Lidé rádi a pravidelně využívají samoobslužné pokladny, pochvalují si řetězce
9. února 2025 (07:00)

foto: Albert / PR
Mají přispět k rychlému odbavení nákupu a zvýšit komfort pro nakupující, což ne vždy funguje. Jak vnímají tuto službu zákazníkům, jsme se ptali zástupců maloobchodních sítí působících v Příbrami.
Už jste to při nakupování zřejmě také zažili. Chcete ušetřit čas a vyhnout se frontě u standardní pokladny, vaše kroky tedy nasměrujete do samoobslužné zóny. Ale čárový kód nejde lehce načíst, hledání správné položky není až tak intuitivní a kvůli různým druhům pečiva v jednom sáčku musíte přivolat obsluhu.
Samoobslužné pokladny jsou již běžnou součástí mnoha maloobchodních řetězců, které je vnímají jako zákaznickou službu. Vedle snahy o bezproblémový nákup ze strany spotřebitelů si však musí ohlídat i své zájmy a eliminovat možnosti, jak tyto pokladny podvodně „obejít“.
Pomůže personál
Podle vyjádření společnosti Lidl v některých jejích prodejnách dokončí nákup u samoobslužných pokladny více než 70 % zákazníků. „Zpětná vazba na samoobslužné pokladny je pozitivní a zákazníci je při svých nákupech rádi a hojně využívají. V některých našich prodejnách volí zákazníci samoobslužné pokladny častěji než obsluhované, a to zejména v případech, kdy nakupují pouze několik položek,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Lidl Eliška Froschová Stehlíková.
Podle vyjádření společnosti Lidl v některých jejích prodejnách dokončí nákup u samoobslužných pokladny více než 70 % zákazníků. „Zpětná vazba na samoobslužné pokladny je pozitivní a zákazníci je při svých nákupech rádi a hojně využívají. V některých našich prodejnách volí zákazníci samoobslužné pokladny častěji než obsluhované, a to zejména v případech, kdy nakupují pouze několik položek,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Lidl Eliška Froschová Stehlíková.
Jako dobře zavedenou technologii, kterou již převážná většina zákazníků vnímá za samozřejmou součást vybavení prodejny, považují samoobslužné pokladny v síti prodejen Albert. „Stále více zákazníků je pravidelně využívá, přičemž oceňují rychlost, samostatnost při odbavení, ale také dobrou dostupnost asistence kolegů z prodejny. I v zóně samoobslužných pokladen je totiž vždy jedna kolegyně či kolega pokladní, který zákazníkům pomáhá a radí v případě potřeby,“ vysvětluje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Nejčastějšími nesnázemi při používání samoobslužných pokladen v obchodech Lidl je chybný výběr druhu ovoce a zeleniny, případně pečiva – tedy zboží, které není běžně s čárovým kódem. „Proto pracujeme na automatickém rozpoznání produktů pomocí kamer tak, abychom nákup zákazníkům co nejvíce zjednodušili,“ zdůvodňuje Eliška Froschová Stehlíková. Společnost zároveň průběžně analyzuje nejfrekventovanější situace, kdy zákazníci potřebují pomoc personálu. Snahou je zavádět opatření, aby jejich počet byl co nejnižší.
„Díky dlouholetému využívání těchto pokladen a neustálému zlepšování technologie a zrychlování odezvy evidujeme u zákazníků ve většině případů kladnou zpětnou vazbu. Ta se odráží také v rostoucím počtu zákazníků, kteří je využívají,“ komentuje Jiří Mareček. V současné době je samoobslužnými pokladnami vybavena většina prodejen Albert.
Krádeže? Jen drobné
Uvedení zákazníků do rolí pokladních ovšem vytvořilo pro obchodníky nová rizika, např. při záměrné záměně produktů při markování. „Krádeže samozřejmě čas od času v našich prodejnách zaznamenáváme, ve většině případů jde o drobné krádeže,“ hodnotí situaci v Lidlu její mluvčí. Pro zabezpečení prodejen společnost využívá jak techniku, tak pracovníky ostrahy, jejichž přítomnost působí preventivně a také zajišťují bezpečnost zákazníků i zaměstnanců. S konkrétními čísly ztrát se firmy moc nechlubí. Média ale zmiňují ústup od samoobslužných pokladen v zahraničí právě kvůli vyšší míře krádeží u těchto typů pokladen.
Uvedení zákazníků do rolí pokladních ovšem vytvořilo pro obchodníky nová rizika, např. při záměrné záměně produktů při markování. „Krádeže samozřejmě čas od času v našich prodejnách zaznamenáváme, ve většině případů jde o drobné krádeže,“ hodnotí situaci v Lidlu její mluvčí. Pro zabezpečení prodejen společnost využívá jak techniku, tak pracovníky ostrahy, jejichž přítomnost působí preventivně a také zajišťují bezpečnost zákazníků i zaměstnanců. S konkrétními čísly ztrát se firmy moc nechlubí. Média ale zmiňují ústup od samoobslužných pokladen v zahraničí právě kvůli vyšší míře krádeží u těchto typů pokladen.
Kromě fyzické ostrahy nebo bezpečnostních bran by v budoucnu mohly zloděje odhalit i chytré obaly, jedna z novinek přichází ze zámoří. O novém partnerství v tomto směru informovaly společnosti Picadeli, provozující salátové bary, a Digimarc Corporation. Digitální vodoznaky od Digimarc jsou integrované do značkových obalů Picadeli, což maloobchodníkům umožňuje zavést bezpečné, automatizované ověřování produktů a zajistit přesnost cen při samoobslužném placení.
Podle Digimarcu jedna ze studií ukazuje, že míra maloobchodních ztrát u podniků využívajících samoobslužné pokladny je více než dvojnásobná oproti průměru, přičemž dosahuje téměř 4 %. Jak dále konstatuje ve zprávě, je kategorie čerstvých potravin vůči tomuto druhu podvodů obzvláště zranitelná, což negativně ovlivňuje ziskovost obchodníků.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Další články








