Názor čtenáře: Zrušení odboru obrany a ochrany je nešťastné, mělo by být přehodnoceno
NÁZOR
3. března 2015 (13:05)
Úvodem mého příspěvku je třeba říci, že fandím změnám a „novému větru“, který zavládl na příbramské radnici. Čemu, však nefandím a považuji to za nešťastné řešení je zrušení odboru obrany a ochrany, a jeho začlenění jenom jako oddělení pod nic neříkající obor „správa občanských agend“.
Nejdříve si rozeberme co má vůbec v současnosti odbor obrany a ochrany na starosti.
Plní úkoly na úseku požární ochrany
V samostatné působnosti zřizuje jednotky SDH obcí, jakož i její zabezpečení po straně finanční a materiální. Mimochodem v našem městě máme zřízené čtyři jednotky hasičů, ve kterých je cca 50 dobrovolných hasičů, kteří se starají o vybavení v řádech desítkách miliónů korun. Toto vybavení je připraveno kdykoliv pomoci našich občanům a také jim pomáhá. Dalším z úkolů je vydávání obecně závazných vyhlášek obce, jako je požární řád obce, zabezpečení požární ochrany při akcích, které pořádá obec a zúčastňuje se jich větší počet osob. Mimochodem požární řád obce by se měl minimálně aktualizovat a konkrétní podmínky při pořádání svých akcí město ani pevně stanovené nemá a díky aktivitě dobrovolných hasičů jsou na území města zajišťovány dle všeobecných pravidel PO. Dále se v tomto úseku stará o zdroje vody pro hašení požárů a ty také nejsou v nejlepší kondici. Například požární nádrž v Kozičíně či Zavržicích by si jistě zasloužili minimálně odbahnění a vyčištění. Jedním s posledních úkolů je vytvářet podmínky pro hašení požárů a záchranné práce, zejména udržováním volných příjezdových komunikací a zřizování a udržování nástupních požárních ploch. Nástupní požární plochy zejména u věžových domů v našem městě je kapitolou samo o sobě. Tam neprojedete ani s osobním automobilem natož, aby se tam dostala těžká hasičská technika.
Plní úkoly na úseku Integrovaného záchranného systému a Krizového řízení
Na úseku IZS má starosta obce a tento odbor v případě mimořádné události některé pravomoci výkonného charakteru. Tyto pravomoci a povinnosti se ještě zvyšují tím, že naše město je obcí s rozšířenou působností. Musí zabezpečit varování osob na ohroženém území, organizuje ve spolupráci ze složkami IZS evakuaci obyvatel, organizuje dění v obci v podmínkách nouzového přežití a je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby, aby poskytli osobní a věcnou pomoc. Za to vše odpovídá starosta obce.
Na úseku krizového řízení a plánování zajišťuje, aby město a obce v jeho rozšířené působnosti bylo připraveno na krizové situace. Rozpracovává úkoly krizového plánu obce, kraje, poskytuje informace ke zpracování krizového plánu. Shromažďujte údaje o počtu a totožnosti osob, podílí se na zabezpečení veřejného pořádku a plní další úkoly vyplívající z přípravy na krizové situace, které stanovuje městu a obcím ve správním obvodu krajský úřad. Do těchto úkolů patří povinnost starosty a města seznamovat veřejnost s možným ohrožením a připravovanými krizovými opatřeními. Při vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí jsou orgány obce povinny se postarat o krizová opatření v podmínkách našeho města.
Úkoly na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO) zaměstnanců
Zajišťuje nezbytné školení BOZP a PO svým zaměstnancům. Řeší požární poplachové směrnice v budovách města včetně únikových východů a postupu vyhlášení požárního poplachu. Řeší pracovní úrazy svých zaměstnanců. Zajišťuje vybavení ochrannými pracovními pomůckami a vybavení lékárniček, značení únikových východů, revize a obměnu hasicích přístrojů a zařízení v budovách města.
Úkoly na úseku obrany státu
Zajišťuje úkoly na úseku obranu státu
Bezpečnost jako svou prioritu, to si daly skoro všechny politické strany a subjekty, které kandidovali do městského zastupitelstva jako svůj prvořadý úkol. Proto se domnívám, že zrušení odboru obrany a ochrany a začlenění ho jako oddělení pod správu občanských agend je chybou. Z logického hlediska- jak tato popsaná problematika souvisí s občanskými agendami? Podle mého názoru vůbec a neměla by být v tomto nově vzniklém odboru začleněna.
Tak jak ukazuje praxe a ukládá zákon je například Městská policie plně pod starostou města. Z výše uvedených informací se domnívám, že by i oddělení obrany, PO a krizového řízení by pod sebou měl mít alespoň částečně starosta města, tak jak tomu je u například u nově zřízených odborů práva a veřejných zakázek,ekonomického odboru nebo odboru řízení projektů. Už jen minimálně z toho důvodu, že starosta města ze zákona zodpovídá za bezpečnost ve městě a v případě mimořádných událostí a krizových stavů plní pravomoci výkonného charakteru, který mu ukládá zákon.
A jaké se tedy nabízí řešení? Není třeba vymýšlet již vymyšlené, stačí se podívat, jak to funguje v podobných městech.
Ve středočeském městě Kolín – tam funguje Odbor obrany a krizového řízení. Ve městě Kladně funguje Odbor krizového řízení a drogové prevence. Ve městě Most – odbor životního prostředí a krizového plánování.
V Českých Budějovicích je oddělení krizového plánování, PO, BOZP pod odborem kanceláře primátora Ve městě Písku, které si nové vedení často bere jako svůj vzor. Tam je oddělení požární ochrany a krizového řízení pod odborem Kanceláře úřadu. V dalších středočeských městech jako je Mladá Boleslav, Nymburk, Kutná Hora, Rakovník je zmíněné oddělení krizového plánování a PO pod Odborem tajemníka úřadu. V Benešově a Mělníku je oddělení PO a krizového řízení začleněno v Odboru vnitřních věcí. To je jen výčet několika měst. Nikde jsem však nenašel, ač v některých městech je zřízen Odbor správních agend, že by požární ochrana a krizové řízení bylo do tohoto odboru začleněné. V Příbrami to bude rarita.
Z výše uvedených informací vyplívá, že se nabízí lepší řešení, než je současný schválený záměr.
Nejlepším řešením by bylo, aby byl zachován Odbor obrany a ochrany, nebo byl transformován do společného Odboru se životním prostředím.(Odbor životního prostředí a krizového plánování). Proč se životním prostředím? Už jen s toho důvodu, že dle statistik mimořádných událostí v posledních letech převládají živelné pohromy (povodně, přívalové deště, větrné smrště apod.) Ze zákona pak, při povodních spadají a zajišťují některé kompetence právě na odboru životního prostředí. Zároveň by měl tento odbor pod vedením tajemník úřadu, a částečně starosta města.
Pokud by toto řešení novému vedení nevyhovovalo, bylo by lepší a i logičtější z odboru obrany a obrany udělat oddělení PO,BOZP a krizového řízení a dát ho do odboru vnitřních věcí. Tak jak tomu bylo v minulosti.
Věřím, že nové vedení ještě vše pečlivě uváží, zjistí si a ověří relevantní informace a zvolí tak nejlepší řešení jak pro ně tak hlavně pro občany města Příbram a obce spadající v rámci krizového řízení pod naše město.
Josef Novák
Nejdříve si rozeberme co má vůbec v současnosti odbor obrany a ochrany na starosti.
Plní úkoly na úseku požární ochrany
V samostatné působnosti zřizuje jednotky SDH obcí, jakož i její zabezpečení po straně finanční a materiální. Mimochodem v našem městě máme zřízené čtyři jednotky hasičů, ve kterých je cca 50 dobrovolných hasičů, kteří se starají o vybavení v řádech desítkách miliónů korun. Toto vybavení je připraveno kdykoliv pomoci našich občanům a také jim pomáhá. Dalším z úkolů je vydávání obecně závazných vyhlášek obce, jako je požární řád obce, zabezpečení požární ochrany při akcích, které pořádá obec a zúčastňuje se jich větší počet osob. Mimochodem požární řád obce by se měl minimálně aktualizovat a konkrétní podmínky při pořádání svých akcí město ani pevně stanovené nemá a díky aktivitě dobrovolných hasičů jsou na území města zajišťovány dle všeobecných pravidel PO. Dále se v tomto úseku stará o zdroje vody pro hašení požárů a ty také nejsou v nejlepší kondici. Například požární nádrž v Kozičíně či Zavržicích by si jistě zasloužili minimálně odbahnění a vyčištění. Jedním s posledních úkolů je vytvářet podmínky pro hašení požárů a záchranné práce, zejména udržováním volných příjezdových komunikací a zřizování a udržování nástupních požárních ploch. Nástupní požární plochy zejména u věžových domů v našem městě je kapitolou samo o sobě. Tam neprojedete ani s osobním automobilem natož, aby se tam dostala těžká hasičská technika.
Plní úkoly na úseku Integrovaného záchranného systému a Krizového řízení
Na úseku IZS má starosta obce a tento odbor v případě mimořádné události některé pravomoci výkonného charakteru. Tyto pravomoci a povinnosti se ještě zvyšují tím, že naše město je obcí s rozšířenou působností. Musí zabezpečit varování osob na ohroženém území, organizuje ve spolupráci ze složkami IZS evakuaci obyvatel, organizuje dění v obci v podmínkách nouzového přežití a je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby, aby poskytli osobní a věcnou pomoc. Za to vše odpovídá starosta obce.
Na úseku krizového řízení a plánování zajišťuje, aby město a obce v jeho rozšířené působnosti bylo připraveno na krizové situace. Rozpracovává úkoly krizového plánu obce, kraje, poskytuje informace ke zpracování krizového plánu. Shromažďujte údaje o počtu a totožnosti osob, podílí se na zabezpečení veřejného pořádku a plní další úkoly vyplívající z přípravy na krizové situace, které stanovuje městu a obcím ve správním obvodu krajský úřad. Do těchto úkolů patří povinnost starosty a města seznamovat veřejnost s možným ohrožením a připravovanými krizovými opatřeními. Při vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí jsou orgány obce povinny se postarat o krizová opatření v podmínkách našeho města.
Úkoly na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO) zaměstnanců
Zajišťuje nezbytné školení BOZP a PO svým zaměstnancům. Řeší požární poplachové směrnice v budovách města včetně únikových východů a postupu vyhlášení požárního poplachu. Řeší pracovní úrazy svých zaměstnanců. Zajišťuje vybavení ochrannými pracovními pomůckami a vybavení lékárniček, značení únikových východů, revize a obměnu hasicích přístrojů a zařízení v budovách města.
Úkoly na úseku obrany státu
Zajišťuje úkoly na úseku obranu státu
Bezpečnost jako svou prioritu, to si daly skoro všechny politické strany a subjekty, které kandidovali do městského zastupitelstva jako svůj prvořadý úkol. Proto se domnívám, že zrušení odboru obrany a ochrany a začlenění ho jako oddělení pod správu občanských agend je chybou. Z logického hlediska- jak tato popsaná problematika souvisí s občanskými agendami? Podle mého názoru vůbec a neměla by být v tomto nově vzniklém odboru začleněna.
Tak jak ukazuje praxe a ukládá zákon je například Městská policie plně pod starostou města. Z výše uvedených informací se domnívám, že by i oddělení obrany, PO a krizového řízení by pod sebou měl mít alespoň částečně starosta města, tak jak tomu je u například u nově zřízených odborů práva a veřejných zakázek,ekonomického odboru nebo odboru řízení projektů. Už jen minimálně z toho důvodu, že starosta města ze zákona zodpovídá za bezpečnost ve městě a v případě mimořádných událostí a krizových stavů plní pravomoci výkonného charakteru, který mu ukládá zákon.
A jaké se tedy nabízí řešení? Není třeba vymýšlet již vymyšlené, stačí se podívat, jak to funguje v podobných městech.
Ve středočeském městě Kolín – tam funguje Odbor obrany a krizového řízení. Ve městě Kladně funguje Odbor krizového řízení a drogové prevence. Ve městě Most – odbor životního prostředí a krizového plánování.
V Českých Budějovicích je oddělení krizového plánování, PO, BOZP pod odborem kanceláře primátora Ve městě Písku, které si nové vedení často bere jako svůj vzor. Tam je oddělení požární ochrany a krizového řízení pod odborem Kanceláře úřadu. V dalších středočeských městech jako je Mladá Boleslav, Nymburk, Kutná Hora, Rakovník je zmíněné oddělení krizového plánování a PO pod Odborem tajemníka úřadu. V Benešově a Mělníku je oddělení PO a krizového řízení začleněno v Odboru vnitřních věcí. To je jen výčet několika měst. Nikde jsem však nenašel, ač v některých městech je zřízen Odbor správních agend, že by požární ochrana a krizové řízení bylo do tohoto odboru začleněné. V Příbrami to bude rarita.
Z výše uvedených informací vyplívá, že se nabízí lepší řešení, než je současný schválený záměr.
Nejlepším řešením by bylo, aby byl zachován Odbor obrany a ochrany, nebo byl transformován do společného Odboru se životním prostředím.(Odbor životního prostředí a krizového plánování). Proč se životním prostředím? Už jen s toho důvodu, že dle statistik mimořádných událostí v posledních letech převládají živelné pohromy (povodně, přívalové deště, větrné smrště apod.) Ze zákona pak, při povodních spadají a zajišťují některé kompetence právě na odboru životního prostředí. Zároveň by měl tento odbor pod vedením tajemník úřadu, a částečně starosta města.
Pokud by toto řešení novému vedení nevyhovovalo, bylo by lepší a i logičtější z odboru obrany a obrany udělat oddělení PO,BOZP a krizového řízení a dát ho do odboru vnitřních věcí. Tak jak tomu bylo v minulosti.
Věřím, že nové vedení ještě vše pečlivě uváží, zjistí si a ověří relevantní informace a zvolí tak nejlepší řešení jak pro ně tak hlavně pro občany města Příbram a obce spadající v rámci krizového řízení pod naše město.
Josef Novák
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Josef Novák
autor: Josef Novák