Hostem příštího chatu bude advokátka Martina Bártová, poradí jak na „šmejdy“
Ptát se jí můžete například na praktiky tzv. „šmejdů“ jako uzavření nevýhodných smluv, problémy s dodavatelem plynu a elektřiny nebo reklamace a záruky při nákupu zboží atd.
Chat s naším hostem se uskuteční ve čtvrtek 9. dubna, ale své dotazy můžete pokládat již nyní.
Osobnost odpovídala na dotazy (on-line).
Dobrý den,
problematiku ochrany proti "šmejdům", resp. ochranu spotřebitele, upravuje nyní dostatečně nový občanský zákoník (zák. č. 89/2012 Sb.).
Stále obecně platí, že u smluv uzavřených mimo prostory obvyklé k podnikání, tj. např. při předváděcích akcích, lze od uzavřené smlouvy odstoupit do 14-ti dnů po převzetí zboží. Nejlépe však je, když už se takové předváděcí akce někdo chce zúčastnit, aby v žádném případě neplatil za zboží namístě.
Ne, to pravda není. Platí to, co bylo napsáno výše, že nový občanský zákoník chrání spotřebitele tak, že pro podomní prodej platí pravidlo možnosti odstoupení od uzavřené smlouvy, tedy do 14- ti dnů od převzetí zboží.
Nákupy v autobazarech jsou specifické a podle mého vždy sázka do loterie.
Při podpisu smlouvy by si měl každý zejména dobře přečíst, co podepisuje. To je sice obecná rada, nicméně významná, protože to ne každý udělá. Ochrana spotřebitele v novém občanském zákoníku je nyní taková, že ujednání smlouvy, která by byla v rozporu s ochranou spotřebitele stanovené v právních předpisech, jsou ze zákona neplatná. Tj. pokud by taková ustanovení smlouva obsahovala, pak nebudou platit, ikdyž je podepíšete. Druhá věc samozřejmě jě konkrétní uplatnění práv spotřebitele v případě nějakého problému. Pokud jde o více peněz, pak je vždy vhodné se v konkrétním případě poradit s odoborníkem.
Lze říci, že postup reklamace je i po novém občanském zákoníku obdobný. Zákoník zpřesnil některé informací povinnosti prodávajícího, zejména ve vztahu kde může zákazník reklamovat. Platí, že vždy u prodávajícího, kde bylo zboží zakoupeno, ledaže v místě bližším dosahu zákazníka bude určen jiný subjekt pro vyřízení reklamace. Postup reklamace upravuje vedle občanského zákoníku stále i zákon na ochranu spotřebitele a lhůta pro vyřízení reklamace je maximálně do 30-ti dnů. Pokud k vyřízení v této lhůtě nedojde, pak má kupujcí právo bez ohledu na charakter vady od smlouvy odstoupit a tedy požadovat vrácení ceny. Nároky zákazníka v souvislosti s reklamací budou dány podle toho, zda se jedná o nepodstatné či podstatné porušení smlouvy. U nepodstatného porušení smlouvy má zákazník nárok na opravu věci či slevu z kupní ceny, v případě podstatného porušení smlouvy (tj. takového, kdy věc neslouží svému účelu), má také nárok na výměnu zboží či odstoupení od smlouvy - tedy vrácení ceny.
V případě, kdy prodávající odmítl reklamaci uznat se doporučuji poradit s nějakým sdružením na ochranu spotřebitelů či Českou obchodní inspekcí či právníkem - pokud by tito odborníci posoudili, že reklamace byla odmítnuta neoprávněně, pak by se zákazník měl obrátit na soud. To samozřejmě může řadu lidí odradit, ale doporučila bych alespoň zaslat prodávajícímu advokátní upomínku, ze které bude zřejmé, že zákazník je ochoten nenechat si postup prodávajícího líbit a že bude svá práva bránit. Ve většině případů takový prodávající své stanovisko přehodnotí.
Na první pohled to je nepochopitelné, nicéméně takoví "prodejci" své postupy v současné době mění a naopak zneužívají medializace problematiky "šmejdů" tak, že tvrdí, že mezi ně nepatří, že oni nenabízení prodej tak, jak je to známé z předváděcích akcí. Jednak přišli s nápadem, že poskytují zakázkovou výrobu, nikoli prodej zboží, dále pak zejména zasílají pozvánky na "společenské" akce, nikoli na předváděcí. Zákazník - důchodce tak jede na společenský výlet a teprve tam je mu nabídnuto nějaké zboží.
Má smysl se bránit, pokud si chybu uvědomí zákazník brzy, tedy tak, že má ještě lhůtu na odstoupení od smlouvy (14 dnů). Důležité také je si ověřit, zda prodávající je subjekt, který nějak vyvíjí svou činnost, který komunikuje a na kterém tedy bude možno peníze zpět vymáhat,resp. že jste nenaletěli vyloženému podvodníkovi, který udělal jen jednu akci, vybral peníze a zmizel - v takovém případě je vymahatelnost téměř nulová.
Z hlediska právního je dobré doplnit, že nový občanský zákoník upravuje ustanovení o lichvě (§1796), které je formulováno přesně na případy zneužití situace tak, jak to dělají "šmejdové" - tam ale bude třeba vytvoření soudní judikatury a tedy podání žalob.
V Příbrami upravuje tzv. podomní prodej nařízení města č. 19/2003, tržní řád. Ten je však ohledně úpravy podmního prodeje velmi skoupý a takový prodej v Příbrami nezakazuje, ani neváže na udělování nějakých výjimek. Podomní prodej tady možný je a podle mých infomrací probíhá zejména v oblasti nabídek služeb spojených s dodávkami elektřiny a plynu.
Je pravda, že autoři i zákonodárci nového občanského zákoníku chtěli zvýšit ochranu spotřebitele a zákazníka. Zároveň chtěli vyřešit určitý právní "paskvil" ohledně zákonné záruky za jakost tak, jak ji znal starý občanský zákoník. Vůle tedy byla každopádně taková, že zákonná záruka má trvat stejně jako dříve 24 měsíců, a to od převzetí zboží. Z důvodu konečné formulace příslušného ustanovení zákona se však nyní ozývají i hlasy, že taková záruka neplatí. Řešení přinese až soudní judikatura, která však podle mého bude ve prospěch spotřebitele. Jednoznačně lze říci, že po dobu 6 měsíců od převzetí zboží můžete nárokovat práva z vad bez omezení, po dobu od 7. do 24. měsíce může vzniknout spor o to, zda zboží mělo vady již při předání. Právníci zabývající se ochranou spotřebitelů však jednoznačně tvrdí, že platí lhůta 24 měsíců. Pokud v konkrétním případě poskytuje prodejde lhůtu delší, jako např. aut, pak samozřejmě platí tato delší smluvní záruka.
Doporučuji ihned odeslat odstoupení od kupní slouvy, a to na prodávajícího, doporučeně s dodejkou - vzor takového odstoupení najdete např. na stránkách "dtest.cz", nebo i osobně na kontaktním místě, pokud takové místo prodávající má.
Podle mé zkušenosti se práva člověk domůže ve většině případů, pokud se o to snaží, v televizi se samozřejmě prezentují ty případy, kdy to nevyjde.
Zboží musíte vráti tak, jak jste je převzal, nikoli však ve smyslu, že má být originál zabalené. Odmítnutí reklamace z důvodu chybějící krabice by bylo neoprávněné.