Krajský úřad: Ve skladech jsou desítky tisíc tun soli i inertního posypu. Do terénu mohou vyjet více než dvě stovky sypačů
2. listopadu 2025 (11:40)
foto: Ilustrační snímek / Středočeský kraj / se souhlasem
Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS) je připravena na nadcházející zimní sezonu. Na skladech po celém kraji jsou připraveny desítky tisíc tun soli i inertního posypového materiálu, nachystané jsou i stovky sypacích vozů, traktorů s radlicí, nakladačů a další techniky. Letošní novinkou jsou pak nové haly na sůl v řadě cestmistrovstí. Za zimní sezonu na komunikacích je legislativou považováno období mezi 1. listopadem a 31. březnem.
„V tuto chvíli jsme připravení poslat veškerou techniku do terénu. Údržbu pro nás zajišťují nasmlouvané firmy. Naopak my si zajišťujeme nepřetržitý provoz krajských i oblastních dispečinků,“ říká Josef Pátek, krajský radní pro oblast silniční dopravy a pokračuje: „Připomínám, že silnice udržujeme v limitech zákona o pozemních komunikacích a vyhlášky ministerstva dopravy, kterou se zmíněný zákon provádí. Podle předem připraveného operačního plánu, podle kterého organizujeme celou zimní údržbu a který je v souladu se zákonem i vyhláškou, odstraníme, nebo alespoň zmírníme závady ve sjízdnosti komunikace ve stanovených časových lhůtách. Jinak řečeno, naším úkolem tedy není silnice vyčistit takzvaně do černa, ale zajistit jejich sjízdnost se zvýšenou opatrností.“
Operační plán mimo jiné stanovuje důležitost a pořadí jednotlivých komunikací a dojezdové časy techniky. Pokud tedy někdo nevidí sypací vůz, neznamená to, že nejezdí. Každý řidič má okruh o několika desítkách kilometrů a neumí se vyskytovat v jednom okamžiku na několika místech. „Naše operační plány jsou za léta vyladěné, dispečeři i technici, kteří jsou v terénu, jsou velmi zkušení. I díky tomu zimu zvládáme bez větších obtíží. Zároveň je naší prioritou mít ošetřené silnice co nejdříve,“ konstatuje Milan Peška, technicko-provozní náměstek KSÚS. Sypače a další technika vyjíždí v brzkých ranních hodinách. Obvykle tak, aby silnice ošetřily ještě před jízdami autobusů, které vozí cestující do škol a zaměstnání.
Prakticky neustále bývají v terénu i technici KSÚS, kteří sjízdnost kontrolují a komunikují s dispečery. Ti pak sdílí informace s dalšími institucemi – složkami IZS, dispečery PID, Ředitelstvím silnic a dálnic i městy a obcemi. „ Samozřejmě informace předáváme i motoristům. Například prostřednictvím on-line map. I my v hojné míře využíváme i on-line informace ze zhruba šesti desítek vlastních meteostanic, kamer a dalších telematických systémů. Ať už našich anebo Ředitelství silnic a dálnic, které se stará o dálnice a silnice I. tříd. Naším cílem je, aby se řidiči dozvídali o všech událostech včas a cítili se na našich silnicích komfortně a bezpečně, “ shrnuje Milan Peška.
V těchto dnech už je ve skladech zhruba 41,9 tisíc tun soli a 37,6 tisíc tun inertního posypu (štěrk, příp. písek). O zimní údržbu silnic se pak postará 203 sypačů, 108 traktorů s radlicí a 73 nakladačů a dalších vozidel nutných k údržbě.
A letos budou v řadě míst silničáři nabírat posyp ve zcela nových halách. „ Řada hal po celém kraji už dávno dosloužila, proto jsme se rozhodli, že je postupně rekonstruujeme anebo postavíme zcela nové. Ty nové najdete v Rožmitále pod Třemšínem, ve Slaném, ve Zbraslavicích a v Sedlčanech. V dalších letech je doplní haly v Sedlci-Prčicích, Neveklově-Tloskově, Králově Dvoře, Mělníce či Kolíně, “ jmenuje Josef Pátek. Novou halu vždy tvoří vysoká podezdívka z masívních betonových bloků, nižší střecha a odolná betonová podlaha. Cena jedné je zhruba sedm až devět milionů korun s daní. Obvykle pojme tisíc tun posypu.
Běžně se KSÚS ve Středočeském kraji stará o zhruba 8,7 tisíce kilometrů silnic. Chemicky nechá ošetřit 6,7 tisíce kilometrů, štěrkem pak 1,6 tisíce kilometrů a 151 kilometrů nechá ošetřit pouze plužením. Na zbytku, tedy na zhruba 270 kilometrech, ale techniku nenasazuje. „ Rozhodně to neznamená, že by kraj obce zcela odřízl od světa. Jde o nevýznamné silnice, které nemají na obslužnost obce žádný vliv, “ vysvětluje Josef Pátek.
Prakticky neustále bývají v terénu i technici KSÚS, kteří sjízdnost kontrolují a komunikují s dispečery. Ti pak sdílí informace s dalšími institucemi – složkami IZS, dispečery PID, Ředitelstvím silnic a dálnic i městy a obcemi. „ Samozřejmě informace předáváme i motoristům. Například prostřednictvím on-line map. I my v hojné míře využíváme i on-line informace ze zhruba šesti desítek vlastních meteostanic, kamer a dalších telematických systémů. Ať už našich anebo Ředitelství silnic a dálnic, které se stará o dálnice a silnice I. tříd. Naším cílem je, aby se řidiči dozvídali o všech událostech včas a cítili se na našich silnicích komfortně a bezpečně, “ shrnuje Milan Peška.
V těchto dnech už je ve skladech zhruba 41,9 tisíc tun soli a 37,6 tisíc tun inertního posypu (štěrk, příp. písek). O zimní údržbu silnic se pak postará 203 sypačů, 108 traktorů s radlicí a 73 nakladačů a dalších vozidel nutných k údržbě.
A letos budou v řadě míst silničáři nabírat posyp ve zcela nových halách. „ Řada hal po celém kraji už dávno dosloužila, proto jsme se rozhodli, že je postupně rekonstruujeme anebo postavíme zcela nové. Ty nové najdete v Rožmitále pod Třemšínem, ve Slaném, ve Zbraslavicích a v Sedlčanech. V dalších letech je doplní haly v Sedlci-Prčicích, Neveklově-Tloskově, Králově Dvoře, Mělníce či Kolíně, “ jmenuje Josef Pátek. Novou halu vždy tvoří vysoká podezdívka z masívních betonových bloků, nižší střecha a odolná betonová podlaha. Cena jedné je zhruba sedm až devět milionů korun s daní. Obvykle pojme tisíc tun posypu.
Běžně se KSÚS ve Středočeském kraji stará o zhruba 8,7 tisíce kilometrů silnic. Chemicky nechá ošetřit 6,7 tisíce kilometrů, štěrkem pak 1,6 tisíce kilometrů a 151 kilometrů nechá ošetřit pouze plužením. Na zbytku, tedy na zhruba 270 kilometrech, ale techniku nenasazuje. „ Rozhodně to neznamená, že by kraj obce zcela odřízl od světa. Jde o nevýznamné silnice, které nemají na obslužnost obce žádný vliv, “ vysvětluje Josef Pátek.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Středočeský kraj / se souhlasem
autor: Karel Hutr
Další články
Tomáš Třeský, lesník z Brd, se stal stříbrným vítězem mistrovství Evropy ve vábení jelenů
Z litevského Raudoné si Tomáš Třeský, vedoucí lesní správy Mirošov, divize Hořovice …
Konec monopolu? Air 001 chce nabídnout levnější lety než Smartwings
Český charterový trh čeká nová konkurence. Od letní sezóny 2026 by se na tuzemských …
Dress code ve školách: Příbram ukazuje, že respekt se dá učit i bez zákazů
Otázka školního oblečení se znovu objevuje ve veřejné debatě. Zatímco některé školy …
Hledá se vánoční strom pro Příbram!
Vánoční čas se nezadržitelně blíží a s ním i okamžik, na který se těší malí i velcí a …
Levitace funguje, vodotrysky částečně mlčí. Kašna na TGM čeká na jarní servis
Moderní kašna s levitující žulovou koulí na příbramském náměstí T. G. Masaryka byla …
Legenda o svatém Martinovi ožije na Dobříši! Přijďte na pohádku a dílnu pro děti
V neděli 2. listopadu ožije Kulturní dům Dobříš na Mírovém náměstí pohádkou, hudbou i …
Den otevřených dveří na oddělení jednodenní péče: přijďte se podívat, jak funguje moderní medicína
Oblastní nemocnice Příbram zve všechny zájemce na Den otevřených dveří oddělení …
Skanzen Vysoký Chlumec připomene, jak se dříve vzpomínalo na zesnulé
V neděli 2. listopadu ožije Skanzen Vysoký Chlumec zvláštní atmosférou svátku Památky …
Zimní pneumatiky: kdy jsou povinné a kde přezout v Příbrami
S listopadem přichází každoroční otázka: kdy je nutné vyměnit letní pneumatiky za …
Fixpointy na injekční odpad mají sloužit i veřejnosti. Příbram hledá vhodnější umístění
Jeden z boxů, kam lze odkládat také inzulinová aplikační pera, je umístěn v blízkosti …




