Má jihovýchodní obchvat smysl jako takový?
27. srpna 2018 (06:11)
foto: Ing Jindřich Vařeka
Nad otázkou smyslu jihovýchodního obchvatu města Příbram se zamýšlí starosta Ing. Jindřich Vařeka
Otázka smyslu jihovýchodního obchvatu města Příbram je diskutována již posledních 15 let. Tuto problematiku je možné zkoncentrovat do zodpovězení několika základních otázek.
1) Má jihovýchodní obchvat smysl jako takový?
2) Má smysl budovat pouze jeho druhou část?
3) Jaká je role města v této záležitosti, jaké jsou jeho pravomoci a jaké možnosti máme věci ovlivnit?
Pokusím se na tyto otázky odpovědět, ačkoli si dobře uvědomuji, že úplné a vyčerpávající zodpovězení uvedených otázek by si vyžádalo prostor, který je mimo možnosti zveřejnění v jakémkoli periodiku. Mé odpovědi proto musí nutně být zjednodušené a zkrácené.
Dnes se zaměříme na otázku č. 1., přičemž se pokusím oprostit od osobních názorů a nechám hovořit čísla:
Smyslem stavby na silnici jedna I/18 – (jihovýchodní obchvat) je řešení odklonu tranzitní dopravy a části radiální dopravy mimo současnou trasu silnic I/18 a I/66. Současná trasa vede zastavěným územím části města Příbram. Dalším problémem je i to, že trasa vede poddolovaným úsekem s velkým rizikem propadů.
Přeložka I/18 (JVO) začíná před obcí Bohutín a pokračuje východním směrem, kde je navržena mimoúrovňová křižovatka a dále mezi Zdaboří a Žežicemi k silnici I/66. Tento úsek tvoří tzv. „2. stavbu“ a jeho délka je 5.550 m.
Ze silnice I/66 se poté odpojuje okružní křižovatkou u místní části Brod a pokračuje severovýchodním směrem, obkružuje město a nakonec se u Nové hospody napojuje na hlavní tah směrem k dálnici D4. Tento tento úsek tvoří tzv. „1. stavbu“ a jeho délka je 4.280 m.
V okolí Příbrami se intenzity dopravy dle posledního celostátního sčítání dopravy z roku 2016 pohybují ve směru k dálnici D4 kolem 11.000 vozidel/den, ve směru k Rožmitálu pod Třemšínem směrem od Příbrami klesají postupně až po 5.000 a vozidel/den.
ŘSD nechalo zpracovat tzv. „Prognózu intenzit dopravy“, která je východiskem pro definitivní rozhodnutí ohledně vybudování JVO v celé plánované trase popř. její části. Toto rozhodnutí vydá v nejbližších dnech resp. týdnech tzv. „Centrální komise Ministerstva dopravy“.
1) Má jihovýchodní obchvat smysl jako takový?
2) Má smysl budovat pouze jeho druhou část?
3) Jaká je role města v této záležitosti, jaké jsou jeho pravomoci a jaké možnosti máme věci ovlivnit?
Pokusím se na tyto otázky odpovědět, ačkoli si dobře uvědomuji, že úplné a vyčerpávající zodpovězení uvedených otázek by si vyžádalo prostor, který je mimo možnosti zveřejnění v jakémkoli periodiku. Mé odpovědi proto musí nutně být zjednodušené a zkrácené.
Dnes se zaměříme na otázku č. 1., přičemž se pokusím oprostit od osobních názorů a nechám hovořit čísla:
Smyslem stavby na silnici jedna I/18 – (jihovýchodní obchvat) je řešení odklonu tranzitní dopravy a části radiální dopravy mimo současnou trasu silnic I/18 a I/66. Současná trasa vede zastavěným územím části města Příbram. Dalším problémem je i to, že trasa vede poddolovaným úsekem s velkým rizikem propadů.
Přeložka I/18 (JVO) začíná před obcí Bohutín a pokračuje východním směrem, kde je navržena mimoúrovňová křižovatka a dále mezi Zdaboří a Žežicemi k silnici I/66. Tento úsek tvoří tzv. „2. stavbu“ a jeho délka je 5.550 m.
Ze silnice I/66 se poté odpojuje okružní křižovatkou u místní části Brod a pokračuje severovýchodním směrem, obkružuje město a nakonec se u Nové hospody napojuje na hlavní tah směrem k dálnici D4. Tento tento úsek tvoří tzv. „1. stavbu“ a jeho délka je 4.280 m.
V okolí Příbrami se intenzity dopravy dle posledního celostátního sčítání dopravy z roku 2016 pohybují ve směru k dálnici D4 kolem 11.000 vozidel/den, ve směru k Rožmitálu pod Třemšínem směrem od Příbrami klesají postupně až po 5.000 a vozidel/den.
ŘSD nechalo zpracovat tzv. „Prognózu intenzit dopravy“, která je východiskem pro definitivní rozhodnutí ohledně vybudování JVO v celé plánované trase popř. její části. Toto rozhodnutí vydá v nejbližších dnech resp. týdnech tzv. „Centrální komise Ministerstva dopravy“.
foto: Ing Jindřich Vařeka
Pojďme se podívat na některá zajímavá čísla, která jsou v analýze uvedena. Jedná se o výčet ulic, které budou vybudováním JVO ovlivněny nejvíce.
První číslo znamená současný stav, zatímco číslo za lomítkem znamená stav, na který se intenzita dopravy dostane po vybudování tzv. „druhé části obchvatu“.
Rožmitálská: 11.130 / 3230, Husova: 10.460 / 7.110, Brodská: 8.850 / 5.980, Milínská: 8.600 / 9.550, I/66 úsek Milín Brod: 9.610 / 11.600 vozidel/den.
Předpokládaná intenzita dopravy po trase JVO po dobudování 2. části obchvatu je 8.100 vozidel/den. Z výše uvedeného je patrné, že největší přínos JVO zaznamenají obce Bohutín a Vysoká pec. V Příbrami obrovskou úlevu pocítí především Březové Hory a situace se zlepší také v ulici Husova a Brodská.
Situace se naopak spíše zhorší v celém úseku ulice Milínská, což je znepokojující, neboť bezpečnostní situace z hlediska dopravy na této ulici už je tak jako tak vysloveně alarmující.
Naše články k tématu:
Vyřeší Jihovýchodní obchvat dopravu v Příbrami a bude vůbec obchvatem, nebo jen další komunikací?
Obchvat je pro Březové Hory nevyhnutelný
Obchvat Příbrami ještě chvíli potrvá, dokončuje se dokumentace pro stavební řízení
Příbram bude diskutovat o obchvatu
Obyvatelé Zdaboře, stejně jako Žežic, Brodu a Tisové mají k Jihovýchodnímu obchvatu výhrady. Vyzývají zastupitele města ku pomoci
Názor: Rozvoj dopravy na území města a čekání na obchvat
První číslo znamená současný stav, zatímco číslo za lomítkem znamená stav, na který se intenzita dopravy dostane po vybudování tzv. „druhé části obchvatu“.
Rožmitálská: 11.130 / 3230, Husova: 10.460 / 7.110, Brodská: 8.850 / 5.980, Milínská: 8.600 / 9.550, I/66 úsek Milín Brod: 9.610 / 11.600 vozidel/den.
Předpokládaná intenzita dopravy po trase JVO po dobudování 2. části obchvatu je 8.100 vozidel/den. Z výše uvedeného je patrné, že největší přínos JVO zaznamenají obce Bohutín a Vysoká pec. V Příbrami obrovskou úlevu pocítí především Březové Hory a situace se zlepší také v ulici Husova a Brodská.
Situace se naopak spíše zhorší v celém úseku ulice Milínská, což je znepokojující, neboť bezpečnostní situace z hlediska dopravy na této ulici už je tak jako tak vysloveně alarmující.
Naše články k tématu:
Vyřeší Jihovýchodní obchvat dopravu v Příbrami a bude vůbec obchvatem, nebo jen další komunikací?
Obchvat je pro Březové Hory nevyhnutelný
Obchvat Příbrami ještě chvíli potrvá, dokončuje se dokumentace pro stavební řízení
Příbram bude diskutovat o obchvatu
Obyvatelé Zdaboře, stejně jako Žežic, Brodu a Tisové mají k Jihovýchodnímu obchvatu výhrady. Vyzývají zastupitele města ku pomoci
Názor: Rozvoj dopravy na území města a čekání na obchvat
foto: Ing Jindřich Vařeka
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Info: Ing Jindřich Vařeka
autor: mip