Hudba mi neustále zní v hlavě, říká autor nového muzikálu Slavík a růže
ROZHOVOR
19. února 2023 (07:18)
foto: Jan Berka/se souhlasem
K napsání hudebního díla inspirovala Jana Berku známá povídka Oscara Wildea. Muzikál příbramského rodáka uvede v premiéře Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni.
Jan Berka o sobě říká, že je spíše hudební samouk. V Příbrami krátce navštěvoval hodiny klavíru na ZUŠ Antonína Dvořáka u hudebního skladatele a autora skladby Příbramské zvony Milana Baginského a působil jako perkusista Příbramského městského orchestru. Přesto má zřejmě našlápnuto k úspěšné hudební kariéře. Jeho muzikál na motivy povídky Oscara Wildea Slavík a růže ocenila umělecká porota soutěže Intro pořádané plzeňským Divadlem Josefa Kajetána Tyla, kde bude mít v květnu také premiéru. „Je to pohádkový příběh o síle lásky a přírody, o růži a o svobodě. Hlavní hrdinka Clara Nightingaleová se v něm musí vypořádat s magickými úklady zlé královny Maab a ukázat, že lásku k jejími milému neporazí žádné kouzlo,“ přibližuje námět nového hudební díla jeho mladý autor.
Pro Slavíka a růži jste napsal hudbu i libreto, přitom se nespoléháte na formální hudební vzdělání. Co vás k psaní hudby a textů vede?
Hudbu píšu hlavně proto, že mi zkrátka neustále zní v hlavě. Někdy více, někdy méně. Hodně to ovlivňuje moje aktuální situace nebo nálada. Když pak píšu konkrétní písničku, jen dotvářím to, co se mi vyrojilo v hlavě. Je to pro mě jeden ze způsobů, jak se vypořádat s různorodými emocemi tím, že je převedu do písně. A psaní textu už je pak především takový rébus. Jsem docela přemýšlivý a rád řeším různé záhady, stejně na mě působí psaní textů. Je potřeba najít správná slova, rým, intonaci a rytmus, aby píseň vyzněla tak, jak má. Zkrátka je to jeden velký hlavolam. Psaní písní a vlastně jakékoliv psaní obecně mě baví a naplňuje.
Hudbu píšu hlavně proto, že mi zkrátka neustále zní v hlavě. Někdy více, někdy méně. Hodně to ovlivňuje moje aktuální situace nebo nálada. Když pak píšu konkrétní písničku, jen dotvářím to, co se mi vyrojilo v hlavě. Je to pro mě jeden ze způsobů, jak se vypořádat s různorodými emocemi tím, že je převedu do písně. A psaní textu už je pak především takový rébus. Jsem docela přemýšlivý a rád řeším různé záhady, stejně na mě působí psaní textů. Je potřeba najít správná slova, rým, intonaci a rytmus, aby píseň vyzněla tak, jak má. Zkrátka je to jeden velký hlavolam. Psaní písní a vlastně jakékoliv psaní obecně mě baví a naplňuje.
Jak dlouhý čas vám práce na muzikálu zabrala a s čím jste se během tvorby potýkal?
Určit to, jak dlouho jsem muzikál psal, je docela složité. Některé významné hudební motivy vznikly už během psaní mého předešlého muzikálu, Slavík a růže je totiž mým druhým výtvorem tohoto typu. Ani s tématem muzikálu to nebylo jednoduché a trvalo mi dlouhou dobu, než jsem k němu dospěl. Kdybych ale měl určit dobu trvání tvorby od momentu, kdy jsem na muzikálu začal pracovat už rozhodnutý, že se bude jednat o adaptaci Wildeova díla, do chvíle, kdy vznikla první finální verze, řekl bych, že to bylo kolem dvou a půl roku. Samotná tvorba, až na posledních několik málo měsíců před dokončením, nebyla příliš intenzivní. Nechával jsem tomu víceméně volný průběh, abych zejména z hlediska hudby ze sebe vydal to nejlepší. Problém taky tkvěl v mé neznalosti mnohých záležitostí týkajících se například hudební teorie. Musel jsem si je vyhledat a naučit se s nimi pracovat. Už mám v plánu další výtvory, u kterých se chci pokusit tuhle dobu výrazně zkrátit. Je to moje nová výzva.
Určit to, jak dlouho jsem muzikál psal, je docela složité. Některé významné hudební motivy vznikly už během psaní mého předešlého muzikálu, Slavík a růže je totiž mým druhým výtvorem tohoto typu. Ani s tématem muzikálu to nebylo jednoduché a trvalo mi dlouhou dobu, než jsem k němu dospěl. Kdybych ale měl určit dobu trvání tvorby od momentu, kdy jsem na muzikálu začal pracovat už rozhodnutý, že se bude jednat o adaptaci Wildeova díla, do chvíle, kdy vznikla první finální verze, řekl bych, že to bylo kolem dvou a půl roku. Samotná tvorba, až na posledních několik málo měsíců před dokončením, nebyla příliš intenzivní. Nechával jsem tomu víceméně volný průběh, abych zejména z hlediska hudby ze sebe vydal to nejlepší. Problém taky tkvěl v mé neznalosti mnohých záležitostí týkajících se například hudební teorie. Musel jsem si je vyhledat a naučit se s nimi pracovat. Už mám v plánu další výtvory, u kterých se chci pokusit tuhle dobu výrazně zkrátit. Je to moje nová výzva.
Muzikál se nakonec dostal k divadelníkům v Plzni.
V plzeňském Divadle Josefa Kajetána Tyla vznikl před pár lety plán zorganizovat soutěž pro muzikálové tvůrce, a dát tak novým autorům možnost ukázat, co v nich vězí. Autoři těch nejlepších výtvorů jsou odměněni krátkodobým zinscenováním jejich díla s pomocí hereckého i hudebního ansámblu divadla. A právě v loňském, druhém ročníku soutěže Intro se mi zadařilo a umístil jsme se na druhém místě. Tím pádem jsem dostal příležitost realizovat své dílo na profesionální muzikálové scéně.
V plzeňském Divadle Josefa Kajetána Tyla vznikl před pár lety plán zorganizovat soutěž pro muzikálové tvůrce, a dát tak novým autorům možnost ukázat, co v nich vězí. Autoři těch nejlepších výtvorů jsou odměněni krátkodobým zinscenováním jejich díla s pomocí hereckého i hudebního ansámblu divadla. A právě v loňském, druhém ročníku soutěže Intro se mi zadařilo a umístil jsme se na druhém místě. Tím pádem jsem dostal příležitost realizovat své dílo na profesionální muzikálové scéně.
Představení vznikne pod vedením šéfa muzikálu Lumíra Olšovského. Do jaké míry spolupracujete se souborem?
Celý projekt probíhá pod organizací a vedením Lumíra Olšovského a dramaturga Pavla Bára. Nicméně se organizátoři rozhodli dát možnost zazářit mladým a nadějným režisérům, choreografkám a scénografkám, vesměs ještě studujícím na DAMU a HAMU. Tenhle přístup mě opravdu těší, protože díky tomu mají další lidé mého věku možnost ukázat svůj talent. Režie muzikálu se ujal budoucí režisér a nynější student pražské DAMU Jan-Jakub Šenkeřík.
Celý projekt probíhá pod organizací a vedením Lumíra Olšovského a dramaturga Pavla Bára. Nicméně se organizátoři rozhodli dát možnost zazářit mladým a nadějným režisérům, choreografkám a scénografkám, vesměs ještě studujícím na DAMU a HAMU. Tenhle přístup mě opravdu těší, protože díky tomu mají další lidé mého věku možnost ukázat svůj talent. Režie muzikálu se ujal budoucí režisér a nynější student pražské DAMU Jan-Jakub Šenkeřík.
V jaké fázi jsou přípravy?
Zatím jsme v takové „předpřípravné“ fázi. To znamená, že teď pracuji hlavně na instrumentaci muzikálu pro orchestr a na dramaturgických úpravách libreta. Tudíž jsem v kontaktu hlavně s režisérem. V brzké době mě s ním, a nejspíš i s choreografkou a scénografkou muzikálu, čeká schůzka. Budeme řešit bližší představu o realizaci inscenace a zřejmě také konkrétním hereckém obsazení. Divadlo jsem několikrát navštívil, abych zhlédl herce v různých rolích a mohl si udělat obrázek, kdo by se pro jednotlivé role hodil. Koncem března bychom už měli začít zkoušet.
Zatím jsme v takové „předpřípravné“ fázi. To znamená, že teď pracuji hlavně na instrumentaci muzikálu pro orchestr a na dramaturgických úpravách libreta. Tudíž jsem v kontaktu hlavně s režisérem. V brzké době mě s ním, a nejspíš i s choreografkou a scénografkou muzikálu, čeká schůzka. Budeme řešit bližší představu o realizaci inscenace a zřejmě také konkrétním hereckém obsazení. Divadlo jsem několikrát navštívil, abych zhlédl herce v různých rolích a mohl si udělat obrázek, kdo by se pro jednotlivé role hodil. Koncem března bychom už měli začít zkoušet.
Kdy se můžeme přijít podívat na premiéru?
Muzikál bude mít dvě premiéry, přičemž ta první 5. května bude uzavřená. Je určena zejména pro odbornou veřejnost, rodinu a porotce soutěže. Veřejná premiéra pak bude o den později 6. května od sedmnácti hodin.
Muzikál bude mít dvě premiéry, přičemž ta první 5. května bude uzavřená. Je určena zejména pro odbornou veřejnost, rodinu a porotce soutěže. Veřejná premiéra pak bude o den později 6. května od sedmnácti hodin.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková
Související
•Za odboj během druhé světové války zaplatili životem. Příbram uctí památku místních hrdinů
•Raketová základna v Brdech patřila k nejstřeženějším místům v Česku
•Domek v areálu Ševčinského dolu bude využívat muzeum