteří porušují pravidla, a nebudou zastavovat kamiony zbytečně.
INSID podle Bergmana nyní zaměstnává 47 lidí, výhledově by jich mělo být 56. Nabídku přejít do inspekce dostalo všech 42 pracovníků Centra pro silniční dopravu, čas na rozhodnutí mají do konce srpna. Další inspektory je potřeba nabrat, včetně specialistů z řad akreditovaných techniků STK (stanice technické kontroly). Podle Kupky vyšlo zřízení inspekce na několik milionů korun. "Některá vozidla jsme dokoupili, ale vycházíme zejména z toho, co měla k dispozici původní organizace," dodal.
Ředitel kontrolní sekce INSID Pavel Bergman poukázal na to, že Česko má v porovnání s okolními zeměmi nejvyšší povolený limit hmotnosti nákladu kamionů, který činí 48 tun. "Přesto naši řidiči tento limit nerespektují," dodal. Další vážné problémy jsou podle Bergmana nedodržování doby řízení a bezpečnostních přestávek a podvody se záznamovými zařízeními. Kontroly cílí také na upevnění nákladu a technický stav vozidel.
Inspektoři dostali auta vybavená moderní technikou a majáky, aby mohli zastavovat řidiče. Do terénu na první kontroly řidičů vyrazilo 1. července 21 inspekčních týmů, a to nejen na dálnice, kde je největší koncentrace tranzitní dopravy, ale i na silnice nižších tříd. Využívají při tom také podnětů od obcí. Kontroly naplánovali třeba v okolí Dobříše na Příbramsku, kudy si zkracují cestu kamiony mezi dálnicemi D4 a D5. Kvůli masivní tranzitní dopravě sjíždějící z dálnice v Hořovicích, Zdicích, v Dobříši a Příbrami vznikla nedávno i petice.
Kontroly inspekci usnadňují moderní technologie. Díky přenosu dat z tachografů mají inspektoři na dálku přístup i k datům, jako je překročení rychlosti, odpojení baterie tachografu, vložení karty řidiče během jízdy nebo jízda bez karty řidiče. Mohou se tak zaměřit na šoféry, kteří porušují pravidla, a nebudou zastavovat kamiony zbytečně.
INSID podle Bergmana nyní zaměstnává 47 lidí, výhledově by jich mělo být 56. Nabídku přejít do inspekce dostalo všech 42 pracovníků Centra pro silniční dopravu, čas na rozhodnutí mají do konce srpna. Další inspektory je potřeba nabrat, včetně specialistů z řad akreditovaných techniků STK (stanice technické kontroly). Podle Kupky vyšlo zřízení inspekce na několik milionů korun. "Některá vozidla jsme dokoupili, ale vycházíme zejména z toho, co měla k dispozici původní organizace," dodal.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: příbram.cz
ČTK
ČTK
Související
Další články









