Na Tři krále o krok dále
6. ledna 2018 (13:08)
Dalších 8 fotografií v galerii
foto: pribram.cz
Co praví pranostiky ví řada z nás, ale co se skrývá za tradicí Tří králů a nebo průvodu doopravdy?
Tříkrálová legenda je v křesťanském povědomí hluboce zakořeněna, pro křesťany vrcholí vánoční období svátkem Tří králů. Zakotvila dokonce v naší historii jako Tříkrálová deklarace. Byla slavnostním prohlášením českých poslanců vídeňské říšské rady a zemských sněmů historických zemí Českého království z 6. 1. 1918, v němž byly formulovány cíle národněosvobozeneckého boje českého a slovenského národa.
Na historii narazíme již v Novém zákoně, Evangeliu Sv. Matouše, Bibli Kralické: "Když se pak narodil Ježíš v Betlémě Judově za dnů Herodesa krále, aj. mudrci od východu slunce vypravili se do Jeruzaléma… A uzřevše hvězdu, zaradovali se radostí velmi velikou… I všedše do domu, nalezli děťátko s Marií matkou jeho a padše, klaněli se jemu: a otevřevše poklady své, obětovali jemu dary, zlato, kadidlo a mirru."
Odraz se objevuje v lidových verších i písních koledníků - "My tři králové jdeme k vám, štěstí, zdraví, vinšujem vám."
Na historii narazíme již v Novém zákoně, Evangeliu Sv. Matouše, Bibli Kralické: "Když se pak narodil Ježíš v Betlémě Judově za dnů Herodesa krále, aj. mudrci od východu slunce vypravili se do Jeruzaléma… A uzřevše hvězdu, zaradovali se radostí velmi velikou… I všedše do domu, nalezli děťátko s Marií matkou jeho a padše, klaněli se jemu: a otevřevše poklady své, obětovali jemu dary, zlato, kadidlo a mirru."
Odraz se objevuje v lidových verších i písních koledníků - "My tři králové jdeme k vám, štěstí, zdraví, vinšujem vám."
foto: pribram.cz
V západní církvi se v tento den žehná voda, kadidlo, předměty ze zlata a křída. V některých oblastech je zvykem žehnat příbytky – kropit požehnanou vodou, vykuřovat kadidlem a dveře označovat křídou a písmeny s třemi křížky (nejsou to tři plus) K † M † B † (příp. C † M † B †, nebo † C † M † B), za kterými následuje letopočet. Lidová zbožnost chápe tři písmena jako akronym pozdně legendárních jmen tří králů (Kašpara, Melichara a Baltazara), spíše jde však o zkratky věty latinsky: Christus mansionem benedicat („Kristus ať žehná (tento) příbytek“).
Zobrazováni bývají jako Melichar (přinášející kadidlo), Baltazar (nesoucí zlato) a Kašpar (nesoucí myrhu). Na základě biblických příběhů tři muži zastupovali tři etapy života – historii, přítomnost a budoucnost (mladý muž, muž ve středním věku, a starý král). Nejstarší muž měl také tmavý obličej, který představoval stín smrti.
První výslovná zmínka o církevním svátku pochází z roku 361 u Ammiana Marcellina.
V Česku od roku 2000 navazuje Česká katolická charita na starou tradici tříkrálových koled pořádáním Tříkrálové sbírky.
Zobrazováni bývají jako Melichar (přinášející kadidlo), Baltazar (nesoucí zlato) a Kašpar (nesoucí myrhu). Na základě biblických příběhů tři muži zastupovali tři etapy života – historii, přítomnost a budoucnost (mladý muž, muž ve středním věku, a starý král). Nejstarší muž měl také tmavý obličej, který představoval stín smrti.
První výslovná zmínka o církevním svátku pochází z roku 361 u Ammiana Marcellina.
V Česku od roku 2000 navazuje Česká katolická charita na starou tradici tříkrálových koled pořádáním Tříkrálové sbírky.
foto: pribram.cz
Dne 6. ledna, se shodují všechny křesťanské kalendáře na tom, že mají svátek „Tři svatí králové"", jak se svátek dříve nazýval. Šestý leden je však také dnem slavnosti Zjevení Páně, neboť tím, že tři mudrcové z východu přišli před narozeného Mesiáše, došlo ke zviditelnění božstva. Proto se také tento svátek nazývá řecky epifaneia či theofaneia (tj. „Boží zjevení").
Tříkrálový název svátku je sice tradiční, v evangeliu se ale nikde nedočteme, že by Ježíška v Betlémě navštívili tři králové. Dozvíme se, že „...mudrci od východu se objevili v Jeruzalémě a ptali se: »Kdeje ten právě narozený král Židů ? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu poklonit.«." Před Božího syna pak položili své dary. Zlato označovalo královskou důstojnost, kadidlo duchovní sílu a oběti a myrha byla znamením člověčenstva. Potom se vrátili do svých rodných krajin, ale vyhnuli se Jeruzalému, aby unikli hněvu strašlivého krále Heroda.
Ani názory o hvězdě či kometě se nevyhýbají řadě polemik a výkladů.
Tříkrálový název svátku je sice tradiční, v evangeliu se ale nikde nedočteme, že by Ježíška v Betlémě navštívili tři králové. Dozvíme se, že „...mudrci od východu se objevili v Jeruzalémě a ptali se: »Kdeje ten právě narozený král Židů ? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu poklonit.«." Před Božího syna pak položili své dary. Zlato označovalo královskou důstojnost, kadidlo duchovní sílu a oběti a myrha byla znamením člověčenstva. Potom se vrátili do svých rodných krajin, ale vyhnuli se Jeruzalému, aby unikli hněvu strašlivého krále Heroda.
Ani názory o hvězdě či kometě se nevyhýbají řadě polemik a výkladů.
foto: pribram.cz
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: MP