Na tendr Středočeského kraje a Prahy na železniční dopravce bude dohlížet TI
27. března 2024 (11:42)
foto: Středočeský kraj
Dosavadní smlouva s Českými drahami o zajištění drážní obslužnosti vyprší v roce 2029.
Na rozsáhlý tendr Středočeského kraje a Prahy na železniční dopravce bude dohlížet protikorupční organizace Transparency International (TI). Získá za to do dvou milionů korun bez DPH. Krajští radní schválili smlouvu, kterou s TI uzavřou organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) a pražský organizátor dopravy Ropid, informoval dnes Josef Holek z krajského úřadu. Dosavadní smlouva s Českými drahami (ČD) o zajištění drážní obslužnosti vyprší v roce 2029.
Dopravce má pořídit a následně zajistit provoz 50 velkokapacitních elektrických jednotek, na dalších 60 bude opce. Vítěz tendru bude pořizovat vlaky za více než 20 miliard korun, se započítáním vozidel z opcí je to dohromady přes 44 miliard korun. TI by měla dohlížet na nabídkové řízení, potvrdit dodržování zásad transparentnosti i výběr dodavatele.
"To je svým objemem a hodnotou největší zakázka svého druhu v historii České republiky, a proto je nutno učinit všechna dostupná opatření vedoucí k její maximální transparentnosti a korektnosti pro omezení rizika napadnutí soutěže třetími stranami," uvedl středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) lze s ohledem na velikost zakázky očekávat, že konkurenční boj bude velmi tvrdý. "Chceme se proto vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o tom, jakým způsobem je tato zakázka zadávána. Jde o budoucí rozvoj regionální železniční dopravy v celé metropolitní oblasti a tyto nové vlaky se stanou také symbolem komfortního a spolehlivého spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla," dodal Hřib.
IDSK začala s přípravou podkladů k zahájení výběrového řízení a zahájila předběžné tržní konzultace s výrobci vozidel a potenciálními dopravci. Na jejich základě upraví zadávací dokumentaci a následně vyhlásí soutěž.
První velkokapacitní elektrické jednotky EMU 400 mají na železniční síť Středočeského kraje a Prahy vyrazit na konci roku 2029. Každá souprava pojme čtyři stovky sedících cestujících. V provozu nahradí část starších jednotek řady 471 CityElefant a také starší soupravy tvořené lokomotivou a dvoupodlažními osobními vozy. Zajistí i provoz na nově elektrizované trati z Prahy do Kladna s novostavbou železnice na Letiště Václava Havla. Po dokončení Všejanské spojky a souvisejících staveb mají být tyto jednotky nasazeny i na spěšných vlacích z Prahy do Mladé Boleslavi.
Transparency International Česká republika patří k mezinárodní síti nevládních organizací Transparency International. Jejím cílem je mapovat stav korupce v Česku a aktivně přispívat k jejímu omezování.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / ČTK
autor: Jakub Pečenka
Související
•Na Příbramsku se srazil vlak s autem. Pro těžce zraněného řidiče letěl vrtulník
•Při nehodě dvou aut u Dobříše se zranily čtyři osoby
•Protesty středočeských zemědělců byly klidné, účastnilo se kolem 215 strojů