Jindřich Vařeka reaguje na Vacka: Nemám strach z porušování tradic
NÁZOR
26. října 2016 (13:05)
foto: ch Vařeka
Přinášíme reakci starosty Jindřicha Vařeky na názor Josefa Vacka, který jsme publikovali během včerejšího dne.
Vážená paní Vacková, vážený pane magistře Vacku, ve Vašich velmi emotivních článcích mne několikrát jmenujete, a já proto považuji za svou povinnost reagovat.
Oslavy 800 let od první zmínky o městu Příbram byly koncipovány tak, aby si každá věková skupina, a také každá různě smýšlející skupina Příbramanů mohla v nich najít něco právě pro sebe. Oslavy se staly impulzem ke vzkříšení života Příbrami. Poprvé v historii byly mnohé události pojaté také komerčně, což posílilo městský rozpočet o více než 6 milionů korun. To umožnilo pořádat v Příbrami nové akce v nebývalém počtu a velikosti. Krom nově zaváděných vánočních trhů by jednou z takových akcí měla být i tolik diskutovaná Krampus show. Jak daleko je takové pojetí oslav od návrhu pana Vacka, ve kterém vyvrcholením oslav mělo být nové nastudování „Našich furiantů“ příbramským divadlem! Však rychle nazpět k meritu věci.
Ve věci křesťanské víry s úctou navrhuji nepodléhat malověrnosti. Velká většina českých nevěřících není úplnými ateisty. Nemějme však, na straně druhé, ani přehnané představy o pevnosti víry věřící menšiny. Nicméně, většinově se shodněme alespoň v tom, křesťanství je základem evropské kultury, je jejím přínosem a jako takové drží pohromadě i díky dodržování tradic.
Nevěřím však, že by česká specialita „Čert a Mikuláš“ (nebo její obměny) tradičním křesťanským hodnotám jakkoli ubírala. Za krátkozraké naopak považuji prosazování zákazů a mentorování stůj co stůj. Poněkud zabíhám, kladu-li si otázku, nakolik napomáhá církvím obecně ortodoxní přístup k okruhům otázek z oblastí jako je homosexualita, potraty, či eutanazie. Ve srovnání s těmito principiálními tématy jeví se mi společenská závažnost pořádání čertího pochodu až téměř úsměvná.
Snahy o pasteraci příbramské kultury paní pastorační asistentkou považuji za krátkozraké. Jsou si skutečně zastánci zákazu Krampuslaufů jisti tím, že ona ta velká a možná jenom „spící“ většina bezvěrců nemůže vnímat restrikce a omezení jen jako utvrzení správnosti jejich ateistického postoje? Má právo výrazná menšina omezovat většinu a vyvyšovat se nad ni? Lze skutečně s jistotou tvrdit, že religiózní člověk je v sociálním chování a v prosazování hodnotového žebříčku hodnotnějším člověkem?
Oč je vedení města Příbram méně křesťanštější než vedení takových měst jako je například Salzburg, Graz (hlavní město Štýrska), Schladming, Retz, Tarvisio a nespočet dalších rakouských, italských, německých a třeba i srbských a dalších velkých i malých měst? Víte, že Krampusshow je také ozdobou a hlavním tahákem letošních vánočních trhů na Mariánském náměstí v Mnichově? Víte, že výše uvedená města zahajují 1. adventní neděli právě tímto čertím pochodem? Lákají tak turisty, kteří jsou ochotni přijet z veliké dálky a zaplatit horentní vstupné a podpořit tak životaschopnost jejich měst.
Příbramské vedení je daleko usedlejší. Při uvědomění si citlivosti této záležitosti jsme nechtěli Krampusy spojovat ani s adventními svátky, a ani s vánočními trhy. Nechtěli jsme je také nechat vystupovat na náměstích a před kostely tak, jak je tomu jinde. Proto se pochod čertů bude konat na silnici kdesi mezi „starou“ a „novou“ Příbramí a ve čtvrtek. Jak je vidět, Příbram je stále ještě výjimečná. To, co je jinde (například ve vedlejším Písku) přijato s nadšením, je v Příbrami důvodem k velmi emotivním debatám a k osočování, které má s adventem a principy křesťanství jen pramálo společného. Fanatická, a svou bezmocí frustrovaná skupinka lidí ovlivňuje náladu ve městě. Vždyť umazat cokoli je tak snadné, a to už teď nemíním jenom Krampusy.
Nemám strach z porušování tradic. Mám hrůzu z něčeho daleko horšího. Na zastupitelstvu Mgr. Král označil Krampus show za oslavy zla a poukázal na nevhodnost vystoupení „Špejbls Helprs“ o adventním čase. Ing. Kareš, odsuzoval ty, kteří vystupovali na koncertech k 800. výročí a označil je za pseudoumělce. Jsme opravdu schopni domyslet do konce tuto jízdu po ledě tenkém jak skořápka vrabčího vejce? Mají snad být vyhotoveny černé listiny povolených a nepovolených kapel? Oficiální seznamy uznávající umělce a odsuzující pseudoumělce? Povolené a nepovolené způsoby zábavy? A kdo bude tyto seznamy sestavovat?
Kdo rozhodne o tom, že co je dobré třeba pro Vídeň nebo Sokolov, není dost dobré pro Příbram? A kdo bude mít na starosti zřejmě tolik potřebnou cenzuru, pomocí které nás všechny vychová k obrazu svému? Tak kdo tedy bude tím Kulturträgrem a inkvizičním znalcem v oboru tradic a kultury vůbec? Hnutí „Šance pro Příbram“? Pan Vacek? Pro toto mají, zdá se vlohy.
A co takoví “Plastici“?Kam budou patřit? Havlíčku Havle, škoda jen, že už spíš, že už to nevidíš…
Jindřich Vařeka
starosta města Příbram
Oslavy 800 let od první zmínky o městu Příbram byly koncipovány tak, aby si každá věková skupina, a také každá různě smýšlející skupina Příbramanů mohla v nich najít něco právě pro sebe. Oslavy se staly impulzem ke vzkříšení života Příbrami. Poprvé v historii byly mnohé události pojaté také komerčně, což posílilo městský rozpočet o více než 6 milionů korun. To umožnilo pořádat v Příbrami nové akce v nebývalém počtu a velikosti. Krom nově zaváděných vánočních trhů by jednou z takových akcí měla být i tolik diskutovaná Krampus show. Jak daleko je takové pojetí oslav od návrhu pana Vacka, ve kterém vyvrcholením oslav mělo být nové nastudování „Našich furiantů“ příbramským divadlem! Však rychle nazpět k meritu věci.
Ve věci křesťanské víry s úctou navrhuji nepodléhat malověrnosti. Velká většina českých nevěřících není úplnými ateisty. Nemějme však, na straně druhé, ani přehnané představy o pevnosti víry věřící menšiny. Nicméně, většinově se shodněme alespoň v tom, křesťanství je základem evropské kultury, je jejím přínosem a jako takové drží pohromadě i díky dodržování tradic.
Nevěřím však, že by česká specialita „Čert a Mikuláš“ (nebo její obměny) tradičním křesťanským hodnotám jakkoli ubírala. Za krátkozraké naopak považuji prosazování zákazů a mentorování stůj co stůj. Poněkud zabíhám, kladu-li si otázku, nakolik napomáhá církvím obecně ortodoxní přístup k okruhům otázek z oblastí jako je homosexualita, potraty, či eutanazie. Ve srovnání s těmito principiálními tématy jeví se mi společenská závažnost pořádání čertího pochodu až téměř úsměvná.
Snahy o pasteraci příbramské kultury paní pastorační asistentkou považuji za krátkozraké. Jsou si skutečně zastánci zákazu Krampuslaufů jisti tím, že ona ta velká a možná jenom „spící“ většina bezvěrců nemůže vnímat restrikce a omezení jen jako utvrzení správnosti jejich ateistického postoje? Má právo výrazná menšina omezovat většinu a vyvyšovat se nad ni? Lze skutečně s jistotou tvrdit, že religiózní člověk je v sociálním chování a v prosazování hodnotového žebříčku hodnotnějším člověkem?
Oč je vedení města Příbram méně křesťanštější než vedení takových měst jako je například Salzburg, Graz (hlavní město Štýrska), Schladming, Retz, Tarvisio a nespočet dalších rakouských, italských, německých a třeba i srbských a dalších velkých i malých měst? Víte, že Krampusshow je také ozdobou a hlavním tahákem letošních vánočních trhů na Mariánském náměstí v Mnichově? Víte, že výše uvedená města zahajují 1. adventní neděli právě tímto čertím pochodem? Lákají tak turisty, kteří jsou ochotni přijet z veliké dálky a zaplatit horentní vstupné a podpořit tak životaschopnost jejich měst.
Příbramské vedení je daleko usedlejší. Při uvědomění si citlivosti této záležitosti jsme nechtěli Krampusy spojovat ani s adventními svátky, a ani s vánočními trhy. Nechtěli jsme je také nechat vystupovat na náměstích a před kostely tak, jak je tomu jinde. Proto se pochod čertů bude konat na silnici kdesi mezi „starou“ a „novou“ Příbramí a ve čtvrtek. Jak je vidět, Příbram je stále ještě výjimečná. To, co je jinde (například ve vedlejším Písku) přijato s nadšením, je v Příbrami důvodem k velmi emotivním debatám a k osočování, které má s adventem a principy křesťanství jen pramálo společného. Fanatická, a svou bezmocí frustrovaná skupinka lidí ovlivňuje náladu ve městě. Vždyť umazat cokoli je tak snadné, a to už teď nemíním jenom Krampusy.
Nemám strach z porušování tradic. Mám hrůzu z něčeho daleko horšího. Na zastupitelstvu Mgr. Král označil Krampus show za oslavy zla a poukázal na nevhodnost vystoupení „Špejbls Helprs“ o adventním čase. Ing. Kareš, odsuzoval ty, kteří vystupovali na koncertech k 800. výročí a označil je za pseudoumělce. Jsme opravdu schopni domyslet do konce tuto jízdu po ledě tenkém jak skořápka vrabčího vejce? Mají snad být vyhotoveny černé listiny povolených a nepovolených kapel? Oficiální seznamy uznávající umělce a odsuzující pseudoumělce? Povolené a nepovolené způsoby zábavy? A kdo bude tyto seznamy sestavovat?
Kdo rozhodne o tom, že co je dobré třeba pro Vídeň nebo Sokolov, není dost dobré pro Příbram? A kdo bude mít na starosti zřejmě tolik potřebnou cenzuru, pomocí které nás všechny vychová k obrazu svému? Tak kdo tedy bude tím Kulturträgrem a inkvizičním znalcem v oboru tradic a kultury vůbec? Hnutí „Šance pro Příbram“? Pan Vacek? Pro toto mají, zdá se vlohy.
A co takoví “Plastici“?Kam budou patřit? Havlíčku Havle, škoda jen, že už spíš, že už to nevidíš…
Jindřich Vařeka
starosta města Příbram
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: Jindřich Vařeka
autor: Jindřich Vařeka, starosta města Příbrami