Financování výstavby D4 pomocí PPP bude muset schválit Sněmovna
6. února 2019 (17:53)
Financování výstavby úseku dálnice D4 prostřednictvím projektu PPP, tedy za pomoci soukromých peněz, bude muset ještě schvalovat Sněmovna. Důvodem je, že půjde o dlouhodobý finanční závazek státu. Poslancům z hospodářského výboru to dnes řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Stát chce D4 postavit pomocí soukromých peněz. Investor tak za vlastní peníze část dálnice postaví a následně bude po dobu 25 let provozovat. Poté by měla být dálnice převedena na stát, který jí bude postupně splácet.
Čoček uvedl, že vše bude muset ještě projednat vláda i Parlament, protože vzniká finanční závazek, který stát vytváří na dalších 25 let. "Zákon nám ukládá, abychom to nečinili vlastním exekutivním rozhodnutím, ale musí to získat souhlas Poslanecké sněmovny jakožto dlouhodobý smluvní závazek státu," řekl náměstek Čoček. Vše je podle něj směřováno tak, aby stavba mohla začít na přelomu letošního a příštího roku.
O dostavbu 32 kilometrů dlouhého úseku se v soutěži utkají čtyři konsorcia. Ministerstvo je vybralo loni ze sedmi uchazečů a nyní s nimi vede soutěžní dialog. Stavět budou úsek od obce Háje na Příbramsku do Mirotic na Písecku. Do správy by měla vítězná firma dostat také již existující úsek od Mirotic po Novou Hospodu a pokračování silnice I/20 do Písku, uvedl náměstek.
Vláda schválila návrh na dostavbu bývalé rychlostní silnice R4 už v lednu 2016. Původně měla stavba dálnice začít v polovině roku 2017, ale kvůli problémům s přípravou se soutěž zpozdila. Stát dříve odhadoval cenu dostavby D4 na 79 miliard korun, podle dřívějších informací ministerstva dopravy se však díky veřejné soutěži na poradenství pro PPP cena snížila o více než 50 miliard korun.
Čoček uvedl, že vše bude muset ještě projednat vláda i Parlament, protože vzniká finanční závazek, který stát vytváří na dalších 25 let. "Zákon nám ukládá, abychom to nečinili vlastním exekutivním rozhodnutím, ale musí to získat souhlas Poslanecké sněmovny jakožto dlouhodobý smluvní závazek státu," řekl náměstek Čoček. Vše je podle něj směřováno tak, aby stavba mohla začít na přelomu letošního a příštího roku.
O dostavbu 32 kilometrů dlouhého úseku se v soutěži utkají čtyři konsorcia. Ministerstvo je vybralo loni ze sedmi uchazečů a nyní s nimi vede soutěžní dialog. Stavět budou úsek od obce Háje na Příbramsku do Mirotic na Písecku. Do správy by měla vítězná firma dostat také již existující úsek od Mirotic po Novou Hospodu a pokračování silnice I/20 do Písku, uvedl náměstek.
Vláda schválila návrh na dostavbu bývalé rychlostní silnice R4 už v lednu 2016. Původně měla stavba dálnice začít v polovině roku 2017, ale kvůli problémům s přípravou se soutěž zpozdila. Stát dříve odhadoval cenu dostavby D4 na 79 miliard korun, podle dřívějších informací ministerstva dopravy se však díky veřejné soutěži na poradenství pro PPP cena snížila o více než 50 miliard korun.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: top