Na Příbramsku začala výstavba nového úseku silnice R4
1. dubna 2015 (14:01)
Na Příbramsku dnes začala výstavba nového úseku strakonické rychlostní silnice R4 od Skalky s křižovatkou se silnicí II/118. Zhruba pětikilometrový úsek vybuduje za 417 milionů korun bez DPH společnost Skanska. Výstavba potrvá dva roky. Dostavba celé R4 až do jižních Čech by podle ministra dopravy Dana Ťoka mohla být hotova do čtyř až pěti let.
"Tato stavba je určitě důležitá, je důležitá z toho titulu, že se dlouho přešlapovalo a nezahajovaly se nové stavby," řekl Ťok před dnešním poklepáním na základní kámen stavby nové silnice. Stát chce podle ministra v letošním roce zahájit stavby 124 kilometrů nových dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. V příštím týdnu se podle něj mají zahajovat stavby dalších dvou úseků dálnice D3. "Takže Středočeský a Jihočeský kraj budou mít v těchto 14 dnech docela žně," podotkl ministr.
Na prodloužení strakonické silnice netrpělivě čekají zejména lidé v Dubenci, kudy je vedena veškerá doprava z Prahy na Strakonice a do Písku a dál až na hraniční přechod ve Strážném. Díky nové stavbě bude tranzitní doprava odkloněna mimo obec. "Hodně nám to usnadní život," uvedl starosta Dubence Jan Vondrášek (Sdružení dubeneckých občanů). Příbramský starosta Jindřich Vařeka (ANO) věří, že na protažení R4 brzy naváže i výstavba jihovýchodního obchvatu Příbrami a že se tento záměr nikde nezbrzdí.
Zakázku na dostavbu R4 vypsalo Ředitelství silnic a dálnic loni v květnu. Hodnotu stavby tehdy odhadovalo na zhruba dvojnásobek ceny nabídnuté Skanskou. Ťok věří, že se poměrně brzy podaří dostavět i zbývající část R4 do jižních Čech, a to díky zapojení privátního kapitálu do výstavby dopravní infrastruktury, takzvaných PPP projektů.
"R4 by měla být hotová podle mých plánů poměrně brzy, protože my bychom tady na té komunikaci chtěli vyzkoušet PPP projekty," uvedl Ťok. Pokud vyjde studie uskutečnitelnosti, tak by se R4 mohla dostavět a také zrekonstruovat, aby měla kvalitu dálnice. "Koncesionář a stavitel by tu silnici dostali do správného stavu, aby ji 40 let udržovali, a budou za to dostávat peníze," uvedl Ťok. Se soutěží by se mohlo začít už koncem tohoto roku a celý úsek z Prahy až do Písku by podle ministra mohl být dokončen do čtyř až pěti let.
Výstavba nového úseku R4 o délce 4788 metrů počítá podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy mimo jiné s vybudováním jedné mimoúrovňové křižovatky. Stavba má být hotova do dvou let, je ale možné, že práce skončí dříve. "Samozřejmě diskutujeme se zhotovitelem, jestli by to nedokázal urychlit," dodal Kroupa.
"Tato stavba je určitě důležitá, je důležitá z toho titulu, že se dlouho přešlapovalo a nezahajovaly se nové stavby," řekl Ťok před dnešním poklepáním na základní kámen stavby nové silnice. Stát chce podle ministra v letošním roce zahájit stavby 124 kilometrů nových dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. V příštím týdnu se podle něj mají zahajovat stavby dalších dvou úseků dálnice D3. "Takže Středočeský a Jihočeský kraj budou mít v těchto 14 dnech docela žně," podotkl ministr.
Na prodloužení strakonické silnice netrpělivě čekají zejména lidé v Dubenci, kudy je vedena veškerá doprava z Prahy na Strakonice a do Písku a dál až na hraniční přechod ve Strážném. Díky nové stavbě bude tranzitní doprava odkloněna mimo obec. "Hodně nám to usnadní život," uvedl starosta Dubence Jan Vondrášek (Sdružení dubeneckých občanů). Příbramský starosta Jindřich Vařeka (ANO) věří, že na protažení R4 brzy naváže i výstavba jihovýchodního obchvatu Příbrami a že se tento záměr nikde nezbrzdí.
Zakázku na dostavbu R4 vypsalo Ředitelství silnic a dálnic loni v květnu. Hodnotu stavby tehdy odhadovalo na zhruba dvojnásobek ceny nabídnuté Skanskou. Ťok věří, že se poměrně brzy podaří dostavět i zbývající část R4 do jižních Čech, a to díky zapojení privátního kapitálu do výstavby dopravní infrastruktury, takzvaných PPP projektů.
"R4 by měla být hotová podle mých plánů poměrně brzy, protože my bychom tady na té komunikaci chtěli vyzkoušet PPP projekty," uvedl Ťok. Pokud vyjde studie uskutečnitelnosti, tak by se R4 mohla dostavět a také zrekonstruovat, aby měla kvalitu dálnice. "Koncesionář a stavitel by tu silnici dostali do správného stavu, aby ji 40 let udržovali, a budou za to dostávat peníze," uvedl Ťok. Se soutěží by se mohlo začít už koncem tohoto roku a celý úsek z Prahy až do Písku by podle ministra mohl být dokončen do čtyř až pěti let.
Výstavba nového úseku R4 o délce 4788 metrů počítá podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy mimo jiné s vybudováním jedné mimoúrovňové křižovatky. Stavba má být hotova do dvou let, je ale možné, že práce skončí dříve. "Samozřejmě diskutujeme se zhotovitelem, jestli by to nedokázal urychlit," dodal Kroupa.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: Jan Kholl dr