Lidé v autobusech PID uslyší nové hlášení: Pro výstup stiskněte tlačítko
19. června 2024 (15:24)
foto: PID/PR
Výhodou zastávek na znamení je podle Ropid a IDSK zkrácení intervalů, nižší náklady na pohonné hmoty nebo větší komfort pro projíždějící cestující.
Cestující v autobusech pražské integrované dopravy (PID) uslyší od 29. června nové hlášení "pro výstup stiskněte tlačítko". Důvodem je to, že všechny zastávky v síti PID budou nově na znamení. Hlášení bude znít do září. Zároveň bude dispečink dopravního podniku (DPP) vysílat hlášení upozorňující na změnu. Až si na ni lidé zvyknou, hlášení podnik vypne. Ze zastávek, z jejich takzvaných označníků, pak postupně zmizí pod názvem nápis na znamení. Novinářům to dnes řekl šéf autobusů DPP Jan Barchánek a zástupci Ropid a IDSK organizujících PID.
PID zahrnuje a sjednocuje systémy pražské a středočeské veřejné dopravy. V některých zahraničních i českých městech již všechny zastávky na znamení fungují.
"Nejde vlastně o nic převratného, jedná se o dotažení procesu, který trval minimálně 13 let. Když stojíte na zastávce, autobus vám vždy zastaví, a pokud jste na zastávce, zmáčknete tlačítko a autobus vám zastaví a vystupujete. Tlačítko na dveřích i tlačítko stop mají stejnou funkci," řekl náměstek ředitele Ropid Martin Šubrt.
Ve Středočeském kraji je na 5000 autobusových zastávek a na znamení jich nyní je přes 3000.
Nový systém podle Barchánka pro řidiče a ani cestující neznamená zásadní změnu. "Důležité je, aby cestující stiskl tlačítko včas, pokud možno hned po odjezdu ze zastávky (po které chce vystupovat), aby řidič mohl včas reagovat. Tomu přizpůsobujeme hlášení zastávek," řekl. Dosud to fungovalo tak, že po dojezdu do zastávky řidič ohlásil její název a ihned název té následující. Podle nového systému název následující ohlásí při odjezdu ze zastávky a zároveň k tomu dočasně pustí hlášení o nutnosti stisknout tlačítko.
Výhodou zastávek na znamení je podle Ropid a IDSK zkrácení intervalů, nižší náklady na pohonné hmoty nebo větší komfort pro projíždějící cestující. Zastavující a rozjíždějící autobusy by tolik neničily silnice v zastávkách a rovněž by se snížil hluk a množství emisí. Z jízdních řádů by pak mohla zmizet řada značek a byly by přehlednější.
Změna bude znamenat i finanční úspory, každé zastavení a rozjetí stojí jednu korunu. Ročně by úspora podle dokumentu odhadem mohla dosáhnout pěti milionů korun. Autobusy, které nemusí zastavit, navíc mají nižší spotřebu nafty.
V zastávkách nemusí od roku 2011 cestující dávat znamení zdviženou paží, stačí, aby člověk na zastávce stál a řidič zastaví. Pokud v zastávce již jeden autobus stojí, ten, který přijede po něm, musí zastavit také. Cestujícím ve voze před výstupem stačí včas stisknout tlačítko znamení k řidiči.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ČTK
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Cyklohráček v létě zamíří do Rožmitálu pod Třemšínem a Dobříše
•V Hořovicích hořelo auto, vážně popáleného řidiče do nemocnice přepravil vrtulník
•Řidič automobilového jeřábu nedobrzdil za dodávkou a skončil v příkopu, jedno zranění