Macík: Vezeme i lyžařské brýle, když by zase vypadlo okno
11. prosince 2019 (17:02)
Blížící se 42. ročník Rallye Dakar bude pro tým Big Shock Racing plný změn. Jižní Ameriku vystřídá Saúdská Arábie, týmovou liazku nově postavené Iveco. Spolu s pilotem Martinem Macíkem, který se na start legendárního závodu postaví už po osmé, bude v kabině speciálu, přezdívaného Karel, sedět jeho osvědčený navigátor František Tomášek a nový mechanik David Švanda.
Pohoda v Karlovi: hudba, lyžařské brýle a kamery
Mechanici týmu Big Shock Racing při stavbě nového vozu vsadili na jistotu. Nezkoušeli převratné novinky. Všechny díly na novém speciálu, osazeném kabinou Iveco, jsou otestované a mnoho z nich bylo použito už na Macíkově předchozím autě.
„Celý rok jsme ladili nastavení tlumičů a povedlo se nám dostat na krásný výsledek, který je pro posádku hodně pohodlný. Pracovali jsme i s motorem, aby hodně vydržel. U dakarských aut je nejnáročnější vybalancovat právě stabilní výkon, rychlost, odolnost a pohodlí,“ popisuje šéf týmu Martin Macík starší.
Po Rallye du Maroc se na Karlovi, kterého na Dakaru ozdobí startovní číslo 504, měnila převodovka. A upravovala se také spousta detailů, například displeje v kabině pro perfektní přehled palubního mechanika. „V kabině nechybí ani audio, abychom si na přejezdech mohli pouštět hudbu, přidělali jsme si spoustu držáků a kapsiček, aby bylo vše důležité po ruce, vezeme i lyžařské brýle, když by zase vypadlo okno, nebo kamery pro pořizování onboard videí, která jsme slíbili fanouškům,“ popisuje nový mechanik David Švanda.
V dílně i na závodech členové týmu Big Shock Racing strávili spoustu dní, aby si vše ideálně sedlo. „Za celou naši posádku tímto děkuji našim ženám i malým dcerám za trpělivost a toleranci,“ vzkazuje navigátor František Tomášek, který už si během marocké rally zvládl vyzkoušet navigační novinky.
Velký vtip seslaný na Jana Brabce
Týmový motocyklista Jan Brabec před Dakarem zažil jedno z nejdrsnějších období svého života. Sám ho považuje za jeden velký vtip, který si pro něj někdo nahoře nachystal. Při nehodě během afrického tréninku si zlomil nohu, palce na rukou, žebra, sedřel záda, musel absolvovat několik operací a následně vleklou a náročnou rekonvalescenci. Nehoda mu překazila start ve všech závodech letošní sezóny. Udělal ale maximum pro to, aby stihl Dakar. A podařilo se. Honza je v dobré kondici zpět ve hře a těší se, že potřetí zdolá slavný závod. Svou motorku s číslem 43, pojmenovanou po babičce Anežka, už odeslal do Saúdské Arábie.
„Zdá se, že mi zase všechno funguje, jak má. Ale byla to dřina. Dodnes jedu každý den dvojfázové tréninky. Fyzioterapie, posilovna, pilates, motorka. Nabírám rychlost a nechávám hlavu, aby si po zážitcích z pádu zase zvykla na závodní podmínky. Odpočinu si až o Vánocích,“ popisuje Jan Brabec.
„Pokaždé si musíš dát cíl, já bych se rád umístil v TOP 25. A nechci zabloudit,“ říká Brabec a dodává, že má radost z avízovaných změn v dakarské navigaci. „Konečně už nebudu muset vybarvovat roadbook. To jsem nenáviděl. A ušetřený čas prospím,“ plánuje si Brabčák, kterého do Saúdské Arábie opět doprovodí tatínek Libor a také nový mechanik Zdeněk Cekr.
Na silnici nezávodím
Martin Macík se navíc rozhodl popularitu Dakaru využít pro dobrou věc. Prostřednictvím projektu Respect Road, spolupořádaném ŘSD ČR, se snaží podporovat české řidiče, zejména kamionů a nákladních aut, v ohleduplnosti na našich silnicích.
„Každý má představu, že Dakar je nebezpečný. Ale mě se v poslední době zdá, že daleko zrádnější je jízda v běžném provozu. Mám pocit, že lidi jsou za volantem čím dál agresivnější. Chtěl bych s tím zkusit trochu pohnout," říká Martin Macík.
„Hlavním impulsem byl můj zážitek z hromadné nehody na D1 a šílená situace, kterou jsem tam zažil. Necitlivé a nebezpečné chování řidičů, kteří kolem nás projížděli. Přitom by stačilo dodržovat pár základních pravidel, která všichni známe. Držet bezpečnou vzdálenost, předjíždět s rozumem, soustředit se na řízení, předvídat a brát ohledy na ostatní,“ dodává Macík, který se zasazuje také o lepší porozumění mezi řidiči kamionů a osobních aut.
Dakar 2020 se rozjede za pár dní. Martin Macík s Františkem Tomáškem odlétají do Džiddy s předstihem, už 28. prosince, aby si stihli vyléčit svou tradiční rýmičku. Druhá část týmu dorazí do Saúdské Arábie 1. ledna. Slavnostní dakarské pódium čeká na závodníky 4. ledna a o den později závod odstartuje.
Pohoda v Karlovi: hudba, lyžařské brýle a kamery
Mechanici týmu Big Shock Racing při stavbě nového vozu vsadili na jistotu. Nezkoušeli převratné novinky. Všechny díly na novém speciálu, osazeném kabinou Iveco, jsou otestované a mnoho z nich bylo použito už na Macíkově předchozím autě.
„Celý rok jsme ladili nastavení tlumičů a povedlo se nám dostat na krásný výsledek, který je pro posádku hodně pohodlný. Pracovali jsme i s motorem, aby hodně vydržel. U dakarských aut je nejnáročnější vybalancovat právě stabilní výkon, rychlost, odolnost a pohodlí,“ popisuje šéf týmu Martin Macík starší.
Po Rallye du Maroc se na Karlovi, kterého na Dakaru ozdobí startovní číslo 504, měnila převodovka. A upravovala se také spousta detailů, například displeje v kabině pro perfektní přehled palubního mechanika. „V kabině nechybí ani audio, abychom si na přejezdech mohli pouštět hudbu, přidělali jsme si spoustu držáků a kapsiček, aby bylo vše důležité po ruce, vezeme i lyžařské brýle, když by zase vypadlo okno, nebo kamery pro pořizování onboard videí, která jsme slíbili fanouškům,“ popisuje nový mechanik David Švanda.
V dílně i na závodech členové týmu Big Shock Racing strávili spoustu dní, aby si vše ideálně sedlo. „Za celou naši posádku tímto děkuji našim ženám i malým dcerám za trpělivost a toleranci,“ vzkazuje navigátor František Tomášek, který už si během marocké rally zvládl vyzkoušet navigační novinky.
Velký vtip seslaný na Jana Brabce
Týmový motocyklista Jan Brabec před Dakarem zažil jedno z nejdrsnějších období svého života. Sám ho považuje za jeden velký vtip, který si pro něj někdo nahoře nachystal. Při nehodě během afrického tréninku si zlomil nohu, palce na rukou, žebra, sedřel záda, musel absolvovat několik operací a následně vleklou a náročnou rekonvalescenci. Nehoda mu překazila start ve všech závodech letošní sezóny. Udělal ale maximum pro to, aby stihl Dakar. A podařilo se. Honza je v dobré kondici zpět ve hře a těší se, že potřetí zdolá slavný závod. Svou motorku s číslem 43, pojmenovanou po babičce Anežka, už odeslal do Saúdské Arábie.
„Zdá se, že mi zase všechno funguje, jak má. Ale byla to dřina. Dodnes jedu každý den dvojfázové tréninky. Fyzioterapie, posilovna, pilates, motorka. Nabírám rychlost a nechávám hlavu, aby si po zážitcích z pádu zase zvykla na závodní podmínky. Odpočinu si až o Vánocích,“ popisuje Jan Brabec.
„Pokaždé si musíš dát cíl, já bych se rád umístil v TOP 25. A nechci zabloudit,“ říká Brabec a dodává, že má radost z avízovaných změn v dakarské navigaci. „Konečně už nebudu muset vybarvovat roadbook. To jsem nenáviděl. A ušetřený čas prospím,“ plánuje si Brabčák, kterého do Saúdské Arábie opět doprovodí tatínek Libor a také nový mechanik Zdeněk Cekr.
Na silnici nezávodím
Martin Macík se navíc rozhodl popularitu Dakaru využít pro dobrou věc. Prostřednictvím projektu Respect Road, spolupořádaném ŘSD ČR, se snaží podporovat české řidiče, zejména kamionů a nákladních aut, v ohleduplnosti na našich silnicích.
„Každý má představu, že Dakar je nebezpečný. Ale mě se v poslední době zdá, že daleko zrádnější je jízda v běžném provozu. Mám pocit, že lidi jsou za volantem čím dál agresivnější. Chtěl bych s tím zkusit trochu pohnout," říká Martin Macík.
„Hlavním impulsem byl můj zážitek z hromadné nehody na D1 a šílená situace, kterou jsem tam zažil. Necitlivé a nebezpečné chování řidičů, kteří kolem nás projížděli. Přitom by stačilo dodržovat pár základních pravidel, která všichni známe. Držet bezpečnou vzdálenost, předjíždět s rozumem, soustředit se na řízení, předvídat a brát ohledy na ostatní,“ dodává Macík, který se zasazuje také o lepší porozumění mezi řidiči kamionů a osobních aut.
Dakar 2020 se rozjede za pár dní. Martin Macík s Františkem Tomáškem odlétají do Džiddy s předstihem, už 28. prosince, aby si stihli vyléčit svou tradiční rýmičku. Druhá část týmu dorazí do Saúdské Arábie 1. ledna. Slavnostní dakarské pódium čeká na závodníky 4. ledna a o den později závod odstartuje.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Nikola Kužílková
autor: Miloslava Ritschlová