Na D4 startuje vážení kamionů a měření rychlosti
22. ledna 2025 (14:00)
foto: Dostavba dálnice D4 / FB
Na nových úsecích dálnice D4 začínají od středy 22. 1. 2025 v ostrém provozu fungovat systémy vysokorychlostního vážení a úsekového měření rychlosti.
Na trase nové D4 jsou umístěny také dvě vysokorychlostní váhy, z toho jedna ve směru z Prahy do Písku, druhá v opačném směru. Instalované technologie pro dynamické vážení vozidel v reálném čase (WIM – Weight in motion) umožňují bez přerušení nebo omezení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla, zatížení jednotlivých náprav a řadu dalších parametrů.
Pokud řidič se svým vozem překročí povolenou váhu, je o tom vzápětí informován: na nejbližší informační tabuli se rozsvítí jeho SPZ a údaj o nadlimitní hmotnosti v tunách. Omezení jízd přetížených vozidel přitom představuje jednu z cest, jak chránit vysokou kvalitu čerstvě dokončené dálnice D4.
Systém vysokorychlostního vážení je pro statistické účely v provozu nepřetržitě. Podle předem stanoveného algoritmu se pak v různých intervalech spouští tzv. sankční režim, v němž jsou přepravcům za překročení povolené hmotnosti vozidel udělovány i pokuty. Správa přestupků je přitom rozdělena mezi města Příbram a Písek, z nichž každé zodpovídá za agendu jedné vysokorychlostní váhy.
Systém vysokorychlostního vážení je pro statistické účely v provozu nepřetržitě. Podle předem stanoveného algoritmu se pak v různých intervalech spouští tzv. sankční režim, v němž jsou přepravcům za překročení povolené hmotnosti vozidel udělovány i pokuty. Správa přestupků je přitom rozdělena mezi města Příbram a Písek, z nichž každé zodpovídá za agendu jedné vysokorychlostní váhy.
Rovnoměrně mezi Písek a Příbram je rozdělena také agenda úsekového měření rychlosti. Na D4 je v každém směru osm úseků, v nichž jsou instalovány technologie pro měření rychlosti. Úseky jsou přitom rozloženy tak, že ve směru na Písek i ve směru na Prahu vždy čtyři spadají pod Středočeský kraj (agenda města Příbram) a čtyři pod Jihočeský kraj (agenda města Písek). Měřit se bude vždy jen v jednom vybraném úseku v každém směru.
Měřené úseky se budou v pravidelných intervalech měnit a řidiči budou, v případě, že nebudou nutná jiná povinná oznámení, o měření informováni prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem „Probíhá úsekové měření rychlosti“. Podle typu vozidla je maximální povolená rychlost na dálnici pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy 130 km/h, pro motorová vozidla nad 3,5 tuny pak 80 km/h.
Měřené úseky se budou v pravidelných intervalech měnit a řidiči budou, v případě, že nebudou nutná jiná povinná oznámení, o měření informováni prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem „Probíhá úsekové měření rychlosti“. Podle typu vozidla je maximální povolená rychlost na dálnici pro vozidla do 3,5 tuny a autobusy 130 km/h, pro motorová vozidla nad 3,5 tuny pak 80 km/h.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / Via Salis
autor: Oldřich Kozák