Josef Vacek: Některá tvrzení radnice jsou na úrovni nepovedeného vtipu
ROZHOVOR
29. ledna 2015 (06:32)
foto: pribram.cz
Bývalý starosta Příbrami Josef Vacek (KDU-ČSL) v rozhovoru hodnotí pondělní jednání městského zastupitelstva a jeho témata.
Poslední zastupitelstvo opět skončilo až po půlnoci. Jak vy jako bývalý zastupitel a starosta města hodnotíte průběh současných zasedání?
Musím říci, že na počátku byla zvědavost, jak nový starosta Jindřich Vařeka a jeho vítězné Hnutí ANO převede do praxe slogan „řídit město jako firmu“. Z pozice starého politického matadora jsem si kladl otázku, nakolik bude nová politická reprezentace města schopna bez jakékoliv předchozí politické praxe spojit svoje zakódované „podnikatelské instinkty“ s běžným provozem radnice. Je celkem jasné, že firma, která chce být úspěšná, musí mít celistvé vedení s minimálním prostorem pro názorovou pluralitu. Tento atribut podnikatelského úspěchu je však v přímém protikladu s demokratickou soutěží v rámci zastupitelské demokracie. Proto jsem byl v předvolebním období zděšen, s jakou „nesnesitelnou lehkostí“ část příbramských elit ochotně přijala tezi, že město bude řízené jako úspěšná firma. A potom stačila pouhá tři zasedání nového městského zastupitelstva, aby se ukázalo, co se skrývá za líbivými slogany typu „prostě to zařídíme“. Vítězům, kteří měli podle původních slibů „pouze“ dohlédnout na veřejné zakázky, „ohlídat veřejné peníze“ a rozhodnout, co je „správné“, najednou chybí politická velkorysost. A rázem nesnáší jakoukoliv politickou konkurenci, zastupitelskou i občanskou. To je můj prozatím nejsilnější a také nejsmutnější dojem z dosavadních kroků nového vedení města.
Velkou diskuzi vyvolal především záměr zřízení Centra sociálních a zdravotních služeb. Co si o tomto nápadu myslíte vy?
Předložit do jednání městského zastupitelstva materiál bez jediného ekonomického údaje, bez počtu lidí, kteří budou v budoucí organizaci pracovat, bez stanovení kompetencí vedení budoucího subjektu, to je výkon hodný opravdových "profesionálů". Podobným způsobem mne „dostávají teze“, že sociální služby si na sebe vydělají prostřednictvím dotačních titulů. Musím konstatovat, že uvedená tvrzení jsou na úrovni nevydařeného vtipu.
Neméně důležitý je i Strategický plán rozvoje města. Četl jste jeho předkládanou podobu? Myslíte si, že městu z jeho nepřijetí mohou vyplynout nějaká rizika?
Strategický plán rozvoje města je fakticky analýzou vnějších a vnitřních podmínek dosavadního vývoje města a teoreticky by měl definovat rozvojové možností Příbrami. Je jasné, že materiál tohoto významu nemůže být pro zastupitelstvo uzavřeným materiálem. Jeho aktualizace by měla reagovat na měnící se vnitřní a vnější podmínky života Příbrami. Jednalo se o dobrý materiál, který byl podle mého názoru ze stolu shozen naprosto zbytečně. Za zmínku stojí, že role popravčích se také ujali ještě nedávno blízcí spolupracovníci exstarosty Josefa Řiháka, právník a ekolog Pavel Čámský a také architekt Vít Kučera.
Zatím spíše kriticky je novým vedením radnice hodnocena smlouva se společností 1. SčV. Jak se na spolupráci díváte vy z pohledu bývalého starosty?
V tomto případě se ztotožňuji s vyjádřením „Vařekovo radnice“. Smlouvu s I.SČV vnímám pro město Příbram jako opravdu nevýhodnou. Fakticky jde o to, že „trubky" vlastní a opravuje město, ale provoz a zisk z distribuce vody si řídí francouzský provozovatel. Mám pocit, že tak ročně odchází z Příbrami formou dividend možná miliony korun. V oblasti vodárenství našeho města bude určitě nutné nastavit nová pravidla, ve smyslu já pán, ty pán.
Jedním z těch starších témat, které bylo na zastupitelstvu otevřeno, byla i privatizace bytového fondu. Město prý mohlo prodejem získat několik miliard do svého rozpočtu, které nyní chybí...
Musím říci, že jsem byl šokován výrokem nového starosty Jindřicha Vařeky, který se dal na posledním zastupitelstvu slyšet, že město Příbram v rámci privatizace bytů přišlo údajně o pět až sedm miliard korun. Údajně proto, že stávajícím nájemníkům neprodávalo byty v rámci privatizace svého bytového fondu za tržní cenu. Zřejmě mu bylo líto, že dobře provedená privatizace příbramských bytů nedopadla podobně jako v Ostravě. Tam neblaze proslulý podnikatel Zdeněk Bakala získal byty od státu za cenu opravdu legrační. Podle oficiálního ocenění prodeje státního podílu v OKD, vyšla průměrná cena bytu pro jeho společnost na čtyřicet tisíc korun za byt. S tím, že následně Bakalova NWR nabízela nájemníkům odprodej za 9 až 12 tisíc korun za m2 podle velikosti bytu. Jeho vyjádření není příliš citlivým vzkazem, pro minimálně 70% Příbramáků, kteří svým měsíčním výdělkem nedosáhnou ani na průměrnou mzdu. Příbramský model privatizace jednoznačně preferoval stávající vlastníky a výrazně sociálně stabilizoval město. To však člověk, který svým společenským zařazením patří do „high society“, těžce chápe.
Jak byste zhodnotil dosavadní působení nového vedení?
Nové vedení města by mělo dostat teoreticky 100 dní hájení, aby mohlo převést svoje předvolební sliby do politické praxe. Takže s komplexním hodnocením radnice a jejích kroků ještě chvíli počkám. Nicméně mne zaujalo připravované personální zemětřesení, možná největší od listopadu 1989. Když jsem se díval na první „personální zářezy na pažbě“, tak bych se osobně nikdy nezbavoval opravdových odborníků, jako jsou Vladislav Rozmajzl, Jaromír Volný anebo Emanuel Pavel. A také tolikrát kritizovaného Zdeňka Škalouda jsem jako starosta dokázal vždy uhlídat, i jeho odbornosti a portfolia znalostí o městě bude škoda.
Musím říci, že na počátku byla zvědavost, jak nový starosta Jindřich Vařeka a jeho vítězné Hnutí ANO převede do praxe slogan „řídit město jako firmu“. Z pozice starého politického matadora jsem si kladl otázku, nakolik bude nová politická reprezentace města schopna bez jakékoliv předchozí politické praxe spojit svoje zakódované „podnikatelské instinkty“ s běžným provozem radnice. Je celkem jasné, že firma, která chce být úspěšná, musí mít celistvé vedení s minimálním prostorem pro názorovou pluralitu. Tento atribut podnikatelského úspěchu je však v přímém protikladu s demokratickou soutěží v rámci zastupitelské demokracie. Proto jsem byl v předvolebním období zděšen, s jakou „nesnesitelnou lehkostí“ část příbramských elit ochotně přijala tezi, že město bude řízené jako úspěšná firma. A potom stačila pouhá tři zasedání nového městského zastupitelstva, aby se ukázalo, co se skrývá za líbivými slogany typu „prostě to zařídíme“. Vítězům, kteří měli podle původních slibů „pouze“ dohlédnout na veřejné zakázky, „ohlídat veřejné peníze“ a rozhodnout, co je „správné“, najednou chybí politická velkorysost. A rázem nesnáší jakoukoliv politickou konkurenci, zastupitelskou i občanskou. To je můj prozatím nejsilnější a také nejsmutnější dojem z dosavadních kroků nového vedení města.
Velkou diskuzi vyvolal především záměr zřízení Centra sociálních a zdravotních služeb. Co si o tomto nápadu myslíte vy?
Předložit do jednání městského zastupitelstva materiál bez jediného ekonomického údaje, bez počtu lidí, kteří budou v budoucí organizaci pracovat, bez stanovení kompetencí vedení budoucího subjektu, to je výkon hodný opravdových "profesionálů". Podobným způsobem mne „dostávají teze“, že sociální služby si na sebe vydělají prostřednictvím dotačních titulů. Musím konstatovat, že uvedená tvrzení jsou na úrovni nevydařeného vtipu.
Neméně důležitý je i Strategický plán rozvoje města. Četl jste jeho předkládanou podobu? Myslíte si, že městu z jeho nepřijetí mohou vyplynout nějaká rizika?
Strategický plán rozvoje města je fakticky analýzou vnějších a vnitřních podmínek dosavadního vývoje města a teoreticky by měl definovat rozvojové možností Příbrami. Je jasné, že materiál tohoto významu nemůže být pro zastupitelstvo uzavřeným materiálem. Jeho aktualizace by měla reagovat na měnící se vnitřní a vnější podmínky života Příbrami. Jednalo se o dobrý materiál, který byl podle mého názoru ze stolu shozen naprosto zbytečně. Za zmínku stojí, že role popravčích se také ujali ještě nedávno blízcí spolupracovníci exstarosty Josefa Řiháka, právník a ekolog Pavel Čámský a také architekt Vít Kučera.
Zatím spíše kriticky je novým vedením radnice hodnocena smlouva se společností 1. SčV. Jak se na spolupráci díváte vy z pohledu bývalého starosty?
V tomto případě se ztotožňuji s vyjádřením „Vařekovo radnice“. Smlouvu s I.SČV vnímám pro město Příbram jako opravdu nevýhodnou. Fakticky jde o to, že „trubky" vlastní a opravuje město, ale provoz a zisk z distribuce vody si řídí francouzský provozovatel. Mám pocit, že tak ročně odchází z Příbrami formou dividend možná miliony korun. V oblasti vodárenství našeho města bude určitě nutné nastavit nová pravidla, ve smyslu já pán, ty pán.
Jedním z těch starších témat, které bylo na zastupitelstvu otevřeno, byla i privatizace bytového fondu. Město prý mohlo prodejem získat několik miliard do svého rozpočtu, které nyní chybí...
Musím říci, že jsem byl šokován výrokem nového starosty Jindřicha Vařeky, který se dal na posledním zastupitelstvu slyšet, že město Příbram v rámci privatizace bytů přišlo údajně o pět až sedm miliard korun. Údajně proto, že stávajícím nájemníkům neprodávalo byty v rámci privatizace svého bytového fondu za tržní cenu. Zřejmě mu bylo líto, že dobře provedená privatizace příbramských bytů nedopadla podobně jako v Ostravě. Tam neblaze proslulý podnikatel Zdeněk Bakala získal byty od státu za cenu opravdu legrační. Podle oficiálního ocenění prodeje státního podílu v OKD, vyšla průměrná cena bytu pro jeho společnost na čtyřicet tisíc korun za byt. S tím, že následně Bakalova NWR nabízela nájemníkům odprodej za 9 až 12 tisíc korun za m2 podle velikosti bytu. Jeho vyjádření není příliš citlivým vzkazem, pro minimálně 70% Příbramáků, kteří svým měsíčním výdělkem nedosáhnou ani na průměrnou mzdu. Příbramský model privatizace jednoznačně preferoval stávající vlastníky a výrazně sociálně stabilizoval město. To však člověk, který svým společenským zařazením patří do „high society“, těžce chápe.
Jak byste zhodnotil dosavadní působení nového vedení?
Nové vedení města by mělo dostat teoreticky 100 dní hájení, aby mohlo převést svoje předvolební sliby do politické praxe. Takže s komplexním hodnocením radnice a jejích kroků ještě chvíli počkám. Nicméně mne zaujalo připravované personální zemětřesení, možná největší od listopadu 1989. Když jsem se díval na první „personální zářezy na pažbě“, tak bych se osobně nikdy nezbavoval opravdových odborníků, jako jsou Vladislav Rozmajzl, Jaromír Volný anebo Emanuel Pavel. A také tolikrát kritizovaného Zdeňka Škalouda jsem jako starosta dokázal vždy uhlídat, i jeho odbornosti a portfolia znalostí o městě bude škoda.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: MJ