Náročná byla nejistota a stále se měnící opatření, hodnotí loňský rok ředitelka mateřské školy
12. ledna 2021 (06:29)
foto: pribram.cz
Koncem minulého roku byla do pozice ředitelky příbramské mateřské školy Kličkova vila opětovně jmenována Iva Šedivá. „Největším projektem, který nás čeká v příštím roce, je rekonstrukce zahrady a jejího herního vybavení,“ říká v rozhovoru.
Mateřská škola Kličkova vila, sídlící v secesní budově na okraji staré Příbrami, je menším zařízením rodinného typu se dvěma třídami. Její ředitelka Iva Šedivá v loňském roce obhájila svoji funkci a školku bude řídit dalších šest let.
Jak z pracovního hlediska hodnotíte loňský velmi „neobvyklý“ rok? Co bylo nejnáročnější?
Nejnáročnější byla asi nejistota. Stále se měnila opatření a často nebylo jasné, jestli budou mateřské školy zavřené nebo otevřené a za jakých podmínek. Pro mě osobně bylo nepříjemné i omezení kontaktu s rodiči a rodinami dětí. Za normálních okolností bychom organizovali dobrovolné aktivity jako přespávání ve školce a opékání buřtů, které pomáhají přiblížit školku rodičům a rodiče školce. Chodili bychom do divadla, jezdili na výlety a na konci školního roku bychom uspořádali tradiční školku v přírodě.
Nejnáročnější byla asi nejistota. Stále se měnila opatření a často nebylo jasné, jestli budou mateřské školy zavřené nebo otevřené a za jakých podmínek. Pro mě osobně bylo nepříjemné i omezení kontaktu s rodiči a rodinami dětí. Za normálních okolností bychom organizovali dobrovolné aktivity jako přespávání ve školce a opékání buřtů, které pomáhají přiblížit školku rodičům a rodiče školce. Chodili bychom do divadla, jezdili na výlety a na konci školního roku bychom uspořádali tradiční školku v přírodě.
Fungovala v době uzavření školek spolupráce s dětmi a rodiči alespoň na dálku?
Snažili jsme se usnadnit rodičům domácí práci s dětmi, zejména s předškoláky. Na webové stránky jsme umístili výukové materiály, náměty na různé domácí aktivity a odkazy na další zdroje, ze kterých mohli rodiče čerpat. Osobně mě pak velmi potěšilo, když jsem od rodičů slyšela, že jim naše podněty v těžké době opravdu pomáhaly. Kreativně jsme přistoupili i k závěrečné besídce. Zorganizovali jsme odpoledne v duchu populární soutěže „MŠ Kličkova vila má talent“. Rodiče doma s dětmi připravili svoje vystoupení, které pak předvedli ostatním.
Snažili jsme se usnadnit rodičům domácí práci s dětmi, zejména s předškoláky. Na webové stránky jsme umístili výukové materiály, náměty na různé domácí aktivity a odkazy na další zdroje, ze kterých mohli rodiče čerpat. Osobně mě pak velmi potěšilo, když jsem od rodičů slyšela, že jim naše podněty v těžké době opravdu pomáhaly. Kreativně jsme přistoupili i k závěrečné besídce. Zorganizovali jsme odpoledne v duchu populární soutěže „MŠ Kličkova vila má talent“. Rodiče doma s dětmi připravili svoje vystoupení, které pak předvedli ostatním.
Koncem roku jste byla po šestiletém funkčním období znovu jmenována do funkce ředitelky. Jaké nejvýznamnější změny se za uplynulých šest let ve vaší MŠ uskutečnily?
Když se ohlédnu zpátky, tak jsme toho za posledních šest let zvládli opravdu hodně. Zejména se nám podařilo zpříjemnit pro děti prostředí školy. Postupně rekonstruujeme budovu – vyměnili jsme okna, podlahové krytiny a vymalovali. Vybavili jsme školku novým dětským nábytkem, didaktickými pomůckami, IT a digitální technikou, abychom drželi krok s dobou a děti vstupovaly do školních let připravené. Vylepšili jsme keramickou dílnu a zaměřili se i na vzdělávání pedagogů a odborné přednášky pro rodiče. Navázali jsme také spolupráci s řadou subjektů. S Charitou Příbram podněcujeme mezigenerační propojení dětí se seniory a s příbramskou nemocnicí jsme dětem zajistili ukázku prevence úrazů a nemocí. Dále spolupracujeme s Policií ČR a HZS Příbram, účastníme se výtvarných soutěží i méně obvyklých akcí, ke kterým patří vítání občánků nebo masopustní průvod pořádaný Spolkem dobrovolných hasičů z Bohutína.
Když se ohlédnu zpátky, tak jsme toho za posledních šest let zvládli opravdu hodně. Zejména se nám podařilo zpříjemnit pro děti prostředí školy. Postupně rekonstruujeme budovu – vyměnili jsme okna, podlahové krytiny a vymalovali. Vybavili jsme školku novým dětským nábytkem, didaktickými pomůckami, IT a digitální technikou, abychom drželi krok s dobou a děti vstupovaly do školních let připravené. Vylepšili jsme keramickou dílnu a zaměřili se i na vzdělávání pedagogů a odborné přednášky pro rodiče. Navázali jsme také spolupráci s řadou subjektů. S Charitou Příbram podněcujeme mezigenerační propojení dětí se seniory a s příbramskou nemocnicí jsme dětem zajistili ukázku prevence úrazů a nemocí. Dále spolupracujeme s Policií ČR a HZS Příbram, účastníme se výtvarných soutěží i méně obvyklých akcí, ke kterým patří vítání občánků nebo masopustní průvod pořádaný Spolkem dobrovolných hasičů z Bohutína.
Jaké má školka plány v blízké budoucnosti?
Největším projektem, který nás čeká v příštím roce, je rekonstrukce zahrady a jejího herního vybavení. Chystáme se pokračovat také v dotačních programech, takže děti se mohou těšit nejen na nové didaktické pomůcky, ale i na aktivity mimo školku. Pokud to situace umožní, ráda bych se vrátila k užší spolupráci s rodiči na akcích školy a doufám, že letos si všichni konečně užijeme školu v přírodě.
Největším projektem, který nás čeká v příštím roce, je rekonstrukce zahrady a jejího herního vybavení. Chystáme se pokračovat také v dotačních programech, takže děti se mohou těšit nejen na nové didaktické pomůcky, ale i na aktivity mimo školku. Pokud to situace umožní, ráda bych se vrátila k užší spolupráci s rodiči na akcích školy a doufám, že letos si všichni konečně užijeme školu v přírodě.
Co vás na vaší práci nejvíce baví a v čem vidíte možnosti ke zlepšení?
Nejvíce mě naplňuje práce s dětmi, protože vidím a vnímám, že předškolní věk je optimální příležitostí pro rozvoj dětské osobnosti a důležitým obdobím přípravy pro budoucí úspěšné společenské uplatnění. Baví mě práce s lidmi, komunikace s nimi. Líbí se mi, když se mi daří propojit školu s rodiči. Do dalšího školního roku si přeji hlavně návrat k normálu, abychom se mohli všichni soustředit na to, co je pro děti nejdůležitější.
Nejvíce mě naplňuje práce s dětmi, protože vidím a vnímám, že předškolní věk je optimální příležitostí pro rozvoj dětské osobnosti a důležitým obdobím přípravy pro budoucí úspěšné společenské uplatnění. Baví mě práce s lidmi, komunikace s nimi. Líbí se mi, když se mi daří propojit školu s rodiči. Do dalšího školního roku si přeji hlavně návrat k normálu, abychom se mohli všichni soustředit na to, co je pro děti nejdůležitější.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková