Na MHD zdarma se ptáme starosty
ROZHOVOR
19. září 2018 (06:15)
Líbilo by se vám jezdit po městě zadarmo? Skutečnost nám objasnil starosta města Příbram Ing. Jindřich Vařeka
Pane starosto, na pondělní Radě města byl vybrán konzultant na provedení výběrového řízení na nového dopravce MHD. Kdo se jím stal a kolik zorganizování této soutěže bude stát?
V České republice není mnoho právních kanceláří specializovaných na poskytování komplexních služeb ve věci výběru dodavatele MHD. Smlouva, kterou jsme se posledních 14 let museli řídit, byla mimořádně špatná. Příbram si zaslouží železobetonovou smlouvu, která bude určovat jasná pravidla pro příštích 15 let. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli pro právní kancelář „Fiala, Tejkal a partneři“, která zpracovávala tuto agendu pro desítky dalších měst a má obrovské zkušenosti. Za odvedenou práci jim bude náležet odměna 485.000,-Kč.
Můžete blíže vysvětlit, v čem byla stará smlouva na provozování MHD špatná a v čem může být ta nová lepší?
Z právní analýzy, provedené právě firmou „Fiala, Tejkal a partneři“, která navrhuje různé možnosti dalšího postupu krom jiného vyplývá, že na straně jedné, město nemělo žádnou možnost ovlivňovat parametry kvality příbramské MHD a na straně druhé provozovatel MHD, společnost Arriva, neměla žádné možnosti donutit město Příbram k zohlednění nárůstu platu řidičů nebo nafty. Obě strany se po čase začaly cítit poškozené.
Souvisí výběrové řízení na nového provozovatele MHD s připojením se Příbrami do pražské integrované dopravy?
Samozřejmě, že ano. Standardy kvality, které hodláme soutěžit by se měly co nejvíce přibližovat standardům IDSK a ROPID. Jednání na toto téma probíhají s oběma organizacemi již od jara tohoto roku s velkou intenzitou.
Souvisí výběr nového provozovatele i s Vaší ideou „MHD zdarma“?
Souvisí více, než by se na první pohled zdálo. Kvalitní, efektivní a dobře fungující MHD je asi tak jedna polovina pomyslného koláče „Řešení dopravy ve městě Příbram“. Tím druhým dílem je úprava parkovacích režimů v okolí centra města a jeho bezprostředním okolí včetně navýšení odstavných ploch pro parkování mimoměstských účastníků příbramské dopravy.
Jak vidíte celkové řešení dopravy ve městě Příbram časově?
Časový horizont je daný, a tím je prosinec 2019. Od té chvíle začne jezdit nový provozovatel MHD v Příbrami podle nových pravidel. Do té doby musí být dokončena i reorganizace dopravy v klidu. Tečkou bude integrace zapojení MHD Příbram do pražské integrované dopravy.
V České republice není mnoho právních kanceláří specializovaných na poskytování komplexních služeb ve věci výběru dodavatele MHD. Smlouva, kterou jsme se posledních 14 let museli řídit, byla mimořádně špatná. Příbram si zaslouží železobetonovou smlouvu, která bude určovat jasná pravidla pro příštích 15 let. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli pro právní kancelář „Fiala, Tejkal a partneři“, která zpracovávala tuto agendu pro desítky dalších měst a má obrovské zkušenosti. Za odvedenou práci jim bude náležet odměna 485.000,-Kč.
Můžete blíže vysvětlit, v čem byla stará smlouva na provozování MHD špatná a v čem může být ta nová lepší?
Z právní analýzy, provedené právě firmou „Fiala, Tejkal a partneři“, která navrhuje různé možnosti dalšího postupu krom jiného vyplývá, že na straně jedné, město nemělo žádnou možnost ovlivňovat parametry kvality příbramské MHD a na straně druhé provozovatel MHD, společnost Arriva, neměla žádné možnosti donutit město Příbram k zohlednění nárůstu platu řidičů nebo nafty. Obě strany se po čase začaly cítit poškozené.
Souvisí výběrové řízení na nového provozovatele MHD s připojením se Příbrami do pražské integrované dopravy?
Samozřejmě, že ano. Standardy kvality, které hodláme soutěžit by se měly co nejvíce přibližovat standardům IDSK a ROPID. Jednání na toto téma probíhají s oběma organizacemi již od jara tohoto roku s velkou intenzitou.
Souvisí výběr nového provozovatele i s Vaší ideou „MHD zdarma“?
Souvisí více, než by se na první pohled zdálo. Kvalitní, efektivní a dobře fungující MHD je asi tak jedna polovina pomyslného koláče „Řešení dopravy ve městě Příbram“. Tím druhým dílem je úprava parkovacích režimů v okolí centra města a jeho bezprostředním okolí včetně navýšení odstavných ploch pro parkování mimoměstských účastníků příbramské dopravy.
Jak vidíte celkové řešení dopravy ve městě Příbram časově?
Časový horizont je daný, a tím je prosinec 2019. Od té chvíle začne jezdit nový provozovatel MHD v Příbrami podle nových pravidel. Do té doby musí být dokončena i reorganizace dopravy v klidu. Tečkou bude integrace zapojení MHD Příbram do pražské integrované dopravy.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Info: Ing. Jindřich Vařeka
starosta města Příbram
starosta města Příbram
autor: mip