Kvůli stavbě bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě se snižuje hladina vody. Lidé spatří zatopené objekty z doby před výstavbou vodního díla
Nepřehlédněte
22. srpna 2022 (16:15)
Na Orlické přehradě pokračuje výstavba doplňkového bezpečnostního přelivu, který sníží zatížení vodního díla při extrémních povodních. Práce potrvají do roku 2026 a vyžádají si 1,78 miliardy korun, jde o největší vodohospodářskou stavbu současnosti.
Podle Povodí Vltavy se stavba drží harmonogramu, a proto bylo zahájeno začátkem srpna snižování hladiny v nádrži. „Na konci srpna 2022 tak hladina klesne na úroveň 339,00 m n.m., aby mohly být zahájeny práce na vtokovém objektu doplňkového bezpečnostního přelivu,“ uvedlo dnes Povodí Vltavy.
Při snižování hladiny provádí Povodí Vltavy ve spolupráci s Českým svazem ochránců přírody a Českým rybářským svazem záchranný transfer mlžů z obnažených břehů. „V souvislosti se snížením hladiny se veřejnosti naskýtá možnost spatřit běžně zatopené objekty z doby před výstavbou vodního díla, jako jsou mosty, jezy, silnice nebo vojenské bunkry,“ dodalo Povodí Vltavy.
Stavbaři budují bezpečnostní přeliv mimo těleso hráze poblíž administrativní budovy. Bude mít tři pole hrazená segmentovými uzávěry, zakrytou část a železobetonový skluz dlouhý 367 metrů a široký 16 metrů. Cílem je zvýšit zabezpečení přehrady před účinky velkých vod a posílit protipovodňovou ochranu na dolním toku Vltavy pro více než 240.000 obyvatel a jejich majetek. Dalším přínosem bude nadlepšování průtoku v období sucha.
Díky doplňkovému přelivu Orlická přehrada bezpečně zvládne desetitisíciletou povodeň, která odpovídá průtoku 5300 metrů krychlových za vteřinu. Například při povodni v roce 2002 byl průtok 3900 metrů krychlových za sekundu čili více než tisíciletá povodeň. Kdyby pršelo ještě dalších 16 hodin, tak by tady ta desetitisíciletá povodeň byla.
Stavba si vyžádá některá omezení. Od srpna 2022 do března 2023 Povodí Vltavy sníží hladinu přehrady zhruba o 11 metrů od maximální kóty zásobního prostoru, aby mohla být vybudována jímka. Zhruba 1,5 měsíce se tak ukrojí z plavební sezony. Zároveň bude zhruba od března 2024 do října 2025 omezena doprava po silnici přes korunu hráze. Řidiči budou muset jezdit po objížďkách.
Přípravy projektu začaly už po ničivých záplavách v roce 2002, kdy Orlík dokázal pozdržet kulminaci povodně na dolním toku Vltavy a Labe o 17 hodin. Přehrada byla tehdy vystavena podstatně většímu zatížení, než s jakým projektanti počítali. Odborníci zpracovali 14 variant technických řešení, na studiích se podíleli i zahraniční experti. Stavba je financována z národních zdrojů, především z dotace ministerstva zemědělství z programu zaměřeného na prevenci před povodněmi.
Přípravy projektu začaly už po ničivých záplavách v roce 2002, kdy Orlík dokázal pozdržet kulminaci povodně na dolním toku Vltavy a Labe o 17 hodin. Přehrada byla tehdy vystavena podstatně většímu zatížení, než s jakým projektanti počítali. Odborníci zpracovali 14 variant technických řešení, na studiích se podíleli i zahraniční experti. Stavba je financována z národních zdrojů, především z dotace ministerstva zemědělství z programu zaměřeného na prevenci před povodněmi.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v ČR. Její stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly právě povodně v letech 2002 a 2006.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Deště výrazně zmenšily rozsah půdního sucha
•Zasaď si „svůj“ strom. Vojenské lesy zapojují veřejnost do obnovy krajiny v Brdech
•Začátek týdne bude chladný, víkend přinese tropy