Na památkově chráněný most v Dobříši se po opravě vrátila auta
22. prosince 2024 (16:00)
foto: MěÚ Dobříš / se souhlasem
Rozsáhlá rekonstrukce odhalila horší stav, než se čekalo, a vyžádala si důkladnější a rozsáhlejší opravy.
Na památkově chráněný most v Dobříši se v pátek 20. prosince po rozsáhlé rekonstrukci vrátila doprava. "Od té doby je v předčasném užívání, to znamená, že ještě pokračují dokončovací práce, ale už je možný provoz," řekla mluvčí krajských cestářů Petra Kučerová. Řidiči tak získali zpět důležitou dopravní tepnu, která byla kvůli havarijnímu stavu mostu a následné rekonstrukci téměř dva roky neprůjezdná.
Doprava přes historický most, který je miniaturní replikou Karlova mostu v Praze, už nebyla bezpečná, proto musel být předloni v únoru uzavřen. Po roce začala rozsáhlá rekonstrukce, která se neobešla bez komplikací. Práce odhalily výrazně horší stav nosné konstrukce, než se původně předpokládalo, což si vyžádalo změny v projektu a prodloužení harmonogramu. Dělníci museli obnovit most kámen po kameni, aby zachovali jeho historickou hodnotu a při tom zajistili moderní technické parametry. Náklady na rekonstrukci byly podle dřívějších informací 14 milionů korun.
Silničáři chtěli původně most, který v minulosti nebyl památkově chráněný, zbourat a nahradit ho novou stavbou. Okrašlovací spolek Dobříš s tím nesouhlasil a inicioval protestní petici, kterou podpořili dobříšští i středočeští zastupitelé. Most byl prohlášen památkou, a byla tak definitivně odvrácena jeho demolice.
Předseda okrašlovacího spolku Petr Kadlec upozornil na to, že jde o poslední klasický kamenný most v Dobříši, který vydržel do současnosti. Most údajně vznikl na památku tragické události, kdy se s nevěstou Marií Annou Kloibrovou z Českého Krumlova v červnu 1829 v brodu převrhl kočár a dívka se v rozvodněném Pilském potoce utopila. Stavbu zaplatila její rodina.
Předseda okrašlovacího spolku Petr Kadlec upozornil na to, že jde o poslední klasický kamenný most v Dobříši, který vydržel do současnosti. Most údajně vznikl na památku tragické události, kdy se s nevěstou Marií Annou Kloibrovou z Českého Krumlova v červnu 1829 v brodu převrhl kočár a dívka se v rozvodněném Pilském potoce utopila. Stavbu zaplatila její rodina.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / ČTK
autor: Karel Hutr