Herní konzole, webkamery nebo lednice. Letos jsme investovali do domácností
30. prosince 2020 (07:18)
foto: pribram.cz
Prodejcům elektroniky a bílé techniky (nejen) na Příbramsku se v roce 2020 dařilo. Produkty jako herní konzole PlayStation 5 a značkové bílé spotřebiče se staly nedostatkovým zbožím.
Zatímco některé segmenty trhu v roce 2020 skomíraly a bojovaly o přežití, jiným se výrazně dařilo. K těm, kterým pandemie přihrála vyšší tržby, patří také prodejci s elektronikou. Přesun pracovního a osobního života mezi zdi domovů podpořil nákup zábavní techniky i elektroniky pro profesní účely. Lidé si vybavili domácnosti také tzv. bílou technikou.
Zájem narostl až o desítky procent
Letošní tržby internetového prodejce CZC.cz meziročně vzrostly o téměř 30 % a v některých měsících přesáhly navýšení nad 50 %. Vyšší zájem o elektroniku potvrzuje také Datart, konkrétní čísla ale společnost vyčíslí až po uzavření roku. „V první jarní vlně a také na podzim jsme zaznamenali obrovský zájem o notebooky, webkamery a další zboží, které souvisí s přechodem na home office a distanční výuku,“ říká obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.
Letošní tržby internetového prodejce CZC.cz meziročně vzrostly o téměř 30 % a v některých měsících přesáhly navýšení nad 50 %. Vyšší zájem o elektroniku potvrzuje také Datart, konkrétní čísla ale společnost vyčíslí až po uzavření roku. „V první jarní vlně a také na podzim jsme zaznamenali obrovský zájem o notebooky, webkamery a další zboží, které souvisí s přechodem na home office a distanční výuku,“ říká obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.
Poptávka rostla také v kategorii chytré domácnosti, v níž CZC.cz registruje meziroční nárůst o přibližně o 160 %. „Tento trend ovšem pozorujeme dlouhodobě, i když je pravda, že například chytrá zdravotní zařízení mohou být v domácí karanténě užitečná a pomoci s autodiagnostikou zdravotního stavu,“ vysvětluje Tomáš Pilský. Vánoční prodeje opanovaly herní konzole, zákazníci předobjednávali aktuálně nedostupný PlayStation 5 a zájem byl také o PlayStation 4 a Xbox.
Firma Datart, která provozuje síť obchodů (jeden z nich je v příbramském obchodním centru Fastmall), se přesunula z kamenných prodejen na internet. „Chování zákazníků se v tomto roce změnilo, v několika vlnách se nakupování přesunulo čistě jen na online,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Datart Eva Kočicová. Stejně jako jiní obchodníci vytvořil Datart v době uzavření obchodů ze svých poboček výdejny zboží.
V Datartu lidé letos nakupovali produkty, které zpříjemňují volný čas strávený doma – především herní konzole, hry, domácí kina, smart televize, přenosné reproduktory, tablety či fitness náramky a chytré hodinky.
„S ohledem na práci z domova a distanční výuku byl pak velký zájem o elektroniku, která umožňuje tyto činnosti plnohodnotně realizovat z domu. Výrazná poptávka po noteboocích se projevila už na jaře a zesílila koncem léta a začátkem podzimu, kdy se lidé začali připravovat na druhou vlnu práce z domovů,“ připomíná Eva Kočicová. Kromě notebooků lidé kupovali tiskárny, skenery, tablety a příslušenství k počítačům, jako jsou sluchátka, klávesnice a monitory. Velmi vysoká poptávka se týkala webkamer.
Největší výpadky dodávek za dvacet let
Kromě počítačové techniky se ale pozornost zákazníků na Příbramsku stočila rovněž k tzv. velké bílé technice. „Celkově dosáhly prodeje komodit, jako jsou pračky, ledničky nebo vestavby mírného nárůstu, což považuji s ohledem na situaci kolem covidu a s tím spojené uzavírání prodejny za úspěch,“ uvádí Luboš Hrabec z obchodu ETD Elektro v Trhových Dušnících.
Kromě počítačové techniky se ale pozornost zákazníků na Příbramsku stočila rovněž k tzv. velké bílé technice. „Celkově dosáhly prodeje komodit, jako jsou pračky, ledničky nebo vestavby mírného nárůstu, což považuji s ohledem na situaci kolem covidu a s tím spojené uzavírání prodejny za úspěch,“ uvádí Luboš Hrabec z obchodu ETD Elektro v Trhových Dušnících.
Výrazný nárůst poptávky po značkových spotřebičích v celé Evropě se ale negativně odrazil na dostupnosti zboží. „Za více než dvacet let praxe nepamatuji takové výpadky v dodávkách. Naštěstí se nám podařilo naprostou většinu zákazníků uspokojit a zboží dodávat včas, případně ho v kritických situacích při nečekaném prodloužení dodávky nahrazovat lepšími modely za stejnou cenu,“ říká Luboš Hrabec.
Podle zkušeností Luboše Hrubce se část zákazníků v poslední době orientuje na kvalitnější a lépe vybavené spotřebiče, k čemuž přispívá i osobní poradenství v rámci maloobchodu. A přidává i další impulz, který motivuje k nákupu: „Osobně jsem přesvědčen, že nárůst poptávky je často způsoben také tím, že lidé necestovali a ušetřené peníze investují do domácností.“
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková