Na budoucí středočeské D3 začal geotechnický průzkum
27. listopadu 2024 (14:30)
foto: Ředitelství silnic a dálnic – ŘSD / FB (archiv)
Zatímco dálniční úsek D4 mezi Příbramí a Pískem je již prakticky hotov, na středočeské části D3 začal geotechnický průzkum pro tunel Kamenná Vrata. Ražba průzkumné štoly za půl miliardy korun má zajistit podklady pro bezpečnou výstavbu a minimalizovat rizika.
Na budoucí středočeské části dálnici D3 začal podrobný geotechnický průzkum pro tunel Kamenná Vrata. Ražba průzkumné štoly vyjde na půl miliardy korun, práce potrvají zhruba tři roky. Účelem je získat detailní informace o struktuře a chování horninového masivu a minimalizovat tak geotechnická a ekonomická rizika při ražbě dálničního tunelu, informoval dnes Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Dostavba D3 má řadu odpůrců, vadí jim, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Obávají se i problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Ministerstvo dopravy a ŘSD projekt obhajují.
Tunel Kamenná Vrata má měřit 1690 metrů, průzkumná štola 1617 metrů. Přístup do ní bude ze silnice II/104 mezi Jílovým a Davlí. Zakázku podle dřívějších informací získalo sdružení společností Metrostav TBR, Strabag SIS, Pudis, Pragoprojekt a GeoTec-GS. Ražbě štoly budou předcházet přípravné práce, potrvají čtyři měsíce. Budu zahrnovat vyhotovení projektu, geologické práce, přípravu pracoviště průzkumu a výkop portálu průzkumné štoly. Po ražbě přijde na řadu vyhodnocení výsledků a geotechnické monitorování, což zabere 16 měsíců. Podrobný geotechnický průzkum tak celkově potrvá 45 měsíců.
Kritici se v souvislosti s výstavbou dálnice obávají mimo jiné problémů se zdroji pitné vody. ŘSD sice počítá s výstavbou přivaděče vody z Želivky, je ale možné, že do jeho vybudování bude v některých obcích nutné zajistit náhradní zásobování vodou. "Součástí průzkumu je i sledování hladiny podzemní vody ve vrtech, ale zejména ve studních, u nichž nelze vyloučit riziko ovlivnění jejich hladiny ražbou. V této souvislosti proto Ředitelství silnic a dálnic z preventivních důvodů intenzivně připravuje realizaci náhradních vodovodů v lokalitě Kamenná Vrata," uvedl Veselý.
Kritici se v souvislosti s výstavbou dálnice obávají mimo jiné problémů se zdroji pitné vody. ŘSD sice počítá s výstavbou přivaděče vody z Želivky, je ale možné, že do jeho vybudování bude v některých obcích nutné zajistit náhradní zásobování vodou. "Součástí průzkumu je i sledování hladiny podzemní vody ve vrtech, ale zejména ve studních, u nichž nelze vyloučit riziko ovlivnění jejich hladiny ražbou. V této souvislosti proto Ředitelství silnic a dálnic z preventivních důvodů intenzivně připravuje realizaci náhradních vodovodů v lokalitě Kamenná Vrata," uvedl Veselý.
Dálnice má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Středočeská část by měla měřit 58,5 kilometru. Předpokládané náklady jsou 37,9 miliardy Kč bez DPH. Zatímco v jižních Čechách se staví, ve Středočeském kraji se ještě nezačalo. Hlavní trasa D3 mezi Prahou a Jílovým bude dlouhá 9,5 kilometru. Součástí nového dálničního úseku bude pět mostů, dva nadjezdy, tři mimoúrovňové křižovatky, pět protihlukových stěn a dva tunely, kromě Kamenných Vrat také hloubený tunel Libeř dlouhý 1,5 kilometru. Odhadované náklady na stavbu této části dálnice D3 jsou 8,46 miliardy Kč bez DPH. Předpokládané zahájení stavby je v roce 2027 a její uvedení do provozu o čtyři roky později.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / ČTK
autor: Oldřich Kozák