Komunikace není parkoviště: Když zábor ohrožuje průjezdnost i férovost
22. srpna 2025 (11:17)

foto: Zábor veřejného prostoru. / Zdeněk Martinek / se souhlasem
Tento článek vznikl na základě podnětů obyvatel Příbrami, kteří dlouhodobě upozorňují na zábor veřejného prostoru a jeho dopady na bezpečnost i férové využívání komunikací.
Podle předsedy osadního výboru Zdeňka Martinka se v příbramské části Žežice, nenápadný zábor veřejného prostoru začíná dotýkat i bezpečnosti. Nejde už jen o květináče nebo cedulky, ale o trvale zaparkovaná vozidla na komunikacích, které mají sloužit k průjezdu — včetně autobusů MHD a složek záchranného systému
V ulici V Uličce byla komunikace při budování kanalizace rozšířena, aby splňovala normy pro průjezdnost hasičských vozů. Místo toho zde podle Martinka spontánně vzniklo nelegální parkoviště, které není schválené ani evidované. Stejně jako v ulici Na Beránkách v horní části, kde si obyvatelé před své ploty osadili různé keře zasahující do silnice a překážející rozhledu v křižovatce. Po upozornění ze strany osadního výboru sice dochází k dočasnému zlepšení, ale problém se opakuje.
Jak říká Zdeněk Martinek, situace je dlouhodobě neudržitelná. Městská policie projíždí, ale neřeší opakované porušování pravidel, včetně parkování v křižovatkách nebo u zastávek MHD. V některých případech zde parkují i vozy městského úřadu, jejichž řidiči bydlí v blízkosti.
Zároveň se objevují neschválené vjezdy k pozemkům, které by měly podléhat souhlasu Odboru silničního hospodářství. Město však podle předsedy Osadního výboru (OsV) Martinka nemá prostředky na rozšiřování komunikací, ani tam, kde by to bylo technicky možné. O to důležitější je dodržování pravidel — protože komunikace není parkoviště.
„Nejde o jednorázovou návštěvu nebo krátké zastavení kvůli naléhavým důvodům. Tady se jedná o trvalý zábor,“ upozorňuje předseda OsV Martinek. „A je to nefér vůči těm, kteří si svůj vjezd upravili tak, aby mohli parkovat na vlastním pozemku.“
„Mně to přijde sobecké,“ říká starosta
Starosta Příbrami Jan Konvalinka (ANO) se vyjádřil k problému parkování v osadách. Kritiku míří především na obyvatele, kteří podle něj z pohodlnosti nechávají auta na obecních pozemcích, zatímco by mohli využívat vlastní pozemek.
„Je pro mě dost složitě pochopitelné, že lidi neparkují svá auta na zahradách nebo v garážích, obzvlášť v osadách. Jestli je to lenost nebo si jen nechtějí zabírat vlastní pozemek, to ať si přebere každý sám. Mně to přijde sobecké. Lepší nechat auto na obecním a zahrádku mít volnou. Chce to trochu rozumu a ohleduplnosti.“
Podle starosty by pomohlo, kdyby lidé více zvažovali dopad svého jednání na okolí. Městská policie podle něj zasahuje především na základě oznámení, ale v závažnějších případech jedná i bez nich.
„Pokud městská policie obdrží podnět, tak koná. Při běžné hlídkové činnosti zohledňuje míru nebezpečnosti přestupku. Pokud by někdo parkoval vyloženě špatně, tak ho samozřejmě strážníci budou řešit i bez oznámení.“
Zároveň upozorňuje, že řešení jednotlivých přestupků může mít širší dopad: „Špatně parkující auta nejde posuzovat izolovaně. Pokud má dostat pokutu jeden, dostanou ji pak všichni, co v dané lokalitě parkují stejným způsobem. To chceme? Bylo by fakt lepší, kdyby lidé víc používali rozum a cit.“
Co dál?
Komunikace není soukromá příjezdová cesta. Není to parkoviště ani skladiště pro rezidenty. Je to prostor, který má sloužit všem — včetně těch, kteří potřebují projet, pomoci nebo se jen bezpečně dostat domů.
Téma záboru veřejného prostoru budeme dál sledovat. V dalších textech se můžeme podívat na konkrétní případy, reakce institucí nebo možnosti, jak situaci řešit — pokud se k nim někdo vyjádří. Sdílený prostor není samozřejmost. Je to dohoda, kterou stojí za to chránit.
Jak říká Zdeněk Martinek, situace je dlouhodobě neudržitelná. Městská policie projíždí, ale neřeší opakované porušování pravidel, včetně parkování v křižovatkách nebo u zastávek MHD. V některých případech zde parkují i vozy městského úřadu, jejichž řidiči bydlí v blízkosti.
Zároveň se objevují neschválené vjezdy k pozemkům, které by měly podléhat souhlasu Odboru silničního hospodářství. Město však podle předsedy Osadního výboru (OsV) Martinka nemá prostředky na rozšiřování komunikací, ani tam, kde by to bylo technicky možné. O to důležitější je dodržování pravidel — protože komunikace není parkoviště.
„Nejde o jednorázovou návštěvu nebo krátké zastavení kvůli naléhavým důvodům. Tady se jedná o trvalý zábor,“ upozorňuje předseda OsV Martinek. „A je to nefér vůči těm, kteří si svůj vjezd upravili tak, aby mohli parkovat na vlastním pozemku.“
„Mně to přijde sobecké,“ říká starosta
Starosta Příbrami Jan Konvalinka (ANO) se vyjádřil k problému parkování v osadách. Kritiku míří především na obyvatele, kteří podle něj z pohodlnosti nechávají auta na obecních pozemcích, zatímco by mohli využívat vlastní pozemek.
„Je pro mě dost složitě pochopitelné, že lidi neparkují svá auta na zahradách nebo v garážích, obzvlášť v osadách. Jestli je to lenost nebo si jen nechtějí zabírat vlastní pozemek, to ať si přebere každý sám. Mně to přijde sobecké. Lepší nechat auto na obecním a zahrádku mít volnou. Chce to trochu rozumu a ohleduplnosti.“
Podle starosty by pomohlo, kdyby lidé více zvažovali dopad svého jednání na okolí. Městská policie podle něj zasahuje především na základě oznámení, ale v závažnějších případech jedná i bez nich.
„Pokud městská policie obdrží podnět, tak koná. Při běžné hlídkové činnosti zohledňuje míru nebezpečnosti přestupku. Pokud by někdo parkoval vyloženě špatně, tak ho samozřejmě strážníci budou řešit i bez oznámení.“
Zároveň upozorňuje, že řešení jednotlivých přestupků může mít širší dopad: „Špatně parkující auta nejde posuzovat izolovaně. Pokud má dostat pokutu jeden, dostanou ji pak všichni, co v dané lokalitě parkují stejným způsobem. To chceme? Bylo by fakt lepší, kdyby lidé víc používali rozum a cit.“
Co dál?
Komunikace není soukromá příjezdová cesta. Není to parkoviště ani skladiště pro rezidenty. Je to prostor, který má sloužit všem — včetně těch, kteří potřebují projet, pomoci nebo se jen bezpečně dostat domů.
Téma záboru veřejného prostoru budeme dál sledovat. V dalších textech se můžeme podívat na konkrétní případy, reakce institucí nebo možnosti, jak situaci řešit — pokud se k nim někdo vyjádří. Sdílený prostor není samozřejmost. Je to dohoda, kterou stojí za to chránit.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Ludmila Zelenková
Další články









