Kvůli nově budované části D4 vzniknou mobilní betonárna a obalovna
20. prosince 2021 (16:13)
foto: pribram.cz/Jakub Pečenka
Při stavbě D4 odtěží firmy přes dva miliony metrů krychlových zeminy a kamene.
Kvůli nově budovaným částem dálnice D4 vzniknou mobilní betonárna a obalovna. Stavbaři letos dokončili velkou část přípravných prací, na trasu dali i 16 kilometrů ochranných bariér pro obojživelníky. Naplno se začne stavět na jaře. Součástí je oprava 16 kilometrů nynější D4, jež se bude dělat za provozu, příští rok první část v úseku Mirotice – Třebkov. Vyplývá to z informací, které novinářům zaslala Daniela Pedret, mediální manažerka firmy Via Salis.
Nový úsek D4 buduje konsorcium DIVia, jež tvoří firmy Vinci a Meridiam. Via Salis je dceřiná společnost firmy Vinci. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 24 let a čtyři měsíce, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy Kč. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v České republice.
Práce začaly letos v červnu. Do prosince zvládly firmy velkou část přípravných prací i archeologický, pyrotechnický či hydrogeologický průzkum. V zimě se stavět nemůže. "Nicméně díky přesnému zaměření trasy budoucí dálnice máme dostatek dat pro vytváření podrobného digitálního 3D modelu. V něm se vizuální prvky propojí se všemi technickými a dalšími daty a bude základním informačním a plánovacím nástrojem po celou dobu stavby i po jejím dokončení. Připravuje se rovněž výstavba mobilní betonárny a obalovny," uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
Při stavbě D4 odtěží firmy přes dva miliony metrů krychlových zeminy a kamene. Z většiny ji zase znovu použijí při terénních úpravách. Téměř 390.000 metrů krychlových ornice předají stavbaři místním zemědělcům.
Příští rok bude ještě pokračovat archeologický průzkum. Firmy zahájí zemní práce i stavbu základů nových mostů. V trase z Hájů do Mirotic počítají stavbaři s 39 mosty, většina z nich bude nových. Vznikne i estakáda u obce Nerestce na Písecku, kde je památkově chráněný most z dob napoleonských válek. Stavbaři plánují i několik mostů pro pohyb divoké zvěře.
Trasa dlouhá 32 kilometrů je rozdělená do devíti úseků mezi Příbramí a Pískem. Archeologové objevili v jihočeské trase D4 pravěká sídliště, několik hrobů i zaniklé úvozové cesty.
Dostavba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem začala v červnu. Všechny úseky se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Zároveň firmy modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí. V provozu má být celá D4 v prosinci 2024.
Dostavba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem začala v červnu. Všechny úseky se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Zároveň firmy modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí. V provozu má být celá D4 v prosinci 2024.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ČTK
autor: Tomáš Pečenka