Motoristické okénko: Cena paliv se nezvýšila, automobilky čeká utahování opasků
2. ledna 2025 (18:00)
foto: Volkswagen AG / PR
Ceny pohonných hmot ve Středočeském kraji mírně klesly, zatímco evropský automobilový průmysl čelí zásadním problémům. Volkswagen a další automobilky plánují masivní škrty, zatímco český autoland pokračuje v růstu produkce a připravuje cenově dostupnější elektromobily.
Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic ve Středočeském kraji prodává v průměru za 35,98 Kč, před týdnem byl o tři haléře dražší. O pět haléřů na litru zlevnila nafta, řidiči teď za něj dají průměrně 35,19 Kč. Podle údajů společnosti CCS, která ceny sleduje, je benzin o 16 haléřů na litru levnější než před rokem, za naftu tehdy motoristé platili o 1,34 Kč na litru více. Průměrná cena benzinu Natural 95 v celé ČR je 35,61 Kč za litr, u nafty 34,79 Kč.
Evropský automobilový průmysl zažívá velmi složité období. Největší automobilka Volkswagen letos namísto vyplácení obvyklých bonusů a zvyšování mezd plánuje škrty, které mohou snížit platy zaměstnanců až o 10 % a přivést tisíce lidí o práci. Podobně společnost Stellantis, vyrábějící vozy Peugeot, Citroën, Fiat nebo Jeep, oznámila uzavření továrny v britském Lutonu a propouštění stovek zaměstnanců v Itálii. Od roku 2020 přišel evropský automotive o 86 tisíc pracovních míst, přičemž dalších 32 tisíc zrušených pozic bylo ohlášeno jen v první polovině roku 2024.
Český automobilový průmysl je na tom zatím o něco lépe a dál roste. Za prvních 10 měsíců roku 2024 vyrobily tuzemské továrny přes 1,2 milionu aut, což je o 6 % více než loni. Škoda Auto meziročně navýšila produkci o 5,7 %, Toyota dokonce o 25 %. Automobilka navíc sází na cenově dostupné elektromobily – model Elroq za 799 tisíc korun už před prodejem eviduje přes 20 tisíc objednávek. Ani Škodovka se ovšem nevyhne postupnému propouštění, i když v mnohem menší míře. Do roku 2028 propustí okolo 1,2 tisíce lidí. Zeštíhlování se má týkat agenturních pracovníků a zaměstnanců odcházejících do penze. Kmenoví zaměstnanci se prý nemusí obávat.
Český automobilový průmysl je na tom zatím o něco lépe a dál roste. Za prvních 10 měsíců roku 2024 vyrobily tuzemské továrny přes 1,2 milionu aut, což je o 6 % více než loni. Škoda Auto meziročně navýšila produkci o 5,7 %, Toyota dokonce o 25 %. Automobilka navíc sází na cenově dostupné elektromobily – model Elroq za 799 tisíc korun už před prodejem eviduje přes 20 tisíc objednávek. Ani Škodovka se ovšem nevyhne postupnému propouštění, i když v mnohem menší míře. Do roku 2028 propustí okolo 1,2 tisíce lidí. Zeštíhlování se má týkat agenturních pracovníků a zaměstnanců odcházejících do penze. Kmenoví zaměstnanci se prý nemusí obávat.
Pro evropské automobilky je však největší výzvou splnění přísných emisních limitů. Pokud nezvýší podíl elektromobilů na prodejích, mohou na pokutách zaplatit až 15 miliard eur. Zatímco loni činil podíl elektroaut 23 %, letos klesl na 21 %. Škoda Auto plánuje do roku 2026 uvést levnější modely, které mají pomoci „naředit“ flotilové emise a vyhnout se astronomickým sankcím. Budoucnost celého sektoru tak bude záviset na schopnosti adaptace na nové trhy a technologie.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Oldřich Kozák