Největší přehrada v Česku prochází modernizací
VIDEO
27. června 2025 (07:07)
Warning: Undefined array key 1 in /var/www/clients/client0/web1/web/www/clanek.php on line 248
foto, video: Ludmila Zelenková
Orlická přehrada, největší vodní dílo v Česku, prochází rozsáhlou rekonstrukcí, jejímž cílem je větší bezpečnost a ochrana proti extrémním povodním. Opravy probíhají od roku 2024 a potrvají do roku 2026.
Součástí projektu je výstavba bezpečnostního přelivu, modernizace lodního výtahu a další infrastruktury.
Nový bezpečnostní přeliv umožní odvedení extrémních průtoků pomocí tří uzávěrů vedoucích do jednotlivých sekcí přelivu. Voda vteče do kryté části skluzu a postupně se dostane ven. Poté se provalí dolů otevřeným skluzem, který připomíná obří klouzačku. Skluz bude 235 metrů dlouhý, 16 metrů široký a 6 metrů hluboký, se sklonem až 40 %.
Uzavírka silnice přes hráz se posouvá
Uzavírka silnice přes hráz Orlické přehrady byla původně plánována na rok 2024, ale kvůli prodloužení stavebních prací se přesunula. Přesný termín zatím není znám, Povodí Vltavy o něm bude informovat s předstihem. Dopravní omezení ovlivní okolní obce a autobusové spoje, což může být komplikací pro dojíždějící za prací i školáky.
Rekonstrukce Orlické přehrady je největší vodohospodářskou stavbou současnosti. Přinese vyšší bezpečnost, modernizaci infrastruktury a lepší ochranu před povodněmi. Řidiči by však měli počítat s uzavírkou silnice přes hráz už v tomto roce. Její přesný termín bude teprve upřesněn.
Vodní nádrž Orlík
Orlická přehrada, jak se běžně tahle vodní plochy nazývá, byla postavena mezi lety 1954–1961 jako součást Vltavské kaskády, která reguluje tok Vltavy a slouží k výrobě elektrické energie. Její hráz je 450 metrů dlouhá a 91 metrů vysoká. Při její stavbě muselo ustoupit 650 obytných a hospodářských budov, včetně několika mlýnů a pil.
Přehrada sehrála významnou roli při povodních v roce 2002, kdy pomohla zadržet kulminaci vody a oddálit záplavy v Praze o 17 hodin. Tyto události zároveň ukázaly, že původní bezpečnostní opatření nemusí stačit při extrémních hydrologických situacích. Právě proto je součástí rekonstrukce nový bezpečnostní přeliv, který umožní Orlíku zvládnout i desetitisíciletou povodeň s průtokem až 5300 m³ za sekundu.
Uzavírka silnice přes hráz se posouvá
Uzavírka silnice přes hráz Orlické přehrady byla původně plánována na rok 2024, ale kvůli prodloužení stavebních prací se přesunula. Přesný termín zatím není znám, Povodí Vltavy o něm bude informovat s předstihem. Dopravní omezení ovlivní okolní obce a autobusové spoje, což může být komplikací pro dojíždějící za prací i školáky.
Rekonstrukce Orlické přehrady je největší vodohospodářskou stavbou současnosti. Přinese vyšší bezpečnost, modernizaci infrastruktury a lepší ochranu před povodněmi. Řidiči by však měli počítat s uzavírkou silnice přes hráz už v tomto roce. Její přesný termín bude teprve upřesněn.
Vodní nádrž Orlík
Orlická přehrada, jak se běžně tahle vodní plochy nazývá, byla postavena mezi lety 1954–1961 jako součást Vltavské kaskády, která reguluje tok Vltavy a slouží k výrobě elektrické energie. Její hráz je 450 metrů dlouhá a 91 metrů vysoká. Při její stavbě muselo ustoupit 650 obytných a hospodářských budov, včetně několika mlýnů a pil.
Přehrada sehrála významnou roli při povodních v roce 2002, kdy pomohla zadržet kulminaci vody a oddálit záplavy v Praze o 17 hodin. Tyto události zároveň ukázaly, že původní bezpečnostní opatření nemusí stačit při extrémních hydrologických situacích. Právě proto je součástí rekonstrukce nový bezpečnostní přeliv, který umožní Orlíku zvládnout i desetitisíciletou povodeň s průtokem až 5300 m³ za sekundu.

foto: Hráz přehrady. / Petra Bálková
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Ludmila Zelenková
Související
Další články









