Kolik z nás jezdí po Příbrami městskou hromadnou dopravou a kolik má vlastně zastávek?
5. září 2018 (07:42)
foto: Ing. Jindřich Vařeka, starosta města Příbram
Místní i přespolní využívají k cestám po Příbrami MHD. Jaký je současný stav a vytížení dopravního systému nás informuje starosta města Ing. Vařeka
Příbram má v současné době necelých 33 000 obyvatel.
22 000 obyvatel je ve věku 15 až 65 let. Ti všichni mají potřebu se denně samostatně pohybovat po Příbrami.
V druhé polovině loňského září proběhlo sčítání frekvence cestujících ve vozidlech. Sčítači byli v každém spoji všech linek po celý týden. Jenom tak bylo možno získat přesnou informaci o tom, kolik pasažérů se nacházelo na tom kterém úseku dané linky. Díky těmto měřením bylo možno nastavit optimální grafikon městské dopravy.
MHD Příbram přepraví v běžném pracovním dni 8,5 tisíc cestujících.
Smlouva s dopravcem, jehož právním nástupcem je v současné době společnost Arriva Praha, byla podepsána starostou Ivanem Fuksou v roce 2006, a to na dobu neurčitou. V roce 2009 podepsal tehdejší starosta města MVDr. Josef Řihák dodatek, kterým byla platnost smlouvy stanovena na příštích 10 let, t. j. do 30.11.2019.
Po tuto dobu nelze podmínky dohodnuté smlouvou nikterak měnit.
Nevyhovuje-li nám např. průměrné stáří autobusů, které činí 9,2 roku, můžeme si pouze stýskat. Mimochodem, optimálně nastavené průměrné stáří autobusového parku MHD by se mělo pohybovat kolem 7 let, přičemž maximální stáří konkrétních vozů bývá ve smlouvách omezeno na dobu max. 10 let. (Standardy MHD Praha stanoví průměrné stáří vozidel 9 let).
V současné době probíhá důkladná příprava směřující k nastavení nových standardů MHD Příbram. Tento proces byl již zahájen, přičemž k prvním zlepšením by mohlo dojít již na jaře 2019. Celý proces by měl být ukončen v listopadu 2019. Od té chvíle by již měly platit nové standardy přepravy cestujících v MHD Příbram.
V pondělí 10. září bude zastupitelstvo města rozhodovat o tom, zda stávající smlouva se společností Arriva bude prodloužena za nových podmínek, které maximálně kopírují standardy PID (pražské integrované dopravy) anebo, zda bude soutěžen dopravce nový, (samozřejmě také s novými standardy kvality). Obě varianty mají svá pro a proti, ale o tom až v některém z dalších dílů.
Ing. Jindřich Vařeka, starosta města Příbram
22 000 obyvatel je ve věku 15 až 65 let. Ti všichni mají potřebu se denně samostatně pohybovat po Příbrami.
V druhé polovině loňského září proběhlo sčítání frekvence cestujících ve vozidlech. Sčítači byli v každém spoji všech linek po celý týden. Jenom tak bylo možno získat přesnou informaci o tom, kolik pasažérů se nacházelo na tom kterém úseku dané linky. Díky těmto měřením bylo možno nastavit optimální grafikon městské dopravy.
MHD Příbram přepraví v běžném pracovním dni 8,5 tisíc cestujících.
- Víkendová doprava v Příbrami je využívána cca 1500 cestujícími, (o prázdninách 1300).
- 50% všech přepravených osob projede úsekem Jiráskovy sady – II. poliklinika – Zdaboř
- 30% přepravených osob využívá osu Jiráskovy sady – Milínská – Drkolnov
- Síť MHD v Příbrami zahrnuje celkem 99 zastávek, z toho 84 zastávek je na území města Příbram
- Největší obraty cestujících jsou na zastávkách: Jiráskovy sady - 2.628 cestujících/den. Sídliště, II. poliklinika – 1334 cestujících/den a Sídliště, Politických vězňů, věžák a nám. 17. listopadu (jeden dopravní uzel) - 1170 cestujících /den
Smlouva s dopravcem, jehož právním nástupcem je v současné době společnost Arriva Praha, byla podepsána starostou Ivanem Fuksou v roce 2006, a to na dobu neurčitou. V roce 2009 podepsal tehdejší starosta města MVDr. Josef Řihák dodatek, kterým byla platnost smlouvy stanovena na příštích 10 let, t. j. do 30.11.2019.
Po tuto dobu nelze podmínky dohodnuté smlouvou nikterak měnit.
Nevyhovuje-li nám např. průměrné stáří autobusů, které činí 9,2 roku, můžeme si pouze stýskat. Mimochodem, optimálně nastavené průměrné stáří autobusového parku MHD by se mělo pohybovat kolem 7 let, přičemž maximální stáří konkrétních vozů bývá ve smlouvách omezeno na dobu max. 10 let. (Standardy MHD Praha stanoví průměrné stáří vozidel 9 let).
V současné době probíhá důkladná příprava směřující k nastavení nových standardů MHD Příbram. Tento proces byl již zahájen, přičemž k prvním zlepšením by mohlo dojít již na jaře 2019. Celý proces by měl být ukončen v listopadu 2019. Od té chvíle by již měly platit nové standardy přepravy cestujících v MHD Příbram.
V pondělí 10. září bude zastupitelstvo města rozhodovat o tom, zda stávající smlouva se společností Arriva bude prodloužena za nových podmínek, které maximálně kopírují standardy PID (pražské integrované dopravy) anebo, zda bude soutěžen dopravce nový, (samozřejmě také s novými standardy kvality). Obě varianty mají svá pro a proti, ale o tom až v některém z dalších dílů.
Ing. Jindřich Vařeka, starosta města Příbram
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Info: Ing. Jindřich Vařeka
starosta města Příbram
starosta města Příbram
autor: mip