Kučera: Město může ušetřit až 4,5 mil. Kč
NÁZOR
26. října 2015 (13:08)
foto: pribram.cz
Příbram má podle Víta Kučery jedinečnou šanci využít dotace na nový územní plán a ušetřit 90% nákladů na jeho pořízení.
Město bez peněz
Město Příbram se zjevně trápí s nedostatkem financí ať již na rekonstrukce údržbu nebo samotný provoz.
Jeho představitelé zoufale hledají cestu k jakékoli úspoře. Tato cesta je mnohdy značně nepopulární. Krácení dotací, zvyšení daně z nemovitostí nebo zvýšení nájmů je cesta, kterou napravují dlouhá léta vyosenou rozpočtovou politiku i za cenu odlivu části voličů.
Strategický plán a CHKO
Současně se snaží o inovativní přístup v investiční politice a proto byl přepracován a doplněn základní dokument, který formuje krátkodobé a střednědobé cíle v oblasti rozvoje města tzv. STRATEGICKÝ PLÁN.
Do tohoto dokumentu se promítly nové vize v souvislostí s dlouhodobě nevyužitým potenciálem města samotného a současně také dlouho očekávané zrušení vojenského újezdu Brdy. Město sice v samotném vojenském prostoru nemůže uplatňovat investiční záměry, ale může se stát přirozenou základnou a zázemím s několika nástupními body do CHKO. Jako lídr regionu, jako obec s rozšířenou působností proto usilovalo o umístění správy CHKO do Příbrami.
Územní plán je základní podmínkou čerpání dotací
Veškeré plány rozvoje by měly mít oporu nejen ve Strategickém plánu rozvoje města, ale také v samotném ÚZEMNÍM PLÁNU OBCE. Územní plán má obecnou životnost 10- 15 let. Ten příbramský platí od února r. 2001. Z tohoto důvodu nemohl postihnout důsledky výstavby supermarketů, potřeby nových ploch pro průmyslovou výstavbu ani zmíněné zrušení CHKO a jeho důsledky atd.
Novela stavebního zákona vynucuje úpravy
V roce 2006 došlo k novelizaci stavebního zákona, jejíž důsledky se musí do územních plánů promítnou do konce roku 2020. Po uplynutí této doby přestanou staré územní plány platit a obce by ztratily možnost čerpat jakékoli dotace.
Překlopení vs. nový územní plán
Úpravy územního plánu lze dosáhnout dvěma způsoby:
1. Tzv. „PŘEKLOPENÍM“ – úprava spočívá v opravě textu, nahrazení původní terminologie novou. Obsahová stránka musí zůstat stejná. Nepřipouští se žádná změna ani v textu ani ve výkresech. Po dobu zpracování nemůže paralelně probíhat žádná jiná změna.
2. NOVÝ ÚZEMNÍ PLÁN – probíhá standardním způsobem, zapracovává požadavky občanů, obce i dotčených orgánů a organizací, řeší jejich kolize
Dosavadní postup radnice preferoval zdánlivě jednodušší a levnější variantu úpravy tzv. „PŘEKLOPENÍ“ územního plánu, která (dle Odd. územního plánu města Příbram) počítá s nákladem 1 mil. Kč a časovou lhůtou 1,5 roku. Oproti novému územnímu plánu, kde předpokládal náročnost 5 mil. Kč a dobu 3,5 roku.
Pro srovnání. Územní plán podobně velkého Písku trval necelé dva roky. Podmínky dotace umožňují zpracování téměř 4 roky.
Podmínky vyhlášené dotace však tento stav posouvá porovnání zcela jinam.
Překlopení (nelze uplatnit dotace) 1 mil. Kč
Nový územní plán (s dotací) 0,5 mil. Kč
Doporučení urbanistických autorit
Variantu nového územního plánu Příbrami doporučuje Ministerstvo pro místní rozvoj (metodický pokyn), Ústav územního rozvoje, Asociace pro urbanismus a územní plánování ČR, Krajský úřad středočeského kraje a několik dotazovaných magistrátů, městských architektů.
Dnes by mělo zastupitelstva města potvrdit trend, schválený minulým zastupitelstvem nebo revokovat toto usnesení a využít této jedinečné příležitosti.
Text dotační výzvy:
Dotaci na zpracování a změnu územních plánů mohou získat obce s rozšířenou působností. Míra dotace činí 90 % !
Příjem žádostí:
• Datum zahájení příjmu žádostí: 14.9.2015, 9:00.
• Datum ukončení příjmu žádostí: 31.3.2017, 14:00.
Příjemci podpory:
• Obce s rozšířenou působností.
Typy podporovaných projektů:
• Zpracování územních plánů.
• Zpracování změn územních plánů.
Forma a výše podpory:
• Míra podpory je 90 %.
• Minimální výše celkových způsobilých výdajů na pořízení územních plánů: 450 000 Kč.
• Minimální výše celkových způsobilých výdajů na změnu územních plánů: 250 000 Kč.
• Maximální výše celkových způsobilých výdajů: není stanovena.
Specifika a omezení:
• Nemohou být podpořeny nové územní plány obcí s rozšířenou působností (dále jen „ORP“), které měly územní plán financovaný z oblasti intervence 5.3 IOP, jestliže dosud neuběhla pětiletá doba udržitelnosti projektu z IOP, tzn. pět let od ukončení realizace projektu. Tato podmínka se nevztahuje na zpracování změn územních plánů. Pokud ORP financovala územní plán z oblasti intervence 5.3 IOP, může financovat změnu tohoto plánu ze specifického cíle 3.3 IROP.
• Realizace projektu nesmí být ukončena před datem podání žádosti o podporu..
• Datum ukončení realizace projektu: 31.10.2019.
Že to město nestihne? Lichá obava, město zaměstnává min 3-4 specialisty na pořízení územního plánu s mnohaletou praxí.
Doufejme, že si zastupitelé nenechají z městského rozpočtového rybníka uplavat i tuhle rybu.
Město Příbram se zjevně trápí s nedostatkem financí ať již na rekonstrukce údržbu nebo samotný provoz.
Jeho představitelé zoufale hledají cestu k jakékoli úspoře. Tato cesta je mnohdy značně nepopulární. Krácení dotací, zvyšení daně z nemovitostí nebo zvýšení nájmů je cesta, kterou napravují dlouhá léta vyosenou rozpočtovou politiku i za cenu odlivu části voličů.
Strategický plán a CHKO
Současně se snaží o inovativní přístup v investiční politice a proto byl přepracován a doplněn základní dokument, který formuje krátkodobé a střednědobé cíle v oblasti rozvoje města tzv. STRATEGICKÝ PLÁN.
Do tohoto dokumentu se promítly nové vize v souvislostí s dlouhodobě nevyužitým potenciálem města samotného a současně také dlouho očekávané zrušení vojenského újezdu Brdy. Město sice v samotném vojenském prostoru nemůže uplatňovat investiční záměry, ale může se stát přirozenou základnou a zázemím s několika nástupními body do CHKO. Jako lídr regionu, jako obec s rozšířenou působností proto usilovalo o umístění správy CHKO do Příbrami.
Územní plán je základní podmínkou čerpání dotací
Veškeré plány rozvoje by měly mít oporu nejen ve Strategickém plánu rozvoje města, ale také v samotném ÚZEMNÍM PLÁNU OBCE. Územní plán má obecnou životnost 10- 15 let. Ten příbramský platí od února r. 2001. Z tohoto důvodu nemohl postihnout důsledky výstavby supermarketů, potřeby nových ploch pro průmyslovou výstavbu ani zmíněné zrušení CHKO a jeho důsledky atd.
Novela stavebního zákona vynucuje úpravy
V roce 2006 došlo k novelizaci stavebního zákona, jejíž důsledky se musí do územních plánů promítnou do konce roku 2020. Po uplynutí této doby přestanou staré územní plány platit a obce by ztratily možnost čerpat jakékoli dotace.
Překlopení vs. nový územní plán
Úpravy územního plánu lze dosáhnout dvěma způsoby:
1. Tzv. „PŘEKLOPENÍM“ – úprava spočívá v opravě textu, nahrazení původní terminologie novou. Obsahová stránka musí zůstat stejná. Nepřipouští se žádná změna ani v textu ani ve výkresech. Po dobu zpracování nemůže paralelně probíhat žádná jiná změna.
2. NOVÝ ÚZEMNÍ PLÁN – probíhá standardním způsobem, zapracovává požadavky občanů, obce i dotčených orgánů a organizací, řeší jejich kolize
Dosavadní postup radnice preferoval zdánlivě jednodušší a levnější variantu úpravy tzv. „PŘEKLOPENÍ“ územního plánu, která (dle Odd. územního plánu města Příbram) počítá s nákladem 1 mil. Kč a časovou lhůtou 1,5 roku. Oproti novému územnímu plánu, kde předpokládal náročnost 5 mil. Kč a dobu 3,5 roku.
Pro srovnání. Územní plán podobně velkého Písku trval necelé dva roky. Podmínky dotace umožňují zpracování téměř 4 roky.
Podmínky vyhlášené dotace však tento stav posouvá porovnání zcela jinam.
Překlopení (nelze uplatnit dotace) 1 mil. Kč
Nový územní plán (s dotací) 0,5 mil. Kč
Doporučení urbanistických autorit
Variantu nového územního plánu Příbrami doporučuje Ministerstvo pro místní rozvoj (metodický pokyn), Ústav územního rozvoje, Asociace pro urbanismus a územní plánování ČR, Krajský úřad středočeského kraje a několik dotazovaných magistrátů, městských architektů.
Dnes by mělo zastupitelstva města potvrdit trend, schválený minulým zastupitelstvem nebo revokovat toto usnesení a využít této jedinečné příležitosti.
Text dotační výzvy:
Dotaci na zpracování a změnu územních plánů mohou získat obce s rozšířenou působností. Míra dotace činí 90 % !
Příjem žádostí:
• Datum zahájení příjmu žádostí: 14.9.2015, 9:00.
• Datum ukončení příjmu žádostí: 31.3.2017, 14:00.
Příjemci podpory:
• Obce s rozšířenou působností.
Typy podporovaných projektů:
• Zpracování územních plánů.
• Zpracování změn územních plánů.
Forma a výše podpory:
• Míra podpory je 90 %.
• Minimální výše celkových způsobilých výdajů na pořízení územních plánů: 450 000 Kč.
• Minimální výše celkových způsobilých výdajů na změnu územních plánů: 250 000 Kč.
• Maximální výše celkových způsobilých výdajů: není stanovena.
Specifika a omezení:
• Nemohou být podpořeny nové územní plány obcí s rozšířenou působností (dále jen „ORP“), které měly územní plán financovaný z oblasti intervence 5.3 IOP, jestliže dosud neuběhla pětiletá doba udržitelnosti projektu z IOP, tzn. pět let od ukončení realizace projektu. Tato podmínka se nevztahuje na zpracování změn územních plánů. Pokud ORP financovala územní plán z oblasti intervence 5.3 IOP, může financovat změnu tohoto plánu ze specifického cíle 3.3 IROP.
• Realizace projektu nesmí být ukončena před datem podání žádosti o podporu..
• Datum ukončení realizace projektu: 31.10.2019.
Že to město nestihne? Lichá obava, město zaměstnává min 3-4 specialisty na pořízení územního plánu s mnohaletou praxí.
Doufejme, že si zastupitelé nenechají z městského rozpočtového rybníka uplavat i tuhle rybu.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Vít Kučera
autor: Vít Kučera