Jak bude vypadat nový bezpečnostní přeliv na Orlické přehradě?
Nejčtenější
9. února 2022 (17:07)
Dalších 5 fotografií v galerii
foto: Povodí Vltavy
Redakce pribram.cz před časem informovala o zahájení výstavby bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě. Projekt v hodnotě necelých dvou miliard korun má posílit protipovodňovou ochranu na dolním toku Vltavy.
Největší vodohospodářská stavba současnosti se nyní nachází na svém začátku. Podle tiskového oddělení Povodí Vltavy nyní probíhají kácecí a bourací práce jako součást celkové přípravy terénu na stavbu samotnou. Ta by měla být dokončena až roce 2026.
Vodní dílo Orlík bude v průběhu rekonstrukce v provozu. V harmonogramu jsou vymezena období a limity možného snížení hladiny vody v nádrži. Pro zajištění bezpečnosti bude přehrada v období výstavby pod zvýšeným dohledem. Před zahájením výstavby byla zahájena měření pro zjištění srovnávacích hodnot u dotčených konstrukcí.
Staveniště se nachází v příkrém svahu a klade na zhotovitele mimořádné požadavky na vybavení staveniště, organizaci práce a dodržení harmonogramu. Velkou výzvou je provádění masivních železobetonových konstrukcí v pracovních postupech přesahujících objem 200 m3. Celkový objem konstrukčních betonů přesahuje 50 tisíc m3. Pro objasnění podmínek realizovatelnosti masivních betonů byl zhotoven výzkumný úkol zaměřený na technologii betonové směsi, betonáže, vývin hydratačního tepla a objemové změny. S ohledem na velmi vysoké rychlosti proudění vody ve skluzu jsou zadány přísné podmínky pro kvalitu betonu a rozměrovou přesnost.
"Vystřílí se ve skále koryto, které bude vybetonované a připravené na to, aby nějakou část povodňové vlny dokázalo převést kolem přehrady do toku pod přehradou. Celé je to zepředu jištěno uzávěry, obsluha přehrady má možnost zvolit, kdy a jaké množství vody touto cestou pouští a tím potom zvládá vrcholové stavy při povodních," uvedl v říjnu generální ředitel firmy Metrostav Jaroslav Heran.
Během stavby přijdou v platnost některá omezení. Od srpna 2022 do března 2023 Povodí Vltavy sníží hladinu přehrady zhruba o 11 metrů od maximální kóty zásobního prostoru, aby mohla být vybudována jímka. Zhruba 1,5 měsíce se tak ukrojí z plavební sezony. Zároveň bude zhruba od března 2024 do října 2025 omezena doprava po silnici přes korunu hráze. Řidiči budou muset jezdit po objížďkách.
Přípravy projektu začaly již v roce 2002 po ničivých záplavách. Orlík dokázal pozdržet kulminaci povodně na dolním toku Vltavy a Labe o 17 hodin. Tehdy přehrada byla vystavena několikanásobně většímu zatížení, než na které byla koncipována. Stavba přelivu je financována z národních zdrojů, především z dotace ministerstva zemědělství z programu zaměřeného na prevenci před povodněmi.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Jan Máša