Jaké jsou trendy v oblasti last mile delivery a jak se na ně připravit?
Komerční sdělení
9. února 2024 (12:17)
Last mile delivery představuje klíčový článek dodavatelského řetězce, který často rozhoduje o tom, zda zákazník svůj nákup zopakuje. S rostoucí poptávkou se zvyšují i požadavky na efektivitu doručování. Jaké trendy nyní hýbou světem logistiky?
Trendy v segmentu last mile delivery se mění
V dynamickém prostředí e-commerce se last mile delivery stává kritickým bodem, který definuje úspěch, nebo naopak neúspěch v rychle se měnícím světě digitálního obchodu. Ze statistik vyplývá, že až 87 % zákazníků svůj nákup zopakuje v případě, že je spokojeno s doručením. Aby segment last mile delivery splnil rostoucí očekávání zákazníků, logistické firmy vyvíjí inovativní technologie a strategie s cílem zefektivnit doručování zásilek.
V logistice hraje klíčovou roli umělá inteligence
Budoucnost last mile delivery spočívá v integraci umělé inteligence (AI), která optimalizuje a automatizuje procesy. AI dokáže na základě sběru obrovského množství dat předpovědět chování zákazníků a jejich poptávku po zboží. Na základě prognózy plánuje kapacity kurýrů, vytíženost vozů a optimalizuje trasy. Umožňuje v reálném čase sledovat zásilky a automatizuje zákaznickou podporu.
Budoucnost představuje zónová logistika
Umělá inteligence umožňuje proces tzv. zónové logistiky. Funguje na principu sdílení doručovacích vozů i objednávek v určité oblasti. Představuje ekologicky šetrný koncept zejména v rámci městské logistiky. Myšlenku zónové logistiky v současnosti v Česku rozvíjí logistická firma DODO. Základním kamenem tohoto typu distribuce zásilek je zónové umístění pickup pointů různých klientů. Kurýr může v rámci jedné cesty rozvážet objednávky z gastronomie nebo rozmanité zboží, například oblečení, kosmetiku, knihy, sportovní vybavení či elektroniku.
Systém zároveň nabízí různé rychlosti doručení. Umělá inteligence vypočítá v reálném čase kapacity rozvozu tak, aby docházelo k maximálnímu využití každého vozidla. Efektem zónové logistiky je nejen rychlé doručení, ale také maximální využití lidských zdrojů, kapacit vozů a pohonných hmot. V konečném důsledku přispívá zónová logistika i ke zlepšení životního prostředí.
Logistika směřuje k ekologické udržitelnosti
S efektivitou last mile delivery jde ruku v ruce také myšlenka na zlepšení životního prostředí. Očekává se, že do roku 2030 emise CO2 v hustě osídlených oblastech vzrostou až o 32 %. I logistika tak bude muset řešit svůj podíl na negativním ovlivňování životního prostředí. Prvním krokem je maximální využití vozidel, třeba v rámci zónové logistiky. Tím dalším jsou alternativní způsoby pohonu. Například kurýři DODO již nyní používají elektromobily, elektroskútry, elektrokola nebo automobily na CNG.
V dynamickém prostředí e-commerce se last mile delivery stává kritickým bodem, který definuje úspěch, nebo naopak neúspěch v rychle se měnícím světě digitálního obchodu. Ze statistik vyplývá, že až 87 % zákazníků svůj nákup zopakuje v případě, že je spokojeno s doručením. Aby segment last mile delivery splnil rostoucí očekávání zákazníků, logistické firmy vyvíjí inovativní technologie a strategie s cílem zefektivnit doručování zásilek.
V logistice hraje klíčovou roli umělá inteligence
Budoucnost last mile delivery spočívá v integraci umělé inteligence (AI), která optimalizuje a automatizuje procesy. AI dokáže na základě sběru obrovského množství dat předpovědět chování zákazníků a jejich poptávku po zboží. Na základě prognózy plánuje kapacity kurýrů, vytíženost vozů a optimalizuje trasy. Umožňuje v reálném čase sledovat zásilky a automatizuje zákaznickou podporu.
Budoucnost představuje zónová logistika
Umělá inteligence umožňuje proces tzv. zónové logistiky. Funguje na principu sdílení doručovacích vozů i objednávek v určité oblasti. Představuje ekologicky šetrný koncept zejména v rámci městské logistiky. Myšlenku zónové logistiky v současnosti v Česku rozvíjí logistická firma DODO. Základním kamenem tohoto typu distribuce zásilek je zónové umístění pickup pointů různých klientů. Kurýr může v rámci jedné cesty rozvážet objednávky z gastronomie nebo rozmanité zboží, například oblečení, kosmetiku, knihy, sportovní vybavení či elektroniku.
Systém zároveň nabízí různé rychlosti doručení. Umělá inteligence vypočítá v reálném čase kapacity rozvozu tak, aby docházelo k maximálnímu využití každého vozidla. Efektem zónové logistiky je nejen rychlé doručení, ale také maximální využití lidských zdrojů, kapacit vozů a pohonných hmot. V konečném důsledku přispívá zónová logistika i ke zlepšení životního prostředí.
Logistika směřuje k ekologické udržitelnosti
S efektivitou last mile delivery jde ruku v ruce také myšlenka na zlepšení životního prostředí. Očekává se, že do roku 2030 emise CO2 v hustě osídlených oblastech vzrostou až o 32 %. I logistika tak bude muset řešit svůj podíl na negativním ovlivňování životního prostředí. Prvním krokem je maximální využití vozidel, třeba v rámci zónové logistiky. Tím dalším jsou alternativní způsoby pohonu. Například kurýři DODO již nyní používají elektromobily, elektroskútry, elektrokola nebo automobily na CNG.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: PR
autor: PR
Související
•Není žádná zdravá dávka alkoholu, jen něco jako nízkorizikové pití, říká lékařka
•O grant usilují v Příbrami tři projekty, vítěz získá 45 tisíc korun
•Závod Winter Survival vyhrál v Jeseníkách tým dělostřeleckého pluku z Jinců