22. 11. svátek má Cecílie

Mladý závodník se netají vysokými ambicemi a těší se na příbramskou rally

ROZHOVOR
22. července 2022   (08:14)
Mladý závodník se netají vysokými ambicemi a těší se na příbramskou rally
foto: Filip Kohn / se souhlasem

Filip Kohn je mladý automobilový závodník z Příbrami, který se rychle dere mezi ostřílené bardy. Jeho premiérový start na letošním 41.ročníku SILMET Rally Příbram s ostrým závodním speciálem Škoda Fabia v nejsilnější třídě Rally 2 může být zajímavou pozvánkou pro diváky.


Vraťme se na úvod našeho rozhovoru do tvého dětství. Zajímala Tě auta, když Ti bylo řekněme 12 let?
Ano, byl jsem přesně ten typ kluka, který znal všechny značky aut, u většiny z nich i typové označení motoru, výkon, krouťák apod. Odmala jsem četl všechny časopisy o autech, koukal jsem pořád na YouTube na různé závody, rally, F1 a podobně.

Kdy a jak jsi se dostal k automobilovému sportu?
Ještě, než mi bylo 18 let, tak mě Honza Černý svezl na testu s Fordem Fiesta R5. Byla to pro mě obrovská euforie a hned jsem cítil, že bych si to chtěl někdy zkusit. Jakmile jsem si udělal řidičák, tak přišla možnost jezdit rallysprintové mistrovství v rámci Opel ADAM Cupu, což je v podstatě taková první dostupná varianta závodění na „dospělé“ technice. Koupili jsme tedy auto, začalo testování. Všichni zde jezdí ve stejném autě, které má závodní podvozek, slušné brzdy a sekvenční převodovku. Nemá to ale takový výkon, takže to je „hodný“ a zároveň super auto na učení a pilování techniky jízdy.
Jaké jsou aktuálně soutěžní kategorie vozidel v ČR?
Nejpomalejší třída je Rally 5, což je teď Renault. To je v podstatě nejlevnější závodní auto, které si člověk může aktuálně koupit. Potom je Rally 4, což jsou silné „předokolky“. Jedná se už o velmi zdatná auta s velkým výkonem. Pak je Rally 3, kterou jezdím já. To je slabší „čtyřkolka“ typu Ford Fiesta. Nad tím je třída Rally 2, což je třeba Škoda Fabia, Ford Fiesta, Hyundai i20. Dřív se této kategorii říkalo R5, ale aktuálně došlo k předělání tříd tak, aby byly v souladu s mezinárodními předpisy FIA. Nad tím je už pouze třída Rally 1, která se jezdí pouze v rámci Mistrovství světa (WRC). To jsou ta nejlepší auta, která můžou být. To znamená výkon okolo 500 koní, velký přítlak, skvělé zrychlení, vysoká maximálka. Velkou novinkou tohoto roku je plug-in hybridní pohon, který auta v této kategorii musejí povinně mít. Zkraje s tím byly nějaké problémy, ale ty se postupně vychytaly. Nejlíp je na tom v současné době asi Toyota.
Jaké jsou aktuálně soutěžní kategorie vozidel …
foto: Filip Kohn / se souhlasem
Jaké máš v tomto ohledu ambice?
Mojí střednědobou ambicí je, abych se dostal do juniorského Mistrovství světa (JWRC), kde se jezdí s úplně stejnou Fiestou typu Rally 3, jako mám já. Bezprostřední cíl je tedy odjezdit kilometry, naučit se jezdit s tou R3 úplně na limitu, dojíždět závody a za pár let se dostat do JWRC a tam časem vyhrát. Když se člověku podaří vyhrát JWRC, tak mu další sezónu zaplatí továrna Ford závodění v třídě Rally 2, což je samozřejmě hodně lákavé. Konkurence je ovšem obrovská, takže to nebude nic snadného.

Automobilové sporty obecně zažívají v dnešní sešněrované době složité období. Evropská unie neustále zpřísňuje emisní limity, klasické spalovací motory jsou nahrazovány elektromobily, většina automobilek přestala podporovat závodní týmy. Jak se v takové době shánějí finance na tento drahý sport?
Shánění sponzorů je hodně složité, zejména u začínajícího jezdce jako jsem já. Můžu tak závodit jen díky dobrému finančnímu zázemí mého táty, který mě v tom velmi podporuje. Neznám celkové náklady na celou sezónu, nicméně můžu prozradit, že kilometr s vozem kategorie R5 stojí 4 tisíce Kč. Já jezdím s vozidlem nižší kategorie, takže náklad bude zhruba na polovině. K tomu je však potřeba ještě připočítat náklady za tým, ubytování, logistiku, opravy apod. Jedná se prostě o extrémně nákladný sport.
Vedle závodního auta je určitě potřeba disponovat celou řadou dalších schopností, aby člověk mohl být v tomto sportu konkurenceschopný. Můžeš nám přiblížit, jak se připravuješ?
Je to spousta věcí, které musí fungovat. Ta hlavní věc je mít spolehlivé auto, které dojede od začátku do konce. Důležitou součástí je fyzická příprava. Mám osobního trenéra, který mi připravuje velmi náročné a pestré tréninky. Zaměřujeme se v nich jednak na sílu, pevný střed těla, vytrvalost a celkovou odolnost. Další klíčový faktor je samotný výkon jezdce při tom závodu. Jestli umím řídit, jestli dokážu jet rychle, ale zároveň bezpečně, abych dovezl auto i sebe až do cíle. Každý rally jezdec má svůj rozpis a podle toho pak jede. Dobře napsaný rozpis je klíčem k tomu, aby člověk věděl, co ho čeká a dokázal jet dostatečně rychle. Na Mistrovství světa má jezdec před startem pouze 2 průjezdy, během kterých si může trať projet a vše zapsat. V ČR mají jezdci k dispozici 3 průjezdy. Jezdec a spolujezdec proto spolu musí být v harmonii. Když jedu závod, tak vůbec nepřemýšlím o stupních jednotlivých zatáček, ale pouze poslouchám pokyny spolujezdce, které převádím do praxe. Je to hodně náročné na koncentraci, která je zase spojená s fyzičkou.
Vedle závodního auta je určitě potřeba …
foto: Filip Kohn / se souhlasem
Kdo Ti dělá spolujezdce a jak dlouho spolu jezdíte?
Jezdí se mnou Tomáš Střeska. S Tomášem jsme se domluvili na spolupráci už v rámci Opel ADAM Cupu, odkud jsme se propracovali do Rally 3. Teď spolu pojedeme v rámci Rally Příbram poprvé s vozidlem Škoda Fabia třídu Rally 2, na což se ohromně těšíme. Fabia má oproti Fiestě mnohem větší výkon (okolo 290 koní), díky čemuž má mnohem lepší akceleraci ve vyšších rychlostech. Auto je o 20 cm širší, takže je mnohem stabilnější, líp brzdí.
Jak se těšíte na příbramskou rally a s jakým očekáváním do ní jdete?
Doufáme, že předvedeme dobrý výkon, uděláme smyky, potěšíme příbramské diváky a užijeme si to na 100 %. Bonus by byla vyhraná RZ nebo dobré umístění v celkovém pořadí.
Jak se těšíte na příbramskou rally a s jakým …
foto: Filip Kohn / se souhlasem
Komu bys chtěl závěrem poděkovat za servis, vedení a podporu ve Tvém závodění?
Mám okolo sebe skvělý tým, za který jsem velmi vděčný. Vedle mého táty bych chtěl taky vyjádřit velký dík klukům z MLP Racing, mému spolujezdci Tomáši Střeskovi a Jantar týmu. Nemůžu zapomenout ani na Honzu Černého, který mě vzal pod svá křídla a dává mi neocenitelné rady.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Oldřich Kozák








Související


Další články

Antonín Schejbal: Autentický hudební klub v Příbrami chybí Antonín Schejbal: Autentický hudební klub v Příbrami chybí Provozoval „jediný undergroundový“ klub v Příbrami, je příbramským zastupitelem za … ROZHOVOR Vánoční strom v Příbrami už je ozdobený. Rozsvícen bude 1. prosince Vánoční strom v Příbrami už je ozdobený. Rozsvícen bude 1. prosince Tento týden zavládl na náměstí Příbrami ruch. S pomocí techniky byla ozdobena vánoční … Do Česka před víkendem přichází zimní počasí, od neděle se ale oteplí Do Česka před víkendem přichází zimní počasí, od neděle se ale oteplí Česko se včera dočkalo první sněhové nadílky. Sněžit a mrznout může i přes … Starý Rožmitál bude mít nový most. Ten devadesátiletý se právě demoluje Starý Rožmitál bude mít nový most. Ten devadesátiletý se právě demoluje V pondělí dodavatelská firma uzavřela starý most přes Vlčavu ve Starém Rožmitálu. … Na Monínci začala zimní sezona, v areálu vyrábějí sníh i při vyšších teplotách Na Monínci začala zimní sezona, v areálu vyrábějí sníh i při vyšších teplotách Na Monínci odstartovala v neděli 17.11. lyžařská sezona. O výrobu sněhu se stará … První obchodníci tento týden zahajují prodej vánočních stromků První obchodníci tento týden zahajují prodej vánočních stromků Začíná prodej vánočních stromků. Nejprodávanější jedle kavkazská mírně … Příbramská nemocnice se připojila k preventivnímu dni STOP dekubitům Příbramská nemocnice se připojila k preventivnímu dni STOP dekubitům Dekubity jsou proleženiny, které mohou vést k velmi bolestivým stavům a vážným … Brdský běžecký pohár 2024 zná vítěze, ceny převezmou na Novém rybníku Brdský běžecký pohár 2024 zná vítěze, ceny převezmou na Novém rybníku Na zakončení letošního ročníku běžeckého seriálu v sobotu 23. listopadu nebude chybět … Místo jaderných hlavic je v podzemním bunkru muzeum mapující atomový program Místo jaderných hlavic je v podzemním bunkru muzeum mapující atomový program Kdysi přísně střežený areál bývalých sovětských kasáren u Míšova stavěly …
Po letech oprav se řidiči dočkají plného zprovoznění Barrandovského mostu Po letech oprav se řidiči dočkají plného zprovoznění Barrandovského mostu Na konci tohoto týdne zprovozní silničáři po více než 2,5 letech opravený Barrandovský …
Kodex redakce Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Příbram Média s.r.o.
Na Flusárně 168
261 01 Příbram III

IČ: 21829021
DIČ: CZ21829021
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 407087.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Příbram Média s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Autorská práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření jakýmkoli způsobem, mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu společnosti Příbram Média s.r.o. zakázáno.
2014 - 2024 © Příbram Média s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics, TOP list.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies