Motorkáři nejsou chráněni karoserií, musí si dávat o to větší pozor
2. července 2014 (17:19)
foto: sxc
Publikujeme doporučení policejní mluvčí Moniky Schindlové pro motorkáře. To reaguje na zvýšení počtu nehod motocyklistů.
Motocyklisté by si měli uvědomit, že jsou při dopravních nehodách více zranitelnější než řidiči ostatních vozidel. Riziko, že motorkář nebo jeho spolujezdec bude při havárii usmrcen nebo vážně zraněn, je mnohem vyšší než u osádky automobilu. Motocyklistu nechrání žádná karoserie, bezpečnostní pás, ale pouze prvky pasivní bezpečnosti, které má na sobě. Je to speciální oblečení, pevná obuv, rukavice, chrániče kloubů a páteře.
Základ je dobře padnoucí helma
Výběr oblečení záleží na typu motocyklu, ale také na penězích, které chce dotyčný investovat, i když je to prvotně vysoká částka, určitě se nákup vyplatí. U oblečení je důležitá dobře viditelná barva a neměly by na něm být žádné volné přezky, tkaničky či řemínky, které by se mohly někde zachytit. Nejdůležitější je správné vybrání přilby, při nákupu by měli v obchodě umět s výběrem poradit. Rozhodně by neměla být příliš těžká, měla by mít dobrý průzor a jednoduché zapínání pod bradou. Přilba musí pevně sedět, aniž by tlačila. Zkušenosti ukazují, že se v provozu spíše uvolní, a proto je lepší volbou těsnější varianta. Jízda s volnou přilbou může být velmi nebezpečná.
Výbava není vše
I sebelepší výbava však není zárukou bezpečné jízdy, pokud motorkář jede riskantně a nepřizpůsobí rychlost jízdy stavu komunikaci, počasí či hustotě provozu. Při jízdě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, zejména pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, různé nerovnosti, např. spáry na mostech, přechod na jiný povrch vozovky, na povrch z dlažebních kostek. Je nutné si uvědomit, že ostatní motoristé mohou motocyklistu snadno přehlédnout, obvykle nesprávně odhadnou rychlost a reakci motorky. Při předjíždění je potřeba mít od automobilů dostatečný boční odstup, je zde riziko náhlého vybočení auta nebo otevření dveří při vystupování. Předjíždění zprava zpravidla řidiči aut ani neočekávají. A předjíždění v nepřehledných místech je vyloženě hazard se životem.
Poslední tragédie před několika dny
V červnu se stalo několik dopravních nehod motorkářů, poslední případ bohužel skončil tragicky. U Plané zemřel při předjížděcím manévru 37letý řidič motocyklu. Další případ se stal např. dne 21. června, 40letý motocyklista najel na olejovou skvrnu a následně narazil do břehu silničního příkopu. Skončil s lehkým zraněním v nemocnici. Dne 14. června byli sraženi dva motorkáři, prvního přehlédla řidička při odbočování doleva a druhý řidič auta vjel v zatáčce do protisměru.
Základ je dobře padnoucí helma
Výběr oblečení záleží na typu motocyklu, ale také na penězích, které chce dotyčný investovat, i když je to prvotně vysoká částka, určitě se nákup vyplatí. U oblečení je důležitá dobře viditelná barva a neměly by na něm být žádné volné přezky, tkaničky či řemínky, které by se mohly někde zachytit. Nejdůležitější je správné vybrání přilby, při nákupu by měli v obchodě umět s výběrem poradit. Rozhodně by neměla být příliš těžká, měla by mít dobrý průzor a jednoduché zapínání pod bradou. Přilba musí pevně sedět, aniž by tlačila. Zkušenosti ukazují, že se v provozu spíše uvolní, a proto je lepší volbou těsnější varianta. Jízda s volnou přilbou může být velmi nebezpečná.
Výbava není vše
I sebelepší výbava však není zárukou bezpečné jízdy, pokud motorkář jede riskantně a nepřizpůsobí rychlost jízdy stavu komunikaci, počasí či hustotě provozu. Při jízdě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, zejména pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, různé nerovnosti, např. spáry na mostech, přechod na jiný povrch vozovky, na povrch z dlažebních kostek. Je nutné si uvědomit, že ostatní motoristé mohou motocyklistu snadno přehlédnout, obvykle nesprávně odhadnou rychlost a reakci motorky. Při předjíždění je potřeba mít od automobilů dostatečný boční odstup, je zde riziko náhlého vybočení auta nebo otevření dveří při vystupování. Předjíždění zprava zpravidla řidiči aut ani neočekávají. A předjíždění v nepřehledných místech je vyloženě hazard se životem.
Poslední tragédie před několika dny
V červnu se stalo několik dopravních nehod motorkářů, poslední případ bohužel skončil tragicky. U Plané zemřel při předjížděcím manévru 37letý řidič motocyklu. Další případ se stal např. dne 21. června, 40letý motocyklista najel na olejovou skvrnu a následně narazil do břehu silničního příkopu. Skončil s lehkým zraněním v nemocnici. Dne 14. června byli sraženi dva motorkáři, prvního přehlédla řidička při odbočování doleva a druhý řidič auta vjel v zatáčce do protisměru.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: red
autor: Monika Schindlová, mluvčí příbramské policie