Muzejní pedagožka: Hledám nejlepší způsob, jak výstavu představit návštěvníkům
ROZHOVOR
13. února 2024 (08:30)
foto: Martina Brotánková / se souhlasem
Na loňské letní výstavě o historických cukrárnách dovolila dětem, aby se balily do palačinky nebo prolezly kremrolí. „Jiná interpretace výstavy je nutná pro děti, jiná pro teenagery, pro rodiny, seniory nebo badatele,“ říká Martina Brotánková z Podbrdského muzea v Rožmitále pod Třemšínem.
Podbrdské muzeum v Rožmitále pod Třemšínem zahájí novou sezonu 2. března. Pro návštěvníky na léto opět chystá interaktivní výstavu, letos se stavebnicí Lego, jejíž doprovodný program vytváří muzejní pedagožka Martina Brotánková. „Lego je hravé ze své podstaty, bavilo a stále baví generace, a proto vnímám přípravu letošní výstavy o něco jednodušší,“ popisuje v následujícím rozhovoru, ve kterém se vrací i k náplni loňské výstavy o historických cukrárnách nebo procházce po prvorepublikových hospodách v Rožmitále.
Co obnáší práce muzejního pedagoga v Podbrdském muzeu?
Práce muzejního pedagoga obecně spočívá ve výchově a vzdělávání v prostředí muzea. Konkrétně to znamená, že jakoukoli výstavu, jakýkoli sbírkový předmět či historickou událost je potřeba představit návštěvníkům tím nejlepším možným způsobem, a ten já hledám. Potřebuji dobře znát cílovou skupinu. Jiná interpretace výstavy je nutná pro děti, jiná pro teenagery, pro rodiny, seniory nebo badatele. Je důležité vybrat vhodnou formu sdělení. Pozitivní zpětná vazba se vždy vrací z doprovodných programů, které se zakládají na interaktivním zapojení návštěvníků, kdy se z pasivních diváků stávají aktivní účastníci.
Práce muzejního pedagoga obecně spočívá ve výchově a vzdělávání v prostředí muzea. Konkrétně to znamená, že jakoukoli výstavu, jakýkoli sbírkový předmět či historickou událost je potřeba představit návštěvníkům tím nejlepším možným způsobem, a ten já hledám. Potřebuji dobře znát cílovou skupinu. Jiná interpretace výstavy je nutná pro děti, jiná pro teenagery, pro rodiny, seniory nebo badatele. Je důležité vybrat vhodnou formu sdělení. Pozitivní zpětná vazba se vždy vrací z doprovodných programů, které se zakládají na interaktivním zapojení návštěvníků, kdy se z pasivních diváků stávají aktivní účastníci.
Interaktivní výstavy muzeum pravidelně pořádá v létě. Jak jsou do nich návštěvníci zapojeni?
Loňská letní výstava Historické cukrárny umožňovala dětem balit se do palačinky, prolézat velkou kremrolí, vytvářet v kulinářském koutku koktejly z barevných hadříků, péct v troubě jiné pochoutky (háčkované zákusky) a servírovat je rodičům či učitelům. Teenagery nejvíce bavil orientální stan, kde mohli čichat a hádat obsah lahviček podle vůní. Rodiče posedávali u cukrárenských stolečků, kam jim jejich ratolesti servírovaly háčkované dobroty, a k tomu mohli luštit křížovku, přiřazovat dvě desítky zákusků k jejich názvům nebo hrát pexeso historických obrázků z čokolád. Maminky zase rády listovaly knížkou s recepty na čokoládové pochoutky, tatínkové si zahráli karty v hospodě. Součástí Historických cukráren totiž bylo i představení patnácti rožmitálských hospod z období první republiky. K nim jsme vytvořili procházku po městě.
Loňská letní výstava Historické cukrárny umožňovala dětem balit se do palačinky, prolézat velkou kremrolí, vytvářet v kulinářském koutku koktejly z barevných hadříků, péct v troubě jiné pochoutky (háčkované zákusky) a servírovat je rodičům či učitelům. Teenagery nejvíce bavil orientální stan, kde mohli čichat a hádat obsah lahviček podle vůní. Rodiče posedávali u cukrárenských stolečků, kam jim jejich ratolesti servírovaly háčkované dobroty, a k tomu mohli luštit křížovku, přiřazovat dvě desítky zákusků k jejich názvům nebo hrát pexeso historických obrázků z čokolád. Maminky zase rády listovaly knížkou s recepty na čokoládové pochoutky, tatínkové si zahráli karty v hospodě. Součástí Historických cukráren totiž bylo i představení patnácti rožmitálských hospod z období první republiky. K nim jsme vytvořili procházku po městě.
foto: Pavel Kotál, zdroj: Podbrdské muzeum
Procházka po bývalých rožmitálských hospodách byla také zážitková?
Na květnovou procházku jsme šli s doprovodem harmoniky a pojízdných zásob piva 2,5kilometrovou trasu se zastávkami a představením jednotlivých hospod. Kdo nestihl procházku ve stanovený den, mohl využít cedulky s informacemi, které jsme instalovali na celou letní sezónu. Ti, kteří se jí fyzicky nemohli vůbec zúčastnit, mají stále příležitost projít místa na webových stránkách muzea.
Snad je z popisu jedné konkrétní výstavy patrné, kolik času a práce bylo potřeba vynaložit na její přípravu. Mým úkolem je vymyslet aktivity tak, aby byly správně nastaveny pro všechny cílové skupiny, jednoduše aby si každý našel „to svoje“. Není to práce týdenní, ale měsíční a někdy i roční, když nápad zraje. Záleží na velikosti výstavy a náročnosti přípravy. Ojediněle je letní putovní výstava připravena včetně doprovodného programu, ale ten bývá pouze v podobě pracovního listu. Naše muzeum si zakládá na tom, aby byly výstavy interaktivní a návštěvníci je prožili na vlastní kůži. Také se jich celá řada každý rok vrací.
Na květnovou procházku jsme šli s doprovodem harmoniky a pojízdných zásob piva 2,5kilometrovou trasu se zastávkami a představením jednotlivých hospod. Kdo nestihl procházku ve stanovený den, mohl využít cedulky s informacemi, které jsme instalovali na celou letní sezónu. Ti, kteří se jí fyzicky nemohli vůbec zúčastnit, mají stále příležitost projít místa na webových stránkách muzea.
Snad je z popisu jedné konkrétní výstavy patrné, kolik času a práce bylo potřeba vynaložit na její přípravu. Mým úkolem je vymyslet aktivity tak, aby byly správně nastaveny pro všechny cílové skupiny, jednoduše aby si každý našel „to svoje“. Není to práce týdenní, ale měsíční a někdy i roční, když nápad zraje. Záleží na velikosti výstavy a náročnosti přípravy. Ojediněle je letní putovní výstava připravena včetně doprovodného programu, ale ten bývá pouze v podobě pracovního listu. Naše muzeum si zakládá na tom, aby byly výstavy interaktivní a návštěvníci je prožili na vlastní kůži. Také se jich celá řada každý rok vrací.
Jak vybíráte témata letních interaktivních výstav?
Na volbě letní výstavy si dáváme poměrně záležet. Vybíráme z nabídky výstav od různých dodavatelů. Zamýšlíme se nad hloubkou sdělení, důvody jeho potřebnosti, možnostmi doplnění a vztahem k jednotlivým cílovým skupinám. Naše kritéria jsou založena na předpokladu výstavu převést do interaktivní formy. Pokud by neměla uspokojit všechny věkové kategorie a chyběla možnost „rozhýbat“ ji různými způsoby interaktivity, rovnou nabídku odmítáme. Na výběru se opět podílíme všichni v týmu. Do budoucna uvažujeme o možnosti připravit vlastní letní interaktivní výstavu, která by mohla také putovat po dalších českých muzeích.
Na volbě letní výstavy si dáváme poměrně záležet. Vybíráme z nabídky výstav od různých dodavatelů. Zamýšlíme se nad hloubkou sdělení, důvody jeho potřebnosti, možnostmi doplnění a vztahem k jednotlivým cílovým skupinám. Naše kritéria jsou založena na předpokladu výstavu převést do interaktivní formy. Pokud by neměla uspokojit všechny věkové kategorie a chyběla možnost „rozhýbat“ ji různými způsoby interaktivity, rovnou nabídku odmítáme. Na výběru se opět podílíme všichni v týmu. Do budoucna uvažujeme o možnosti připravit vlastní letní interaktivní výstavu, která by mohla také putovat po dalších českých muzeích.
Výstavy jsou týmovým dílem. Do jaké míry s kolegy konzultuje nápady a realizujete doprovodný program?
Důležitá je propojenost a spolupráce celého týmu muzea. Pokud sdílí muzejní pedagog svoji práci s vedením muzea, kurátorem sbírek a dalšími kolegy a má jejich podporu, je práce vždy mnohem plodnější. Každý přispěje svým dílem a vznikne celistvý doprovodný program zasazený do souvislostí.
Důležitá je propojenost a spolupráce celého týmu muzea. Pokud sdílí muzejní pedagog svoji práci s vedením muzea, kurátorem sbírek a dalšími kolegy a má jejich podporu, je práce vždy mnohem plodnější. Každý přispěje svým dílem a vznikne celistvý doprovodný program zasazený do souvislostí.
Na letošní léto připravujete výstavu Svět kostiček Lego. Prozradíte, na co se návštěvníci mohou těšit?
Výhodou chystané výstavy Svět kostiček Lego je, že legendární stavebnice je trhák sama o sobě. Není to případ historicky cenných předmětů, na které se nesmí sahat a musíte vymyslet nový ucelený svět zábavy vedle výstavy samotné. Lego je hravé ze své podstaty, bavilo a stále baví generace, a proto vnímám přípravu letošní výstavy o něco jednodušší. Skládání lega baví malé i velké. Výstavu samozřejmě chceme ozvláštnit něčím netradičním, aby mohl návštěvník zažít kromě očekávaného skládání i nějaké překvapení. Ale to si zatím necháme pro sebe, neboť nápady jsou ve fázi zrání. Ale prozradím, že se návštěvníci můžou těšit také na Lego filmovou kolekci.
Výhodou chystané výstavy Svět kostiček Lego je, že legendární stavebnice je trhák sama o sobě. Není to případ historicky cenných předmětů, na které se nesmí sahat a musíte vymyslet nový ucelený svět zábavy vedle výstavy samotné. Lego je hravé ze své podstaty, bavilo a stále baví generace, a proto vnímám přípravu letošní výstavy o něco jednodušší. Skládání lega baví malé i velké. Výstavu samozřejmě chceme ozvláštnit něčím netradičním, aby mohl návštěvník zažít kromě očekávaného skládání i nějaké překvapení. Ale to si zatím necháme pro sebe, neboť nápady jsou ve fázi zrání. Ale prozradím, že se návštěvníci můžou těšit také na Lego filmovou kolekci.
Posuňme se od léta ke zbytku roku. Čemu se v rámci své práce věnujete?
Kromě letní nejvytíženější sezony se věnuji zejména programům pro školní skupiny. Pro ně máme nabídku programů ke stálé expozici, k obdobím v roce i konkrétním tématům poptávaným samotnými školami. Praxe je taková, že škola potřebuje zpracovat nějaké téma, například historické prameny. Moje práce je tedy v tomto případě zaměřena na děti šestého ročníku. S každým tématem vycházím z takzvaného rámcového vzdělávacího programu, často i ze školního vzdělávacího programu. Vytvořím koncept programu pro daný ročník, tedy co chci sdělit a proč. Pak je do programu potřeba zapojit hravost a vlastní nasazení pro věc.
Sleduji, aby byly aktivní děti a zkusily se co nejvíce zapojit samy. Když na klíčové informace přijdou vlastním úsilím, je to nejlepší výsledek naší společné práce. Mým úkolem je připravit pro ně dostatečně inspirativní prostředí a najít takové možnosti, aby mohly hapticky prožít, fyzicky vybádat, zakusit řemeslo či objevit hrou a podobně. Podněty pro zpracování témat dostávám pravidelně od rožmitálské mateřské školy, základní školy a speciální základní školy a vytíží mě na značnou část školního roku. Tuto těsnou spolupráci s výchovně-vzdělávacími institucemi vnímám jako přínosnou, protože se tím vychovává generace, která bude zvyklá muzeum navštěvovat a snad o něj i pečovat. Doufáme, že pro ni nebude cizí uchovávat kulturní dědictví a posléze je předat zase dál.
Kromě letní nejvytíženější sezony se věnuji zejména programům pro školní skupiny. Pro ně máme nabídku programů ke stálé expozici, k obdobím v roce i konkrétním tématům poptávaným samotnými školami. Praxe je taková, že škola potřebuje zpracovat nějaké téma, například historické prameny. Moje práce je tedy v tomto případě zaměřena na děti šestého ročníku. S každým tématem vycházím z takzvaného rámcového vzdělávacího programu, často i ze školního vzdělávacího programu. Vytvořím koncept programu pro daný ročník, tedy co chci sdělit a proč. Pak je do programu potřeba zapojit hravost a vlastní nasazení pro věc.
Sleduji, aby byly aktivní děti a zkusily se co nejvíce zapojit samy. Když na klíčové informace přijdou vlastním úsilím, je to nejlepší výsledek naší společné práce. Mým úkolem je připravit pro ně dostatečně inspirativní prostředí a najít takové možnosti, aby mohly hapticky prožít, fyzicky vybádat, zakusit řemeslo či objevit hrou a podobně. Podněty pro zpracování témat dostávám pravidelně od rožmitálské mateřské školy, základní školy a speciální základní školy a vytíží mě na značnou část školního roku. Tuto těsnou spolupráci s výchovně-vzdělávacími institucemi vnímám jako přínosnou, protože se tím vychovává generace, která bude zvyklá muzeum navštěvovat a snad o něj i pečovat. Doufáme, že pro ni nebude cizí uchovávat kulturní dědictví a posléze je předat zase dál.
foto: archiv Martiny Brotánkové / se souhlasem
Program muzeí pravidelně ovlivňují sváteční období v roce.
Před Velikonocemi, během adventu a před Vánocemi nabízíme velmi vytěžované programy plné divadelních výstupů a aktivit pro děti. Jedná se o stálé, již vytvořené programy, ale náročné na obsazení a vedení programem. Opět „jedeme naplno“ s kolegy a kolegyněmi, kteří se obětavě učí své divadelní role a přijímají nové nápady, které společně realizujeme. Mým úkolem je také svoji práci zpětně reflektovat a programy aktualizovat. Jsou stále živé.
Před Velikonocemi, během adventu a před Vánocemi nabízíme velmi vytěžované programy plné divadelních výstupů a aktivit pro děti. Jedná se o stálé, již vytvořené programy, ale náročné na obsazení a vedení programem. Opět „jedeme naplno“ s kolegy a kolegyněmi, kteří se obětavě učí své divadelní role a přijímají nové nápady, které společně realizujeme. Mým úkolem je také svoji práci zpětně reflektovat a programy aktualizovat. Jsou stále živé.
Na jaké workshopy a doprovodný program pozvete děti v nejbližších měsících?
Otevření sezony je letos stanoveno na sobotu 2. března tradiční Swingovou kavárnou, do té doby je muzeum pro veřejnost zavřené. Ovšem objednané školní skupiny jezdí celoročně. V dohledné době chystáme Jarní tvořivou dílnu, která se vždy koná v termínu jarních prázdnin, letos tedy od 4. do 8. března. Děti kreativně stráví nějaký čas v muzeu jarním tvořením. Program se zatím vyvíjí, ale základ bude vycházet z tvorby Magdaleny Kolářové, která bude mít v tomto termínu autorskou výstavu v galerii Podbrdského muzea. Paní Kolářová je procítěná malířka a plánuji, že se i výtvarná dílna bude ubírat tímto směrem – přechody barevných tónů, něžný příslib probouzejícího se života, spolu s jarními a velikonočními motivy. V našich tvořivých dílnách si většinou pohrají všichni, malí i jejich doprovod.
V březnu pak mohu dále pozvat zejména učitele prvního stupně ZŠ, pokud by měli se svojí třídou zájem o poutavý program Od masopustu k Velikonocům. Je velmi hravý a tvořivý. Děti zažijí masopustní veselí, které úderem půlnoci oddělí Popeleční středa od nastávajícího postního období. Zakusí tradiční aktivity postních nedělí, na Škaredou středu si upečou jidášky a prorachtají se až k nedělnímu velikonočnímu svátku vzkříšení.
Těsně před letní výstavou zveme všechny děti na středověkou Slavnost královny Johanky v sobotu 22. června, na které muzeum participuje. Děti si přijdou na své v řadě aktivit. Koho baví střílet z luku, bojovat jako rytíř, ať neváhá. Nikdy nechybí pohádka, ale hlavně nejen děti prožijí den středověkým způsobem. Kostýmy rádi zapůjčíme na celý den. A konečně v červenci děti čeká barevný, kreativní a neúnavný svět Lega.
Otevření sezony je letos stanoveno na sobotu 2. března tradiční Swingovou kavárnou, do té doby je muzeum pro veřejnost zavřené. Ovšem objednané školní skupiny jezdí celoročně. V dohledné době chystáme Jarní tvořivou dílnu, která se vždy koná v termínu jarních prázdnin, letos tedy od 4. do 8. března. Děti kreativně stráví nějaký čas v muzeu jarním tvořením. Program se zatím vyvíjí, ale základ bude vycházet z tvorby Magdaleny Kolářové, která bude mít v tomto termínu autorskou výstavu v galerii Podbrdského muzea. Paní Kolářová je procítěná malířka a plánuji, že se i výtvarná dílna bude ubírat tímto směrem – přechody barevných tónů, něžný příslib probouzejícího se života, spolu s jarními a velikonočními motivy. V našich tvořivých dílnách si většinou pohrají všichni, malí i jejich doprovod.
V březnu pak mohu dále pozvat zejména učitele prvního stupně ZŠ, pokud by měli se svojí třídou zájem o poutavý program Od masopustu k Velikonocům. Je velmi hravý a tvořivý. Děti zažijí masopustní veselí, které úderem půlnoci oddělí Popeleční středa od nastávajícího postního období. Zakusí tradiční aktivity postních nedělí, na Škaredou středu si upečou jidášky a prorachtají se až k nedělnímu velikonočnímu svátku vzkříšení.
Těsně před letní výstavou zveme všechny děti na středověkou Slavnost královny Johanky v sobotu 22. června, na které muzeum participuje. Děti si přijdou na své v řadě aktivit. Koho baví střílet z luku, bojovat jako rytíř, ať neváhá. Nikdy nechybí pohádka, ale hlavně nejen děti prožijí den středověkým způsobem. Kostýmy rádi zapůjčíme na celý den. A konečně v červenci děti čeká barevný, kreativní a neúnavný svět Lega.
Zabýváte se také edukací dospělých?
Edukaci dospělých se Podbrdské muzeum cíleně nevěnuje, ale doprovodné programy jsou koncipovány pro všechny věkové kategorie, takže obvykle vyplyne edukační činnost i pro dospělé. Například na letošní léto plánujeme uskutečnit řezbářský workshop k výstavě Fenomén zalánská madona jako malou ochutnávku toho, co se otevře v plné parádě v galerii Podbrdského muzea na závěr roku 2024.
Edukaci dospělých se Podbrdské muzeum cíleně nevěnuje, ale doprovodné programy jsou koncipovány pro všechny věkové kategorie, takže obvykle vyplyne edukační činnost i pro dospělé. Například na letošní léto plánujeme uskutečnit řezbářský workshop k výstavě Fenomén zalánská madona jako malou ochutnávku toho, co se otevře v plné parádě v galerii Podbrdského muzea na závěr roku 2024.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Související
•OBRAZEM: Rejdění masek. V Dobříši prošel masopustní průvod
•Středočeské hejtmanství chce na podporu obecního bydlení rozdělit 13 milionů korun
•Kam za masopustní zábavou? Na led i do pivovaru