Fungování České pošty projde v budoucnu zřejmě značnou proměnou
7. května 2023 (18:39)
foto: pribram.cz / Jakub Pečenka
Nedávno oznámené rušení 300 poboček České pošty vyvolalo mezi občany velké pozdvižení. V Příbrami budou k 30. 6. zrušeny dvě pobočky ze čtyř – na Zdaboři v ulici Poštovní a v pěší zóně Cíl. Redukce počtu poboček nemusí však nutně znamenat delší fronty na přepážkách. Pošta představila několik chytrých řešení, které mají zákazníkům ušetřit čas a nervy. Do budoucna lze očekávat výraznou proměnu struktury poskytovaných služeb.
Reorganizace státního podniku Česká pošta, která zahrnuje plánované zrušení dvou ze čtyř poboček v Příbrami, vyvolala silné nesouhlasné reakce místního obyvatelstva a zástupců města. Starosta Příbrami Jan Konvalinka vydal prohlášení, ve kterém vyjádřil nesouhlas s plánovaným rušením poboček a požádal o zachování alespoň jedné z nich.
Na základě nesouhlasu s postupem České pošty se uskutečnilo jednání s oblastní zástupkyní této státní organizace. Bohužel se ukázalo, že stanovisko České pošty je neměnné a pošta na pěší zóně Cíl bude zrušena. „Přes řadu našich argumentů ukazujících na nevhodné rušení pobočky v pěší zóně Cíl je stanovisko České pošty neměnné,“ řekl Konvalinka.
Ve snaze uspokojit plánovaný nárůst zákazníků na zbylých dvou pobočkách dojde od 1. července k navýšení kapacity pobočky na náměstí 17. listopadu ze tří přepážek na pět. Česká pošta nedávno také představila několik inovativních řešení, které mají zákazníkům ušetřit čas a usnadnit život. Jedná se zejména o službu OBJEDNÁNÍ NA POBOČKU, která občanům umožňuje dopředu si on-line rezervovat termín pro nejčastější služby, jako je Czech POINT, vyzvednutí dopisů, poslání dopisů i balíků, poštovní poukázky, platbo SIPO či výplata důchodů. Klient si na stránkách České pošty či prostřednictvím aplikace PoštaOnline vybere pobočku a službu, zvolí termín návštěvy a objedná se. Při příchodu na poštu zadá rezervační kód do vyvolávacího systému a půjde hned na řadu.
Pošta nabízí i změnu doručení online, která umožňuje měnit parametry doručování balíku nebo dopisu přes internet. Zákazník si tak může například prodloužit úložní dobu pro vyzvednutí, nechat si zásilku znovu doručit, doručit na jinou adresu, uložit na jinou poštu nebo změnit termín doručení. Snadno a on-line lze vyřešit i změnu ukládací pošty pro všechny došlé zásilky formou žádosti o ukládání doručovaných zásilek na jinou poštu.
Kromě výše zmíněných služeb nabízí Česká pošta také změnu způsobu výplaty důchodů. Namísto vyplácení fyzicky na přepážce si každý senior může nechat zasílat důchod na bankovní účet. Pokud dotyčná osoba bankovním účtem dosud nedisponuje, lze si jej zřídit na kterékoli poště.
Vzhledem k nedobré finanční kondici České pošty je zřejmé, že období strukturálních změn tohoto státního podniku zdaleka nekončí. Podle nedávných vyjádření z Ministerstva vnitra představí Česká pošta v řádu několika málo měsíců transformační plán. Jeho základem není primárně rušení poboček, ale rozšíření jejich využití o vybrané služby státní správy. Hovoří se o možnosti žádání o různé sociální dávky, vyřízení zdravotního pojištění, vyjednání si podpory v nezaměstnanosti, zaregistrování se v registru nezaměstnaných a jiné. Díky tomu se z pošty stane místo pro komunikaci občana se státem a nebude takový tlak na rušení dalších poboček.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Oldřich Kozák
Související
•Česká pošta loni prohloubila ztrátu o 1,044 miliardy na 1,725 miliardy Kč
•Česká pošta oznámila seznam rušených poboček, v Příbrami zavře dvě
•Česká pošta chce prodloužit dobu ekonomického doručování na tři dny