Druhý prázdninový týden se policisté zaměří na Strakonickou, zvýšený dohled bude i na dálnici D4
7. července 2020 (09:06)
Dopravní bezpečnostní akce odstartovala se začátkem prázdnin. Policisté měli na Příbramsku několik stanovišť, kde se zaměřili především na předepsanou rychlost vozidel, kontrolovali telefonování za jízdy, dodržování zajištění bezpečnostními pásy, technický stav vozidel, ale i dechovou zkouškou prověřili případné ovlivnění řidičů alkoholem.
V tomto týdnu se policisté zaměří především na silnici I/4 a na dálnici D4. Měření rychlosti bude probíhat od Hájů až po Zbraslav, a to v obou směrech. Kontrolovat stanovenou rychlost na Strakonické bude policie hlavně v obci Chraštičky.
foto: pribram.cz
Uplynulý víkend se stal nejtragičtějším na českých silnicích od začátku letošního roku, za uplynulé čtyři dny zemřelo podle předběžných statistik nejméně 16 lidí. Od pátku do neděle přišlo při dopravních nehodách o život podle policie 14 lidí, sváteční den si vyžádal dvě oběti. Nejhorší bilanci má pátek, kdy bylo šest mrtvých, letos nejvíc za jeden den. V sobotu podle denních policejních statistik zahynuli tři lidé a v neděli dalších pět.
Každý rok vyhasínají zbytečně na silnicích lidské životy, značné množství lidí je při nehodách zraněno
Nejčastěji k haváriím dochází kvůli nesprávnému způsobu jízdy, kam patří nevěnování se řízení, např. tím, že řidič ladí rádio či navigaci, ohlédne se na zadní sedačky, živě komunikuje se spolujezdcem, svačí, telefonuje. Nesprávný způsob jízdy je i nedodržení bezpečné vzdálenosti, což je velmi častý důvod nehod. Dalším důvodem je vysoká rychlost, nedání přednosti v jízdě a předjíždění.
Nejčastěji k haváriím dochází kvůli nesprávnému způsobu jízdy, kam patří nevěnování se řízení, např. tím, že řidič ladí rádio či navigaci, ohlédne se na zadní sedačky, živě komunikuje se spolujezdcem, svačí, telefonuje. Nesprávný způsob jízdy je i nedodržení bezpečné vzdálenosti, což je velmi častý důvod nehod. Dalším důvodem je vysoká rychlost, nedání přednosti v jízdě a předjíždění.
Na vině je však především selhání lidského faktoru, kdy motoristé zapomínají na daná pravidla provozu na komunikacích a mnohdy si nařízení upravují k obrazu svému. Běžně vidíme vystresované řidiče, kteří chvátají, nedodržují rychlost, riskantně předjíždějí a nesledují situaci kolem sebe. Hazardují nejen se svými životy, ale i s životy ostatních účastníků silničního provozu.
Určitě stojí za zmínku připomenout pár pravidel, na které motoristé dost často zapomínají
V době letních prázdnin hodně šoférů vjíždí na dálnice, ale mnoho z nich nedodržuje ustanovení týkající se jízdy v jízdních pruzích. Mimo obec se jezdí v pravém jízdním pruhu, ostatní pruhy se užívají pouze k předjíždění, objíždění či odbočování. Při přejíždění mezi pruhy nesmí řidič ohrozit ostatní a musí dávat včas znamení o změně směru jízdy. Při příjezdu ke koloně je nutné dodržovat dostatečný odstup od vozu před námi kvůli případnému manévrování. V levém pruhu se zařadit co nejvíce vlevo a v dalších pruzích co nejvíce vpravo, vytváří se tzv. záchranářská ulička.
V době letních prázdnin hodně šoférů vjíždí na dálnice, ale mnoho z nich nedodržuje ustanovení týkající se jízdy v jízdních pruzích. Mimo obec se jezdí v pravém jízdním pruhu, ostatní pruhy se užívají pouze k předjíždění, objíždění či odbočování. Při přejíždění mezi pruhy nesmí řidič ohrozit ostatní a musí dávat včas znamení o změně směru jízdy. Při příjezdu ke koloně je nutné dodržovat dostatečný odstup od vozu před námi kvůli případnému manévrování. V levém pruhu se zařadit co nejvíce vlevo a v dalších pruzích co nejvíce vpravo, vytváří se tzv. záchranářská ulička.
Co se týká předjíždění na silnicích, musí mít motorista rozhled na takovou vzdálenost, aby mohl bezpečně předjet a opětovně se zařadit do svého pruhu. Rozhodně nesmí předjíždět u přechodů pro chodce, u železničních přejezdů, pokud dává před ním jedoucí auto znamení o změně směru jízdy vlevo a přes podélnou čáru souvislou. Za dopravní značkou „Zákaz předjíždění“ se smí předjíždět pouze jízdní kolo a motocykl bez postranního vozíku.
Pokud při odbočování doleva musíme brzdit, protože dáváme přednost protijedoucím vozidlům, není špatné nejdříve jemně „ťuknout“ na brzdový pedál a až teprve potom přibrzdit. Rozsvítí se brzdová světla, ale brzdný efekt se ještě nedostaví. Řidič za námi má čas zaregistrovat náš úmysl a reagovat na něj.
Kapitola sama pro sebe je jízda přes železniční přejezd. Motorista musí být při jeho přejíždění zvlášť opatrný, musí se přesvědčit, zda ho může bezpečně přejet. Přes přejezdy se smí jet rychlostí 30 km/h, svítí-li přerušované bílé světlo zabezpečovacího zařízení, pak smí jet rychlostí nejvýše 50 km/h.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka