Místostarosta Buršík: Na parkování nechceme vydělávat
24. února 2022 (13:16)
foto: Martin Buršík / se souhlasem
Kolem zavádění parkovacích zón se množí otázky. Portál pribram.cz oslovil místostarostu Příbrami Martina Buršíka, který odpověděl na nejčastější dotazy čtenářů.
Příbram chce zavést parkovací zóny a získat tak víc míst pro noční parkování na sídlišti i pro krátkodobé denní parkování v širším centru města. Zvýhodněni by měli být lidé, kteří ve městě bydlí. Nový systém se má rozjíždět postupně. První etapa, která se bude týkat staré Příbrami, by mohla být spuštěna na přelomu tohoto a příštího roku, řekl místostarosta Martin Buršík (dříve ANO). O tom, kolik se bude za parkování platit, zatím nebylo rozhodnuto. Základní sazba by podle Buršíka mohla být necelé tři koruny na den.
Proč uvažujete o zpoplatnění i rezidentů, tedy řidičů s trvalým pobytem v Příbrami?
Kdybychom hledali jen 100 nebo 200 parkovacích míst, bylo by možné zpoplatnit pouze přespolní, a problém by byl vyřešen. Tak to ale není. Ve městě chybí téměř 1000 míst, 600 na sídlišti a 400 ve staré Příbrami. Také potřebujeme motivovat řidiče, kteří jsou zároveň vlastníky garáží, aby tyto objekty využívali právě k účelu odstavení vozů. Praxe ukazuje, že mnoho garáží slouží jako skladiště nebo mají zcela neprůjezdné vjezdy.
Kdybychom hledali jen 100 nebo 200 parkovacích míst, bylo by možné zpoplatnit pouze přespolní, a problém by byl vyřešen. Tak to ale není. Ve městě chybí téměř 1000 míst, 600 na sídlišti a 400 ve staré Příbrami. Také potřebujeme motivovat řidiče, kteří jsou zároveň vlastníky garáží, aby tyto objekty využívali právě k účelu odstavení vozů. Praxe ukazuje, že mnoho garáží slouží jako skladiště nebo mají zcela neprůjezdné vjezdy.
Proč bude oprávnění vydáno více, než bude normovaných parkovacích míst?
Cílem je zajistit možnost zaparkování pro rezidenty, tedy občany s trvalým pobytem v Příbrami. Princip je následující: oprávnění by mělo rezidenta stát pouze necelé tři koruny za den, ale nerezidenta více než 10 korun denně. Pokud by bylo oprávnění zdarma, regulace by pozbývala smyslu, neuvolnila by se téměř žádná parkovací místa. Problém s parkováním by trval a občané by byli nadále nespokojení. Našim cílem je zdejším lidem usnadnit parkování, a ne na nich vydělávat.
Cílem je zajistit možnost zaparkování pro rezidenty, tedy občany s trvalým pobytem v Příbrami. Princip je následující: oprávnění by mělo rezidenta stát pouze necelé tři koruny za den, ale nerezidenta více než 10 korun denně. Pokud by bylo oprávnění zdarma, regulace by pozbývala smyslu, neuvolnila by se téměř žádná parkovací místa. Problém s parkováním by trval a občané by byli nadále nespokojení. Našim cílem je zdejším lidem usnadnit parkování, a ne na nich vydělávat.
Bude se nastavený systém nějak měnit?
Systém, jak jej připravujeme, není příliš restriktivní, ale jsme přesvědčeni o tom, že přinese vysokou účinnost. Potvrzují to zkušenosti z jiných měst. Přesto budeme naslouchat, analyzovat a následně vše upravovat s cílem minimálního omezení a maximální efektivity. Jestliže regulace bude pro řidiče příliš přísná, bude prostor pro ladění a případné uvolnění pravidel.
Systém, jak jej připravujeme, není příliš restriktivní, ale jsme přesvědčeni o tom, že přinese vysokou účinnost. Potvrzují to zkušenosti z jiných měst. Přesto budeme naslouchat, analyzovat a následně vše upravovat s cílem minimálního omezení a maximální efektivity. Jestliže regulace bude pro řidiče příliš přísná, bude prostor pro ladění a případné uvolnění pravidel.
Proč chcete zahrnout ulice, které nemají problém s parkováním?
Do těchto lokalit by se mohla přesouvat parkující auta, až bude v okolních ulicích systém zaveden. Už nyní vidíme vytláčení vozidel, která do Příbrami denně přijíždějí, do okolních ulic bez regulace. Zahrnutí širšího okolí do parkovacího systému přináší stejná pravidla a omezí opakované průjezdy aut při hledání místa. Pokud bude řidič vědět, že celá zóna podléhá určité regulaci, spíše zaparkuje na prvním volném místě. Kdo nebude chtít platit, zaparkuje na odstavném parkovišti, např. pod Svatou Horou nebo na P+R na Drkolnově či na chystaném parkovišti v lokalitě Flusárna.
Do těchto lokalit by se mohla přesouvat parkující auta, až bude v okolních ulicích systém zaveden. Už nyní vidíme vytláčení vozidel, která do Příbrami denně přijíždějí, do okolních ulic bez regulace. Zahrnutí širšího okolí do parkovacího systému přináší stejná pravidla a omezí opakované průjezdy aut při hledání místa. Pokud bude řidič vědět, že celá zóna podléhá určité regulaci, spíše zaparkuje na prvním volném místě. Kdo nebude chtít platit, zaparkuje na odstavném parkovišti, např. pod Svatou Horou nebo na P+R na Drkolnově či na chystaném parkovišti v lokalitě Flusárna.
Nebude systém znevýhodňovat starší spoluobčany?
Pro platby parkovného ve městě je a napříště také bude dostatek parkovacích automatů, které pro ně mohou být prostředkem první volby při placení. Platba pomocí aplikace, kterou město využívá už několik let, je však podstatně pohodlnější. Přesvědčil se o tom každý, kdo ji vyzkoušel. Doporučuji nainstalovat aplikaci MPLA (iOS nebo Android), díky které zaplatíte parkovné během pár vteřin nejen v Příbrami, ale také v Praze a mnoha jiných městech.
Pro platby parkovného ve městě je a napříště také bude dostatek parkovacích automatů, které pro ně mohou být prostředkem první volby při placení. Platba pomocí aplikace, kterou město využívá už několik let, je však podstatně pohodlnější. Přesvědčil se o tom každý, kdo ji vyzkoušel. Doporučuji nainstalovat aplikaci MPLA (iOS nebo Android), díky které zaplatíte parkovné během pár vteřin nejen v Příbrami, ale také v Praze a mnoha jiných městech.
Neměly by být o systému už nyní zveřejněny podrobné informace?
Předně je třeba říci, že diskuze o zavedení začala přibližně před dvěma roky. Nový parkovací systém byl mnohokrát zmiňován v Kahanu, v tiskových zprávách, prohlášeních zástupců města, na zastupitelstvech nebo v komentářích v médiích. Zastupitelé, včetně opozičních, jsou pravidelně informováni o tom, jak práce pokračují. Připravujeme detaily, diskutujeme s veřejností, a právě díky tomu věříme, že systém bude funkční a lidem se usnadní parkování. Než se tak stane, bude pokračovat diskuze nad jeho detaily a pravidelné informování občanů.
Předně je třeba říci, že diskuze o zavedení začala přibližně před dvěma roky. Nový parkovací systém byl mnohokrát zmiňován v Kahanu, v tiskových zprávách, prohlášeních zástupců města, na zastupitelstvech nebo v komentářích v médiích. Zastupitelé, včetně opozičních, jsou pravidelně informováni o tom, jak práce pokračují. Připravujeme detaily, diskutujeme s veřejností, a právě díky tomu věříme, že systém bude funkční a lidem se usnadní parkování. Než se tak stane, bude pokračovat diskuze nad jeho detaily a pravidelné informování občanů.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka