Fotogalerie: Na Orlické přehradě pokračuje výstavba doplňkového bezpečnostního přelivu
23. července 2022 (08:24)
Dalších 11 fotografií v galerii
foto: Povodí Vltavy
Práce potrvají do roku 2026 a vyžádají si 1,78 miliardy korun, jde o největší vodohospodářskou stavbu současnosti.
Na Orlické přehradě pokračuje výstavba doplňkového bezpečnostního přelivu, který sníží zatížení vodního díla při extrémních povodních. Práce potrvají do roku 2026 a vyžádají si 1,78 miliardy korun, jde o největší vodohospodářskou stavbu současnosti.
Stavbaři budují bezpečnostní přeliv mimo těleso hráze poblíž administrativní budovy. Bude mít tři pole hrazená segmentovými uzávěry, zakrytou část a železobetonový skluz dlouhý 367 metrů a široký 16 metrů. Cílem je zvýšit zabezpečení přehrady před účinky velkých vod a posílit protipovodňovou ochranu na dolním toku Vltavy pro více než 240.000 obyvatel a jejich majetek. Dalším přínosem bude nadlepšování průtoku v období sucha.
foto: Povodí Vltavy
Díky doplňkovému přelivu Orlická přehrada bezpečně zvládne desetitisíciletou povodeň, která odpovídá průtoku 5300 metrů krychlových za vteřinu. Například při povodni v roce 2002 byl průtok 3900 metrů krychlových za sekundu čili více než tisíciletá povodeň. Kdyby pršelo ještě dalších 16 hodin, tak by tady ta desetitisíciletá povodeň byla.
Zakázku získala společnost Metrostav, která podle investora předložila nejvýhodnější nabídku. Podle generálního ředitele firmy Jaroslava Herana nová stavba vypomůže v situaci, kdy by dosavadní tři standardní přelivy na Orlíku mohly mít problém převést povodňovou vlnu.
Stavba si vyžádá některá omezení. Od srpna 2022 do března 2023 Povodí Vltavy sníží hladinu přehrady zhruba o 11 metrů od maximální kóty zásobního prostoru, aby mohla být vybudována jímka. Zhruba 1,5 měsíce se tak ukrojí z plavební sezony. Zároveň bude zhruba od března 2024 do října 2025 omezena doprava po silnici přes korunu hráze. Řidiči budou muset jezdit po objížďkách.
Přípravy projektu začaly už po ničivých záplavách v roce 2002, kdy Orlík dokázal pozdržet kulminaci povodně na dolním toku Vltavy a Labe o 17 hodin. Přehrada byla tehdy vystavena podstatně většímu zatížení, než s jakým projektanti počítali. Odborníci zpracovali 14 variant technických řešení, na studiích se podíleli i zahraniční experti. Stavba je financována z národních zdrojů, především z dotace ministerstva zemědělství z programu zaměřeného na prevenci před povodněmi.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Jak bude vypadat nový bezpečnostní přeliv na Orlické přehradě?
•Kvůli stavbě bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě se od srpna sníží hladina vody
•Kvalita vody na Orlíku se zlepšila