Mladý závodník se netají vysokými ambicemi a těší se na příbramskou rally
ROZHOVOR
22. července 2022 (08:14)
foto: Filip Kohn / se souhlasem
Filip Kohn je mladý automobilový závodník z Příbrami, který se rychle dere mezi ostřílené bardy. Jeho premiérový start na letošním 41.ročníku SILMET Rally Příbram s ostrým závodním speciálem Škoda Fabia v nejsilnější třídě Rally 2 může být zajímavou pozvánkou pro diváky.
Vraťme se na úvod našeho rozhovoru do tvého dětství. Zajímala Tě auta, když Ti bylo řekněme 12 let?
Ano, byl jsem přesně ten typ kluka, který znal všechny značky aut, u většiny z nich i typové označení motoru, výkon, krouťák apod. Odmala jsem četl všechny časopisy o autech, koukal jsem pořád na YouTube na různé závody, rally, F1 a podobně.
Ano, byl jsem přesně ten typ kluka, který znal všechny značky aut, u většiny z nich i typové označení motoru, výkon, krouťák apod. Odmala jsem četl všechny časopisy o autech, koukal jsem pořád na YouTube na různé závody, rally, F1 a podobně.
Kdy a jak jsi se dostal k automobilovému sportu?
Ještě, než mi bylo 18 let, tak mě Honza Černý svezl na testu s Fordem Fiesta R5. Byla to pro mě obrovská euforie a hned jsem cítil, že bych si to chtěl někdy zkusit. Jakmile jsem si udělal řidičák, tak přišla možnost jezdit rallysprintové mistrovství v rámci Opel ADAM Cupu, což je v podstatě taková první dostupná varianta závodění na „dospělé“ technice. Koupili jsme tedy auto, začalo testování. Všichni zde jezdí ve stejném autě, které má závodní podvozek, slušné brzdy a sekvenční převodovku. Nemá to ale takový výkon, takže to je „hodný“ a zároveň super auto na učení a pilování techniky jízdy.
Ještě, než mi bylo 18 let, tak mě Honza Černý svezl na testu s Fordem Fiesta R5. Byla to pro mě obrovská euforie a hned jsem cítil, že bych si to chtěl někdy zkusit. Jakmile jsem si udělal řidičák, tak přišla možnost jezdit rallysprintové mistrovství v rámci Opel ADAM Cupu, což je v podstatě taková první dostupná varianta závodění na „dospělé“ technice. Koupili jsme tedy auto, začalo testování. Všichni zde jezdí ve stejném autě, které má závodní podvozek, slušné brzdy a sekvenční převodovku. Nemá to ale takový výkon, takže to je „hodný“ a zároveň super auto na učení a pilování techniky jízdy.
Jaké jsou aktuálně soutěžní kategorie vozidel v ČR?
Nejpomalejší třída je Rally 5, což je teď Renault. To je v podstatě nejlevnější závodní auto, které si člověk může aktuálně koupit. Potom je Rally 4, což jsou silné „předokolky“. Jedná se už o velmi zdatná auta s velkým výkonem. Pak je Rally 3, kterou jezdím já. To je slabší „čtyřkolka“ typu Ford Fiesta. Nad tím je třída Rally 2, což je třeba Škoda Fabia, Ford Fiesta, Hyundai i20. Dřív se této kategorii říkalo R5, ale aktuálně došlo k předělání tříd tak, aby byly v souladu s mezinárodními předpisy FIA. Nad tím je už pouze třída Rally 1, která se jezdí pouze v rámci Mistrovství světa (WRC). To jsou ta nejlepší auta, která můžou být. To znamená výkon okolo 500 koní, velký přítlak, skvělé zrychlení, vysoká maximálka. Velkou novinkou tohoto roku je plug-in hybridní pohon, který auta v této kategorii musejí povinně mít. Zkraje s tím byly nějaké problémy, ale ty se postupně vychytaly. Nejlíp je na tom v současné době asi Toyota.
Nejpomalejší třída je Rally 5, což je teď Renault. To je v podstatě nejlevnější závodní auto, které si člověk může aktuálně koupit. Potom je Rally 4, což jsou silné „předokolky“. Jedná se už o velmi zdatná auta s velkým výkonem. Pak je Rally 3, kterou jezdím já. To je slabší „čtyřkolka“ typu Ford Fiesta. Nad tím je třída Rally 2, což je třeba Škoda Fabia, Ford Fiesta, Hyundai i20. Dřív se této kategorii říkalo R5, ale aktuálně došlo k předělání tříd tak, aby byly v souladu s mezinárodními předpisy FIA. Nad tím je už pouze třída Rally 1, která se jezdí pouze v rámci Mistrovství světa (WRC). To jsou ta nejlepší auta, která můžou být. To znamená výkon okolo 500 koní, velký přítlak, skvělé zrychlení, vysoká maximálka. Velkou novinkou tohoto roku je plug-in hybridní pohon, který auta v této kategorii musejí povinně mít. Zkraje s tím byly nějaké problémy, ale ty se postupně vychytaly. Nejlíp je na tom v současné době asi Toyota.
foto: Filip Kohn / se souhlasem
Jaké máš v tomto ohledu ambice?
Mojí střednědobou ambicí je, abych se dostal do juniorského Mistrovství světa (JWRC), kde se jezdí s úplně stejnou Fiestou typu Rally 3, jako mám já. Bezprostřední cíl je tedy odjezdit kilometry, naučit se jezdit s tou R3 úplně na limitu, dojíždět závody a za pár let se dostat do JWRC a tam časem vyhrát. Když se člověku podaří vyhrát JWRC, tak mu další sezónu zaplatí továrna Ford závodění v třídě Rally 2, což je samozřejmě hodně lákavé. Konkurence je ovšem obrovská, takže to nebude nic snadného.
Mojí střednědobou ambicí je, abych se dostal do juniorského Mistrovství světa (JWRC), kde se jezdí s úplně stejnou Fiestou typu Rally 3, jako mám já. Bezprostřední cíl je tedy odjezdit kilometry, naučit se jezdit s tou R3 úplně na limitu, dojíždět závody a za pár let se dostat do JWRC a tam časem vyhrát. Když se člověku podaří vyhrát JWRC, tak mu další sezónu zaplatí továrna Ford závodění v třídě Rally 2, což je samozřejmě hodně lákavé. Konkurence je ovšem obrovská, takže to nebude nic snadného.
Automobilové sporty obecně zažívají v dnešní sešněrované době složité období. Evropská unie neustále zpřísňuje emisní limity, klasické spalovací motory jsou nahrazovány elektromobily, většina automobilek přestala podporovat závodní týmy. Jak se v takové době shánějí finance na tento drahý sport?
Shánění sponzorů je hodně složité, zejména u začínajícího jezdce jako jsem já. Můžu tak závodit jen díky dobrému finančnímu zázemí mého táty, který mě v tom velmi podporuje. Neznám celkové náklady na celou sezónu, nicméně můžu prozradit, že kilometr s vozem kategorie R5 stojí 4 tisíce Kč. Já jezdím s vozidlem nižší kategorie, takže náklad bude zhruba na polovině. K tomu je však potřeba ještě připočítat náklady za tým, ubytování, logistiku, opravy apod. Jedná se prostě o extrémně nákladný sport.
Shánění sponzorů je hodně složité, zejména u začínajícího jezdce jako jsem já. Můžu tak závodit jen díky dobrému finančnímu zázemí mého táty, který mě v tom velmi podporuje. Neznám celkové náklady na celou sezónu, nicméně můžu prozradit, že kilometr s vozem kategorie R5 stojí 4 tisíce Kč. Já jezdím s vozidlem nižší kategorie, takže náklad bude zhruba na polovině. K tomu je však potřeba ještě připočítat náklady za tým, ubytování, logistiku, opravy apod. Jedná se prostě o extrémně nákladný sport.
Vedle závodního auta je určitě potřeba disponovat celou řadou dalších schopností, aby člověk mohl být v tomto sportu konkurenceschopný. Můžeš nám přiblížit, jak se připravuješ?
Je to spousta věcí, které musí fungovat. Ta hlavní věc je mít spolehlivé auto, které dojede od začátku do konce. Důležitou součástí je fyzická příprava. Mám osobního trenéra, který mi připravuje velmi náročné a pestré tréninky. Zaměřujeme se v nich jednak na sílu, pevný střed těla, vytrvalost a celkovou odolnost. Další klíčový faktor je samotný výkon jezdce při tom závodu. Jestli umím řídit, jestli dokážu jet rychle, ale zároveň bezpečně, abych dovezl auto i sebe až do cíle. Každý rally jezdec má svůj rozpis a podle toho pak jede. Dobře napsaný rozpis je klíčem k tomu, aby člověk věděl, co ho čeká a dokázal jet dostatečně rychle. Na Mistrovství světa má jezdec před startem pouze 2 průjezdy, během kterých si může trať projet a vše zapsat. V ČR mají jezdci k dispozici 3 průjezdy. Jezdec a spolujezdec proto spolu musí být v harmonii. Když jedu závod, tak vůbec nepřemýšlím o stupních jednotlivých zatáček, ale pouze poslouchám pokyny spolujezdce, které převádím do praxe. Je to hodně náročné na koncentraci, která je zase spojená s fyzičkou.
Je to spousta věcí, které musí fungovat. Ta hlavní věc je mít spolehlivé auto, které dojede od začátku do konce. Důležitou součástí je fyzická příprava. Mám osobního trenéra, který mi připravuje velmi náročné a pestré tréninky. Zaměřujeme se v nich jednak na sílu, pevný střed těla, vytrvalost a celkovou odolnost. Další klíčový faktor je samotný výkon jezdce při tom závodu. Jestli umím řídit, jestli dokážu jet rychle, ale zároveň bezpečně, abych dovezl auto i sebe až do cíle. Každý rally jezdec má svůj rozpis a podle toho pak jede. Dobře napsaný rozpis je klíčem k tomu, aby člověk věděl, co ho čeká a dokázal jet dostatečně rychle. Na Mistrovství světa má jezdec před startem pouze 2 průjezdy, během kterých si může trať projet a vše zapsat. V ČR mají jezdci k dispozici 3 průjezdy. Jezdec a spolujezdec proto spolu musí být v harmonii. Když jedu závod, tak vůbec nepřemýšlím o stupních jednotlivých zatáček, ale pouze poslouchám pokyny spolujezdce, které převádím do praxe. Je to hodně náročné na koncentraci, která je zase spojená s fyzičkou.
foto: Filip Kohn / se souhlasem
Kdo Ti dělá spolujezdce a jak dlouho spolu jezdíte?
Jezdí se mnou Tomáš Střeska. S Tomášem jsme se domluvili na spolupráci už v rámci Opel ADAM Cupu, odkud jsme se propracovali do Rally 3. Teď spolu pojedeme v rámci Rally Příbram poprvé s vozidlem Škoda Fabia třídu Rally 2, na což se ohromně těšíme. Fabia má oproti Fiestě mnohem větší výkon (okolo 290 koní), díky čemuž má mnohem lepší akceleraci ve vyšších rychlostech. Auto je o 20 cm širší, takže je mnohem stabilnější, líp brzdí.
Jezdí se mnou Tomáš Střeska. S Tomášem jsme se domluvili na spolupráci už v rámci Opel ADAM Cupu, odkud jsme se propracovali do Rally 3. Teď spolu pojedeme v rámci Rally Příbram poprvé s vozidlem Škoda Fabia třídu Rally 2, na což se ohromně těšíme. Fabia má oproti Fiestě mnohem větší výkon (okolo 290 koní), díky čemuž má mnohem lepší akceleraci ve vyšších rychlostech. Auto je o 20 cm širší, takže je mnohem stabilnější, líp brzdí.
Jak se těšíte na příbramskou rally a s jakým očekáváním do ní jdete?
Doufáme, že předvedeme dobrý výkon, uděláme smyky, potěšíme příbramské diváky a užijeme si to na 100 %. Bonus by byla vyhraná RZ nebo dobré umístění v celkovém pořadí.
Doufáme, že předvedeme dobrý výkon, uděláme smyky, potěšíme příbramské diváky a užijeme si to na 100 %. Bonus by byla vyhraná RZ nebo dobré umístění v celkovém pořadí.
foto: Filip Kohn / se souhlasem
Komu bys chtěl závěrem poděkovat za servis, vedení a podporu ve Tvém závodění?
Mám okolo sebe skvělý tým, za který jsem velmi vděčný. Vedle mého táty bych chtěl taky vyjádřit velký dík klukům z MLP Racing, mému spolujezdci Tomáši Střeskovi a Jantar týmu. Nemůžu zapomenout ani na Honzu Černého, který mě vzal pod svá křídla a dává mi neocenitelné rady.
Mám okolo sebe skvělý tým, za který jsem velmi vděčný. Vedle mého táty bych chtěl taky vyjádřit velký dík klukům z MLP Racing, mému spolujezdci Tomáši Střeskovi a Jantar týmu. Nemůžu zapomenout ani na Honzu Černého, který mě vzal pod svá křídla a dává mi neocenitelné rady.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Oldřich Kozák
Související
•Horko a burácení motorů. Pátek a sobota budou patřit Rally Příbram
•Příbramská rally se vrací, počítejte s uzavírkami silnic i show na náměstí
•Konvalinka: Prošla podpora Rally Příbram, za což jsem nesmírně rád