12. 3. svátek má Řehoř




Lidé rádi a pravidelně využívají samoobslužné pokladny, pochvalují si řetězce

9. února 2025   (07:00)
Lidé rádi a pravidelně využívají samoobslužné pokladny, pochvalují si řetězce
foto: Albert / PR

Mají přispět k rychlému odbavení nákupu a zvýšit komfort pro nakupující, což ne vždy funguje. Jak vnímají tuto službu zákazníkům, jsme se ptali zástupců maloobchodních sítí působících v Příbrami.


Už jste to při nakupování zřejmě také zažili. Chcete ušetřit čas a vyhnout se frontě u standardní pokladny, vaše kroky tedy nasměrujete do samoobslužné zóny. Ale čárový kód nejde lehce načíst, hledání správné položky není až tak intuitivní a kvůli různým druhům pečiva v jednom sáčku musíte přivolat obsluhu.

Samoobslužné pokladny jsou již běžnou součástí mnoha maloobchodních řetězců, které je vnímají jako zákaznickou službu. Vedle snahy o bezproblémový nákup ze strany spotřebitelů si však musí ohlídat i své zájmy a eliminovat možnosti, jak tyto pokladny podvodně „obejít“.
Pomůže personál
Podle vyjádření společnosti Lidl v některých jejích prodejnách dokončí nákup u samoobslužných pokladny více než 70 % zákazníků. „Zpětná vazba na samoobslužné pokladny je pozitivní a zákazníci je při svých nákupech rádi a hojně využívají. V některých našich prodejnách volí zákazníci samoobslužné pokladny častěji než obsluhované, a to zejména v případech, kdy nakupují pouze několik položek,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Lidl Eliška Froschová Stehlíková.
Jako dobře zavedenou technologii, kterou již převážná většina zákazníků vnímá za samozřejmou součást vybavení prodejny, považují samoobslužné pokladny v síti prodejen Albert. „Stále více zákazníků je pravidelně využívá, přičemž oceňují rychlost, samostatnost při odbavení, ale také dobrou dostupnost asistence kolegů z prodejny. I v zóně samoobslužných pokladen je totiž vždy jedna kolegyně či kolega pokladní, který zákazníkům pomáhá a radí v případě potřeby,“ vysvětluje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Nejčastějšími nesnázemi při používání samoobslužných pokladen v obchodech Lidl je chybný výběr druhu ovoce a zeleniny, případně pečiva – tedy zboží, které není běžně s čárovým kódem. „Proto pracujeme na automatickém rozpoznání produktů pomocí kamer tak, abychom nákup zákazníkům co nejvíce zjednodušili,“ zdůvodňuje Eliška Froschová Stehlíková. Společnost zároveň průběžně analyzuje nejfrekventovanější situace, kdy zákazníci potřebují pomoc personálu. Snahou je zavádět opatření, aby jejich počet byl co nejnižší.
„Díky dlouholetému využívání těchto pokladen a neustálému zlepšování technologie a zrychlování odezvy evidujeme u zákazníků ve většině případů kladnou zpětnou vazbu. Ta se odráží také v rostoucím počtu zákazníků, kteří je využívají,“ komentuje Jiří Mareček. V současné době je samoobslužnými pokladnami vybavena většina prodejen Albert.
Krádeže? Jen drobné
Uvedení zákazníků do rolí pokladních ovšem vytvořilo pro obchodníky nová rizika, např. při záměrné záměně produktů při markování. „Krádeže samozřejmě čas od času v našich prodejnách zaznamenáváme, ve většině případů jde o drobné krádeže,“ hodnotí situaci v Lidlu její mluvčí. Pro zabezpečení prodejen společnost využívá jak techniku, tak pracovníky ostrahy, jejichž přítomnost působí preventivně a také zajišťují bezpečnost zákazníků i zaměstnanců. S konkrétními čísly ztrát se firmy moc nechlubí. Média ale zmiňují ústup od samoobslužných pokladen v zahraničí právě kvůli vyšší míře krádeží u těchto typů pokladen.
Kromě fyzické ostrahy nebo bezpečnostních bran by v budoucnu mohly zloděje odhalit i chytré obaly, jedna z novinek přichází ze zámoří. O novém partnerství v tomto směru informovaly společnosti Picadeli, provozující salátové bary, a Digimarc Corporation. Digitální vodoznaky od Digimarc jsou integrované do značkových obalů Picadeli, což maloobchodníkům umožňuje zavést bezpečné, automatizované ověřování produktů a zajistit přesnost cen při samoobslužném placení.
Podle Digimarcu jedna ze studií ukazuje, že míra maloobchodních ztrát u podniků využívajících samoobslužné pokladny je více než dvojnásobná oproti průměru, přičemž dosahuje téměř 4 %. Jak dále konstatuje ve zprávě, je kategorie čerstvých potravin vůči tomuto druhu podvodů obzvláště zranitelná, což negativně ovlivňuje ziskovost obchodníků.

Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková








Další články

Již tuto sobotu se v Kulturním domě v Příbrami opět koná jedna z největších českých burz minerálů Již tuto sobotu se v Kulturním domě v Příbrami opět koná jedna z největších českých burz minerálů V sobotu 15.3. od 8.30 do 14 hodin budou k vidění i zakoupení mj také výrobky a šperky … Komerční sdělení Osud Fantovy louky zůstává stále nejasný - navzdory odborným posudkům a rozhodnutí zastupitelstva Osud Fantovy louky zůstává stále nejasný - navzdory odborným posudkům a rozhodnutí zastupitelstva Zastupitelstvo města už v září 2024 schválilo podnět na pořízení změny územního plánu … NÁZOR Vrchol sezony je tady! Baník se v osmifinále play-off utká s týmem IHC Králové Písek Vrchol sezony je tady! Baník se v osmifinále play-off utká s týmem IHC Králové Písek Hokejová sezóna vrcholí, a to znamená jediné – play-off je tady! HC Baník Příbram se … Fantova louka a její ochrana: Nečekaný obrat v rozhodnutí dobříšského úřadu Fantova louka a její ochrana: Nečekaný obrat v rozhodnutí dobříšského úřadu Očekávalo se, že Fantova louka v Příbrami, známá svými cennými mokřady a vzácnými … Play off začíná v úterý derby s Pískem Play off začíná v úterý derby s Pískem Hokej v Příbrami zažívá další úspěšnou sezonu – v průběžné tabulce Západní konference … ROZHOVOR Zastupitelé budou na jednání řešit dotace i noční klid Zastupitelé budou na jednání řešit dotace i noční klid Na programu je tentokrát připravena necelá třicítka bodů. Zoopark Jeleni Homole truchlí: Bezohledné chování návštěvníků způsobilo tragédii Zoopark Jeleni Homole truchlí: Bezohledné chování návštěvníků způsobilo tragédii Zoopark Jeleni Homole, který se pyšní tím, že poskytuje zvířatům život v jejich … Rekordně teplé počasí končí, v týdnu se ochladí, na hory se vrátí sněžení Rekordně teplé počasí končí, v týdnu se ochladí, na hory se vrátí sněžení Na březen rekordně teplé počasí dneškem skončí, od úterý se v Česku začne postupně … Druhý stupeň poplachu vyhlásili hasiči kvůli požáru na Padrti Druhý stupeň poplachu vyhlásili hasiči kvůli požáru na Padrti Beze škody se obešel pondělní požár v bezlesí u Dolejšího Padrťského rybníku v CHKO …
Začíná poslední turnus jarních prázdnin, další volno na Velikonoce Začíná poslední turnus jarních prázdnin, další volno na Velikonoce Dnes začal poslední turnus jarních prázdnin českých školáků. Ode dneška do neděle 16. …
Kodex redakce Soutěže Reklama Pro média Kontakty
Provozovatel portálu pribram.cz Příbram Média s.r.o.
Na Flusárně 168
261 01 Příbram III

IČ: 21829021
DIČ: CZ21829021
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku
městského soudu v Praze - oddíl C, vložka 407087.


Redakce zpravodajství portálu pribram.cz
Společnost Příbram Média s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.

Autorská práva vyhrazena. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření jakýmkoli způsobem, mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez písemného souhlasu společnosti Příbram Média s.r.o. zakázáno.
2014 - 2025 © Příbram Média s.r.o.Všechna práva vyhrazena. webdesign | websystem | KAO.cz
Nastavení souborů cookies
Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?
Informace o cookies
Souhlasím Přizpůsobit
Podrobné nastavení cookies « zpět
Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytné cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Tyto soubory zajišťují uchovávání produktů v košíku, zobrazování seznamu oblíbených výrobků, správné fungování filtrů, nebo přihlášení. Bez těchto souborů cookies nebude webová stránka správně fungovat a ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat. Tyto soubory cookies neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.
Cookies pro marketing
Umožňují nám sledovat souhrnné informace o návštěvnosti stránek a využívání různých funkcí. To nám pomáhá naše weby zlepšovat tak, aby Vám lépe sloužily. Analytické cookies jsou nastavovány třetími stranami - Google Analytics, TOP list.

Povolit všechny kategorie cookies Povolit vybrané kategorie cookies