Kamiony zatěžují silnice Dobříšska a Hořovicka. Obyvatelé už toho mají dost a na krajský úřad míří petice
9. července 2025 (11:00)

foto: Dobříš. / Denisa Havlíčková / se souhlasem
Přetížené silnice, otřásající se domy a každodenní kolony kamionů – to je realita mnoha obcí na Dobříšsku a Hořovicku. Petice požadující zákaz tranzitní nákladní dopravy podepsalo 1660 lidí a míří na středočeský krajský úřad. Starostové dotčených obcí žádají osobní jednání s hejtmankou Petrou Peckovou.
„Je zřejmé, že kamionů tranzitujících přes naše obce a města bude v následujících měsících radikálně přibývat. Situaci dramaticky zhorší práce na rozšíření D5 před Prahou. Ředitelství silnic a dálnic se v médiích netají tím, že nastane dopravní kolaps. Těžká tranzitní doprava se uzavírkami D5 okamžitě přelije k nám. Zhoršení je možné čekat i s otevřením nově vznikajícího polovičního obchvatu Hořovic. Samotné Hořovice se přitom před kamiony ochrání zákazovými značkami, jejichž osazení si zařídily,“ konstatují autoři petice ve zprávě zaslané médiím.
Na společných jednáních se starosty Dobříše, Hostomic, Jinců, Hluboše, Lhotky, Neumětel, Lochovic a Libomyšle se zástupci petičního výboru shodli, že situace je neúnosná. "Kamiony tranzitující po lokálních silnicích blokují běžný provoz, v obcích kvůli nim není možné ani přejít přes silnici a obyvatele zatěžují hlukem a prachem,“ stěžují si a dodávají, že otřesy ničí soukromé nemovitosti i silniční infrastrukturu. Vlastník silnic, kterým je Středočeský kraj, navíc podle nich ročně investuje do oprav miliardy korun z kapes daňových poplatníků.
Tranzitní nákladní doprava by podle zákona o pozemních komunikacích měla přednostně využívat síť dálnic a silnic 1. tříd. Podle zástupců obcí a organizátorů petice se ale ukazuje, že velká část těchto kamionů si denně zkracuje cestu mezi D4 a D5, sjíždějí z dálnice v Žebráku směrem na Hořovice, ve Zdicích, na Dobříši a v Příbrami. Využívají silnice 2. tříd č. 114 přes Hostomice a Dobříš nebo silnici č. 118 přes Hořovice a Jince a to přes centra měst a obcí.
„Chceme pouze, aby byl dodržován zákon. Stát v tomto případě roky podporuje nezákonný stav,“ řekl za všechny starosta Dobříše Pavel Svoboda. Jen přes Dobříš podle studie ČVUT projede denně 300 kamionů, které by měly zůstat na dálnici.
Cílem petice prý není omezení místní nákladní dopravy, ale pouze tranzitní. Podle nich je nesmyslné, aby se mezinárodní kamiony při cestách po ČR vyhýbaly úsekům s mýtem a zatěžovaly přetížené silnice druhých a nižších tříd.
Tranzitní nákladní doprava by podle zákona o pozemních komunikacích měla přednostně využívat síť dálnic a silnic 1. tříd. Podle zástupců obcí a organizátorů petice se ale ukazuje, že velká část těchto kamionů si denně zkracuje cestu mezi D4 a D5, sjíždějí z dálnice v Žebráku směrem na Hořovice, ve Zdicích, na Dobříši a v Příbrami. Využívají silnice 2. tříd č. 114 přes Hostomice a Dobříš nebo silnici č. 118 přes Hořovice a Jince a to přes centra měst a obcí.
„Chceme pouze, aby byl dodržován zákon. Stát v tomto případě roky podporuje nezákonný stav,“ řekl za všechny starosta Dobříše Pavel Svoboda. Jen přes Dobříš podle studie ČVUT projede denně 300 kamionů, které by měly zůstat na dálnici.
Cílem petice prý není omezení místní nákladní dopravy, ale pouze tranzitní. Podle nich je nesmyslné, aby se mezinárodní kamiony při cestách po ČR vyhýbaly úsekům s mýtem a zatěžovaly přetížené silnice druhých a nižších tříd.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
autor: Karel Hutr
Související
Další články









