Mladík z Jinců vymyslel stolní hru, která míří na světový trh
ROZHOVOR
1. srpna 2018 (10:15)
Deskové hry zažívají v posledních letech obrovský rozmach. Ve světě i na domácí půdě se konají festivaly a turnaje a ročně vznikne hned několik stovek nových her, které od Dostihů a sázek ušly až neuvěřitelně dlouhou cestu. Jedním z autorů deskových her je i Tadeáš Spousta z nedalekých Jinců, který vloni dokončil epickou fantasy hru Legendy země Euthie. V rozhovoru s ním jsme si povídali nejenom o tom, jak náročné bylo hru vytvořit, ale i o tom, proč si myslí, že hraní deskových her je nyní tak populární.
Jak si se dostal ke stolním hrám a jak tě vůbec napadlo, že si uděláš vlastní hru?
Ke stolním hrám jsem se dostal přes Osadníky z Katanu a vlastně v době, kdy jsem začal vymýšlet Legendy země Euthie, tak jsem deskové hry tolik ani nehrál, ale chtěl jsem začít. S lítostí jsem ale zjistil, že deskových her na hrdiny je sice docela dost, ale žádná z nich mě moc nenadchla, tak jsem si řekl, že zkusím udělat vlastní (smích).
V čem je podle tebe Euthie jiná než ty ostatní hry, které tě nenadchly? Co těm ostatním chybělo?
V mnoha směrech, myslím, že je na ní hodně cítit, že je inspirovaná počítačovými hrami. Je to velká hra, ale mechaniky ve hře nejsou složité, a proto jsou zábavné. Ve hře se sice hází kostkami, ale hra není tolik o náhodě. Hodně her v době, kdy jsem hledal tu pravou hru na hraní, byla hodně ovlivněná náhodou kostek či zamíchání karet a to mě nebavilo. Většině her podle mě chybělo pořádné vylepšování hrdiny, které se nám myslím v Euthii fakt povedlo.
Hra je venku už několik měsíců. Jak zatím hodnotíš ohlasy na hru a co plánuješ dál? Chtěl by si s hrou vyrazit i do světa?
Ohlasy na hru nám dělají neustále radost a přesvědčuje nás to, že stojí za to jít dál. Už máme hru přeloženou do angličtiny a plánujeme realizovat v druhém čtvrtletí příštího roku kampaň na serveru Kickstarter.
Deskové hry jsou nyní na vzestupu, proč si myslíš, že tomu tak je?
Deskové hry nabraly úplně nový směr, jsou graficky zajímavé, dost často mají i plastové figurky a lidi hledají i jinou zábavu mimo obrazovky počítačů a mobilů. Dalším aspektem je podle mě sběratelství. Každá doba má něco, co se sbírá a teď se sbírají deskové hry (s úsměvem).
Moderní deskové hry jsou pravidlově mnohem bohatší než ty běžně známé. Jsou tedy často určeny hlavně dospělým hráčům. Myslíš, že je v pořádku, když si hrají deskové hry i tátové od rodin?
Určitě, dnes velká část deskových her je určena pro starší hráče. Naše není výjimkou, užijí si ji hráči nejlépe od 12 – 14 let, ale už ji hráli i mnohem mladší nadšenci. Tátové tak mohou trávit čas s dětmi a určitě mi to přijde lepší, než sedět u televize nebo být v hospodě.
Na co by si zájemce nalákal. Proč mají zkusit Euthii nebo jinou moderní deskovku a nezůstat u Dostihů a sázek?
Určitě prožitek ze hry, pocit napětí při bojích, radost z každé vyhrané bitvy a nakupování vybavení, schopností a i putování světem Euthie. Naše hra dokáže být hodně kompetetivní, a i přes to, že herní doba začíná na 2 hodinách, uteče to jako pár desítek minut.
Moderní deskové hry se svojí hloubkou přibližují zážitkům z počítačových her a přitom navazují kontakt s lidmi. V dnešní době sociálních sítí je to ideální balanc mezi oběma světy.
Jak často hraješ deskové hry ty? A kterou kromě Euthie bys doporučil těm, kteří chtějí s hraním začít?
Jsem hráč deskových i počítačových her, takže to přiměřeně střídám, několikrát týdně. Pokud někdo začíná s deskovými hrami, tak před nedávnem vyšla fakt skvělá hra Azul, která je nejen pěkná, ale zahraje si ji skoro každý a zabere půl hodinky. Pro trochu náročnější hráče pak za mě doporučuji Pustinu.
Jak si se dostal ke stolním hrám a jak tě vůbec napadlo, že si uděláš vlastní hru?
Ke stolním hrám jsem se dostal přes Osadníky z Katanu a vlastně v době, kdy jsem začal vymýšlet Legendy země Euthie, tak jsem deskové hry tolik ani nehrál, ale chtěl jsem začít. S lítostí jsem ale zjistil, že deskových her na hrdiny je sice docela dost, ale žádná z nich mě moc nenadchla, tak jsem si řekl, že zkusím udělat vlastní (smích).
V čem je podle tebe Euthie jiná než ty ostatní hry, které tě nenadchly? Co těm ostatním chybělo?
V mnoha směrech, myslím, že je na ní hodně cítit, že je inspirovaná počítačovými hrami. Je to velká hra, ale mechaniky ve hře nejsou složité, a proto jsou zábavné. Ve hře se sice hází kostkami, ale hra není tolik o náhodě. Hodně her v době, kdy jsem hledal tu pravou hru na hraní, byla hodně ovlivněná náhodou kostek či zamíchání karet a to mě nebavilo. Většině her podle mě chybělo pořádné vylepšování hrdiny, které se nám myslím v Euthii fakt povedlo.
Hra je venku už několik měsíců. Jak zatím hodnotíš ohlasy na hru a co plánuješ dál? Chtěl by si s hrou vyrazit i do světa?
Ohlasy na hru nám dělají neustále radost a přesvědčuje nás to, že stojí za to jít dál. Už máme hru přeloženou do angličtiny a plánujeme realizovat v druhém čtvrtletí příštího roku kampaň na serveru Kickstarter.
Deskové hry jsou nyní na vzestupu, proč si myslíš, že tomu tak je?
Deskové hry nabraly úplně nový směr, jsou graficky zajímavé, dost často mají i plastové figurky a lidi hledají i jinou zábavu mimo obrazovky počítačů a mobilů. Dalším aspektem je podle mě sběratelství. Každá doba má něco, co se sbírá a teď se sbírají deskové hry (s úsměvem).
Moderní deskové hry jsou pravidlově mnohem bohatší než ty běžně známé. Jsou tedy často určeny hlavně dospělým hráčům. Myslíš, že je v pořádku, když si hrají deskové hry i tátové od rodin?
Určitě, dnes velká část deskových her je určena pro starší hráče. Naše není výjimkou, užijí si ji hráči nejlépe od 12 – 14 let, ale už ji hráli i mnohem mladší nadšenci. Tátové tak mohou trávit čas s dětmi a určitě mi to přijde lepší, než sedět u televize nebo být v hospodě.
Na co by si zájemce nalákal. Proč mají zkusit Euthii nebo jinou moderní deskovku a nezůstat u Dostihů a sázek?
Určitě prožitek ze hry, pocit napětí při bojích, radost z každé vyhrané bitvy a nakupování vybavení, schopností a i putování světem Euthie. Naše hra dokáže být hodně kompetetivní, a i přes to, že herní doba začíná na 2 hodinách, uteče to jako pár desítek minut.
Moderní deskové hry se svojí hloubkou přibližují zážitkům z počítačových her a přitom navazují kontakt s lidmi. V dnešní době sociálních sítí je to ideální balanc mezi oběma světy.
Jak často hraješ deskové hry ty? A kterou kromě Euthie bys doporučil těm, kteří chtějí s hraním začít?
Jsem hráč deskových i počítačových her, takže to přiměřeně střídám, několikrát týdně. Pokud někdo začíná s deskovými hrami, tak před nedávnem vyšla fakt skvělá hra Azul, která je nejen pěkná, ale zahraje si ji skoro každý a zabere půl hodinky. Pro trochu náročnější hráče pak za mě doporučuji Pustinu.
Pojďme ještě k samotné tvorbě hry - můžeš čtenářům nějak stručně popsat, co všechno si musel udělat a připravit a jak vůbec takový vývoj probíhá?
Stručně (smích). Popsat ten průběh by bylo na diplomovou práci, ale ve zkratce mohu říci, že jsem hru testoval skoro 1000 krát - při každém testování jsme něco upravovali a ladili, 3 krát jsme hru museli úplně předělat od základů, naučit se tvořit grafiku, zjistit jak se vše vyrábí a pak nám neskutečně pomohli lidi v kampani na hithit.com, bez kterých bychom to nikdy nevydali. Aktuálně hru překládáme a připravujeme kampaň na Kickstarter.
Co z toho všeho ti teď zpětně připadá nejnáročnější?
Nejnáročnější bylo vybalancovat postavy a monstra ve hře, aby hra byla variabilní, zábavná, ale vyrovnaná. Každý při hře má pak šanci na výhru a užije si radost z hraní.
Myslíš si po svých zkušenostech, že se v České republice dá živit tvorbou deskových her? Máš takové ambice?
Myslím, že jen v České republice určitě ne. Vývoj hry stojí hodně času, peněz a trh s deskovými hrami se neustále plní právě hrami ze zahraničí, které lokalizují místní vydavatelé (Albi, Mindok, Blackfire atd.). Takže pracovat na hře 2-3 roky a pak ji vydat jen v ČR je podle mě škoda. Pokud je hra dobrá, tak není důvod ji nerozšířit do světa. My máme v plánu dostat Euthii hlavně do anglicky mluvících zemí, protože tam je největší potenciál. A pokud se nám povede vydělat nějaké peníze, tak je vložíme do vývoje hry další.
Máš nápad i na něco dalšího než je pokračování Euthie? Mohl by si něco málo prozradit?
Nápadů máme víc, i úplně z jiného soudku než je fantasy, ale prozrazovat cokoliv teď nemá smysl. Máme určitě v plánu nějakou menší hru, ale pořád ještě nepřišla ta správná myšlenka. Vlastně teď budeme ještě dělat na jedné karetní hře, budou tam proti sobě bojovat buňky (smích). Už se těším.
Stručně (smích). Popsat ten průběh by bylo na diplomovou práci, ale ve zkratce mohu říci, že jsem hru testoval skoro 1000 krát - při každém testování jsme něco upravovali a ladili, 3 krát jsme hru museli úplně předělat od základů, naučit se tvořit grafiku, zjistit jak se vše vyrábí a pak nám neskutečně pomohli lidi v kampani na hithit.com, bez kterých bychom to nikdy nevydali. Aktuálně hru překládáme a připravujeme kampaň na Kickstarter.
Co z toho všeho ti teď zpětně připadá nejnáročnější?
Nejnáročnější bylo vybalancovat postavy a monstra ve hře, aby hra byla variabilní, zábavná, ale vyrovnaná. Každý při hře má pak šanci na výhru a užije si radost z hraní.
Myslíš si po svých zkušenostech, že se v České republice dá živit tvorbou deskových her? Máš takové ambice?
Myslím, že jen v České republice určitě ne. Vývoj hry stojí hodně času, peněz a trh s deskovými hrami se neustále plní právě hrami ze zahraničí, které lokalizují místní vydavatelé (Albi, Mindok, Blackfire atd.). Takže pracovat na hře 2-3 roky a pak ji vydat jen v ČR je podle mě škoda. Pokud je hra dobrá, tak není důvod ji nerozšířit do světa. My máme v plánu dostat Euthii hlavně do anglicky mluvících zemí, protože tam je největší potenciál. A pokud se nám povede vydělat nějaké peníze, tak je vložíme do vývoje hry další.
Máš nápad i na něco dalšího než je pokračování Euthie? Mohl by si něco málo prozradit?
Nápadů máme víc, i úplně z jiného soudku než je fantasy, ale prozrazovat cokoliv teď nemá smysl. Máme určitě v plánu nějakou menší hru, ale pořád ještě nepřišla ta správná myšlenka. Vlastně teď budeme ještě dělat na jedné karetní hře, budou tam proti sobě bojovat buňky (smích). Už se těším.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: red
autor: MR