Na údržbu D4 mezi Příbramí a Pískem je připraveno 2000 tun soli a šest sypačů
30. října 2025 (16:00)
foto: Středisko provozu a údržby Via Salis na DR. / Karel Hutr
Na zimní údržbu nového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je připraveno 2000 tun soli, šest sypačů a pohotovostní četa 17 pracovníků.
Přehled o situaci na dálnici získávají operátoři z dat od deseti meteostanic. Při nepříznivých podmínkách mohou řidiče varovat pomocí proměnlivého dopravního značení, které zahrnuje 34 velkoplošných panelů a 20 panelů zaměřených přímo na meteorologická data. Operátoři jsou v přímém spojení s posádkami sypačů a mohou je v reálném čase informovat o situaci na komunikaci, kterou sledují na dálničních kamerách. V tiskové zprávě to uvedla společnosti Via Salis Operations, která je správcem dálnice.
Režim zimní údržby začíná celorepublikově pro správce komunikací 1. listopadu a potrvá do 31. března. "Samozřejmě, že jsme připraveni zasáhnout a zajistit sjízdnost vozovky i kdykoliv mimo toto období, protože nečekané sněžení může přijít třeba i v dubnu. Ale počátkem listopadu startuje doba nepřetržitého sledování povětrnostních podmínek," uvedl manažer provozu a údržby Via Salis Operations Ondřej Vašek.
Pro dlouhodobější přehled firma využívá data z předpovědního modelu, který je vytvořený přímo pro lokalitu D4. Podle předpovědi vyhlašuje různé stupně pohotovosti, které reflektují aktuální potřebu počtu lidí i techniky. Kromě toho vyjíždí k preventivním posypům. Platí pravidlo, že komunikace musí být čistá nejpozději do dvou hodin poté, co přestal padat sníh.
V areálu operačního centra má Via Salis Operations kromě 2000 tun posypové soli technologie pro přípravu solanky, která automaticky zajišťuje její stálou zásobu v objemu 40 metrů krychlových. Posypová sůl nejlépe zabírá při teplotách do tří stupňů pod nulou. Pokud jsou mrazy větší, přichází na řadu solanka, tedy solný roztok. Navlhčení sypané soli v solance zabraňuje jejímu rozfoukání větrem a zajistí, že lépe přilne k vozovce.
Dostavba 48 kilometrů D4 mezi Příbramí a Pískem je prvním dopravním projektem, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP projekt). Řidičům se nový úsek dálnice otevřel v polovině loňského prosince. Sdružení Via Salis novou část dálnice postavilo za 43 měsíců, během nichž vybudovalo 32 kilometrů nové komunikace a dalších 16 kilometrů starších úseků opravilo. Firma se bude 25 let starat o její provoz, pak dálnici předá státu. Stát jí za to zaplatí 17,8 miliardy korun.
Via Salis Operations je od roku 2021 zodpovědná za provoz a údržbu 16 kilometrů již dříve zprovozněných úseků dálnice D4. Od letošního ledna se stará i o dalších 32 kilometrů D4, které byly postaveny v režimu PPP. Vinci Highways, mateřská společnost Via Salis Operations, celosvětově spravuje více než 3000 kilometrů dálnic.
Pro dlouhodobější přehled firma využívá data z předpovědního modelu, který je vytvořený přímo pro lokalitu D4. Podle předpovědi vyhlašuje různé stupně pohotovosti, které reflektují aktuální potřebu počtu lidí i techniky. Kromě toho vyjíždí k preventivním posypům. Platí pravidlo, že komunikace musí být čistá nejpozději do dvou hodin poté, co přestal padat sníh.
V areálu operačního centra má Via Salis Operations kromě 2000 tun posypové soli technologie pro přípravu solanky, která automaticky zajišťuje její stálou zásobu v objemu 40 metrů krychlových. Posypová sůl nejlépe zabírá při teplotách do tří stupňů pod nulou. Pokud jsou mrazy větší, přichází na řadu solanka, tedy solný roztok. Navlhčení sypané soli v solance zabraňuje jejímu rozfoukání větrem a zajistí, že lépe přilne k vozovce.
Dostavba 48 kilometrů D4 mezi Příbramí a Pískem je prvním dopravním projektem, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP projekt). Řidičům se nový úsek dálnice otevřel v polovině loňského prosince. Sdružení Via Salis novou část dálnice postavilo za 43 měsíců, během nichž vybudovalo 32 kilometrů nové komunikace a dalších 16 kilometrů starších úseků opravilo. Firma se bude 25 let starat o její provoz, pak dálnici předá státu. Stát jí za to zaplatí 17,8 miliardy korun.
Via Salis Operations je od roku 2021 zodpovědná za provoz a údržbu 16 kilometrů již dříve zprovozněných úseků dálnice D4. Od letošního ledna se stará i o dalších 32 kilometrů D4, které byly postaveny v režimu PPP. Vinci Highways, mateřská společnost Via Salis Operations, celosvětově spravuje více než 3000 kilometrů dálnic.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: příbram.cz
ČTK
ČTK
Další články
Frankfurt Fall Open Championship: Dvojí medaile pro Michala Krejčího z jednoho z nejtěžších turnajů sezóny
O víkendu 18. a 19.října se ve Frankfurtu konal další turnaj série Jiujitsu German …
Připravte svá včelstva na jaro: odborná přednáška pro každého včelaře
Včelaři všech zkušeností jsou zváni na odbornou přednášku o chovu zdravých a silných …
Día de Muertos poprvé v Příbrami
Každá kultura má své zvyky. Zatímco u nás si zemřelé připomínáme v klidu a tichu při …
Rybáři do Sadoňského rybníka vysadili rybí obry. Mezi nimi je i vzácný albín
Rybáři z Rožmitálu pod Třemšínem vypustili do chovného rybníka Sadoňský několik …
Parkovací dům v Milínské se rozplynul. Investor odstoupil
Z plánovaného parkovacího domu v Milínské ulici se stává minulost. Společnost LDM …
Dušičky v bezpečí: Policie varuje před kapsáři a zloději
Je tady období, kdy lidé po celé zemi míří na hřbitovy, aby si připomněli své blízké. …
Povodí Vltavy opět podalo pomocnou ruku hasičům z Příbrami
Už jedenáctým rokem pokračuje úspěšná spolupráce mezi Hasičským záchranným sborem …
Výlov Musíku přilákal spousty lidí nejen na tradiční podívanou, ale i rybí speciality
V úterý 28. října začal dvoudenní výlov rybníku Musík u Dublovic. Rybáři dokončí výlov …
FOTOGALERIE
Martin Kadlec: Hasič, který dobývá pódia kulturistiky
Profesionální hasič z Podlesí skloubil náročné povolání s vrcholovým sportem a přivezl …
Skončil provoz letošních turistických spojů
V úterý 28. října vyjely poslední výletní linky PID. Kromě jiných dopravních spojů …



