Dostavba dálnice D4 míří do finále, na stavbě pracuje 1000 lidí
ROZHOVOR
17. dubna 2024 (14:11)
Dalších 24 fotografií v galerii
foto: pribram.cz / Jakub Pečenka
Jaké služby budou poskytovány, aby byla zajištěna bezpečnost, plynulost a kvalita služeb pro řidiče? Hovořili jsme s Benoîtem le Bouille, generálním ředitelem společnosti Via Salis Operations, která se v současné době intenzivně připravuje na otevření dálnice.
Nově budovaný úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je financován, postaven a bude provozován v rámci prvního dálničního PPP projektu (partnerství veřejného a soukromého sektoru) v České republice. Zadavatelem projektu je Ministerstvo dopravy ČR a koncesní společnost Via Salis, která zvítězila ve výběrovém řízení a je zodpovědná za projektování, financování, výstavbu a provoz této nové dálnice. Stavba trvá 44 měsíců a provozovat se bude po dobu následujících 25 let.
Model PPP má svou přidanou hodnotu v obou fázích projektu, v období stavby i v období, kdy je koncesionář zodpovědný za údržbu a provoz dálnice.
Model PPP má svou přidanou hodnotu v obou fázích projektu, v období stavby i v období, kdy je koncesionář zodpovědný za údržbu a provoz dálnice.
Fáze výstavby
V rámci projektu se staví 32 km zcela nové dálnice z Příbrami do Písku a dalších 16 km dlouhý stávající úsek se modernizuje. 32 nových kilometrů se staví najednou, to umožňuje vyšší rychlost při stavbě, protože lze lépe plánovat nasazení kapacit, tedy přesouvat je tam, kde je to možné nebo kde je to potřeba. Je to nejdelší takto stavěná lineární stavba v ČR.
V rámci projektu se staví 32 km zcela nové dálnice z Příbrami do Písku a dalších 16 km dlouhý stávající úsek se modernizuje. 32 nových kilometrů se staví najednou, to umožňuje vyšší rychlost při stavbě, protože lze lépe plánovat nasazení kapacit, tedy přesouvat je tam, kde je to možné nebo kde je to potřeba. Je to nejdelší takto stavěná lineární stavba v ČR.
Stavba dálnice D4 formou PPP projektu je specifická i v několika dalších směrech. Odlišujícím faktorem je například masivní nasazení lidí a techniky. Maximální počty pracovníků dosahovaly na budovaných úsecích D4 v průběhu léta a začátkem podzimu loňského roku přes 1500 lidí a skoro 700 stavebních strojů. Aktuálně na stavbě pracuje kolem 1000 lidí, a i letos budou počty pracovníků na stavbě kulminovat v letních měsících 2024. Konec stavebních prací je plánován na prosinec 2024.
Koncesionář se zaměřuje i na pravidelnou komunikaci s obcemi a snaží se minimalizovat dopady stavby na řidiče i obyvatele. Jedním z největších omezení byla šestiměsíční objížďka, která vedla obcí Milín. Stávající silnici I/4 bylo potřeba rozšířit do parametrů dálnice, což znamenalo odtěžit zhruba 43 tisíc kubických metrů horniny vrchu Kojetín, do něhož se nová dálnice zařezává. V 1,4 kilometru dlouhé pasáži vyrostly v době objížďky i dvě mostní konstrukce. Jeden z mostů je přímo součástí dálnice a překlenuje místní komunikaci. Další most vede přes dálnici a poslouží jako ekodukt pro přechod zvěře. Po skončení stavby se uvedou do původního stavu místní komunikace v Milíně, které byly pro objízdnou trasu použity.
foto: pribram.cz / Jakub Pečenka
Provozní fáze
Po zprovoznění dálnice D4 po dobu koncese zaručuje model PPP bezpečnost a efektivitu provozu i proto, že platby koncesionářské společnosti závisí na výkonnostních ukazatelích, jako je například plynulost provozu. Je tedy v zájmu koncesionáře i provozovatele Via Salis Operations, aby dálnice byla kvalitní a její kvalita se udržovala.
Po zprovoznění dálnice D4 po dobu koncese zaručuje model PPP bezpečnost a efektivitu provozu i proto, že platby koncesionářské společnosti závisí na výkonnostních ukazatelích, jako je například plynulost provozu. Je tedy v zájmu koncesionáře i provozovatele Via Salis Operations, aby dálnice byla kvalitní a její kvalita se udržovala.
O dálnici D4 se bude starat tým 50 lidí
Úplné otevření D4 se blíží. Jak se dálnice připravuje na provoz? Jaké služby budou poskytovány, aby byla zajištěna bezpečnost, plynulost a kvalita služeb pro řidiče? Hovořili jsme s Benoîtem le Bouille, generálním ředitelem společnosti Via Salis Operations, která se v současné době intenzivně připravuje na otevření dálnice.
Úplné otevření D4 se blíží. Jak se dálnice připravuje na provoz? Jaké služby budou poskytovány, aby byla zajištěna bezpečnost, plynulost a kvalita služeb pro řidiče? Hovořili jsme s Benoîtem le Bouille, generálním ředitelem společnosti Via Salis Operations, která se v současné době intenzivně připravuje na otevření dálnice.
Kolik lidí se bude podílet na údržbě hotové dálnice a jaká bude náplň zaměstnanců na řídícím operačním centru v Letech?
Abychom mohli být efektivní, rozhodli jsme se zřídit provozní základnu v Letech, které se nacházejí uprostřed provozované části dálnice D4. Operační středisko bude vybaveno moderním a výkonným systémem, který nám umožní nepřetržitě monitorovat 100 % dálnice a reagovat na aktuální situaci na dálnici s velmi krátkou prodlevou. K tomu budeme potřebovat profesionální a zkušený tým.
Abychom mohli být efektivní, rozhodli jsme se zřídit provozní základnu v Letech, které se nacházejí uprostřed provozované části dálnice D4. Operační středisko bude vybaveno moderním a výkonným systémem, který nám umožní nepřetržitě monitorovat 100 % dálnice a reagovat na aktuální situaci na dálnici s velmi krátkou prodlevou. K tomu budeme potřebovat profesionální a zkušený tým.
Provozní tým Via Salis, který v současné době budujeme, bude mít téměř 50 lidí. Mezi jeho hlavní úkoly bude patřit nepřetržitý dohled nad provozem a rychlá reakce na mimořádné události, letní a zimní údržba nebo pravidelná kontrola a péče o celou infrastrukturu. V týmu budou nejen technici, řidiči, elektrikáři, operátoři sledování provozu, operátoři údržby, ale také odborníci na IT. Kromě 32 nově vybudovaných úseků dálnic máme na starosti také 16 km silnic otevřených v letech 2004 až 2017, takže s trochou nadsázky lze říci, že na jeden kilometr dálnice připadá zhruba jeden člověk. Operační středisko v Letech bude centrem pro správu celé dálnice D4. Zde se budou shromažďovat a vyhodnocovat data ze všech informačních systémů.
Co všechno tvoří dálniční informační systém?
Dálnice D4 bude nejmodernější dálnicí s nejnovějšími technologiemi, které řidičům zajistí bezpečnost a pohodlí. K dispozici bude například systém automatické detekce událostí, který díky analýze obrazu ze všech kamer dokáže automaticky odhalit jakoukoli nestandardní situaci na dálnici.
Budeme mít také sofistikovaný kamerový systém, který pokryje celou dálnici a odpočívadla. SOS tísňové telefony (48), vysokorychlostní váhy, 10 meteorologických stanic, 36 proměnných dopravních značek, které budou řidiče informovat o aktuální situaci nebo případném nebezpečí a informační panely nebo analyzátory dopravního proudu, které budou do operačního střediska zasílat informace o hustotě provozu.
Dálnice není izolovaný ostrov, ale spíše organismus, jehož dokonalého fungování nelze dosáhnout bez spolupráce se složkami Integrovaného záchranného systému. Proto s nimi komunikujeme již nyní stejně jako s dalšími subjekty, zejména s Národním dopravním informačním centrem, ale také s odtahovou službou a obcemi v okolí dálnice.
Dálnice D4 bude nejmodernější dálnicí s nejnovějšími technologiemi, které řidičům zajistí bezpečnost a pohodlí. K dispozici bude například systém automatické detekce událostí, který díky analýze obrazu ze všech kamer dokáže automaticky odhalit jakoukoli nestandardní situaci na dálnici.
Budeme mít také sofistikovaný kamerový systém, který pokryje celou dálnici a odpočívadla. SOS tísňové telefony (48), vysokorychlostní váhy, 10 meteorologických stanic, 36 proměnných dopravních značek, které budou řidiče informovat o aktuální situaci nebo případném nebezpečí a informační panely nebo analyzátory dopravního proudu, které budou do operačního střediska zasílat informace o hustotě provozu.
Dálnice není izolovaný ostrov, ale spíše organismus, jehož dokonalého fungování nelze dosáhnout bez spolupráce se složkami Integrovaného záchranného systému. Proto s nimi komunikujeme již nyní stejně jako s dalšími subjekty, zejména s Národním dopravním informačním centrem, ale také s odtahovou službou a obcemi v okolí dálnice.
foto: pribram.cz / Jakub Pečenka
Via Salis Operations ale nemá zodpovědnost jen za dohled…
Velkou část naší činnosti tvoří údržba dálnice, což zdaleka není jen pluhování a posyp v zimě. Zahrnuje například péči o dopravní značení a všechny další prvky, které jsou součástí dálnice. Pokud je například dopravní značka poškozena při nehodě, máme přísné lhůty na její opravu nebo výměnu. A protože nelze čekat, až značku nebo jiný prvek dostaneme od výrobce, je součástí naší odpovědnosti také zřízení a udržování řádné zásoby, chcete-li, náhradních dílů.
Platba za dostupnost je mimo jiné vázána na naši schopnost rychle reagovat tak, aby byla dálnice pro uživatele co nejdostupnější.
Další skupinou činností je péče o všechny plochy bezprostředně navazující na vlastní dálnici, především o náspy. Jejich údržba bude také trochu specifická, protože na rozdíl od jiných dálnic v ČR se zde neplánuje pěstování běžné trávy, ale tzv. divoké louky vyseté ze speciální směsi obohacené o podíl lučních květin a bylin. Takové louky se kosí v jiném režimu než monokulturní travní porosty.
Při všech činnostech se Via Salis Operations bude řídit pravidly, která již při podpisu smlouvy mezi státem a koncesionářem v roce 2021 stanovila přesné termíny oprav škod či havárií nebo termíny různých servisních činností. Například pro výměnu poškozené značky máme lhůtu 2 dny, stejně jako pro opravu svodidel.
Přestože je projekt D4 prvním PPP projektem v České republice, máme se servisem a údržbou zkušenosti ze Slovenska, kde podobný projekt provozujeme již 10 let. Můžeme ale čerpat nejen ze zkušeností našich slovenských kolegů, ale i celé sítě VINCI Highways, která provozuje více než 3000 km dálnic po celém světě.
Velkou část naší činnosti tvoří údržba dálnice, což zdaleka není jen pluhování a posyp v zimě. Zahrnuje například péči o dopravní značení a všechny další prvky, které jsou součástí dálnice. Pokud je například dopravní značka poškozena při nehodě, máme přísné lhůty na její opravu nebo výměnu. A protože nelze čekat, až značku nebo jiný prvek dostaneme od výrobce, je součástí naší odpovědnosti také zřízení a udržování řádné zásoby, chcete-li, náhradních dílů.
Platba za dostupnost je mimo jiné vázána na naši schopnost rychle reagovat tak, aby byla dálnice pro uživatele co nejdostupnější.
Další skupinou činností je péče o všechny plochy bezprostředně navazující na vlastní dálnici, především o náspy. Jejich údržba bude také trochu specifická, protože na rozdíl od jiných dálnic v ČR se zde neplánuje pěstování běžné trávy, ale tzv. divoké louky vyseté ze speciální směsi obohacené o podíl lučních květin a bylin. Takové louky se kosí v jiném režimu než monokulturní travní porosty.
Při všech činnostech se Via Salis Operations bude řídit pravidly, která již při podpisu smlouvy mezi státem a koncesionářem v roce 2021 stanovila přesné termíny oprav škod či havárií nebo termíny různých servisních činností. Například pro výměnu poškozené značky máme lhůtu 2 dny, stejně jako pro opravu svodidel.
Přestože je projekt D4 prvním PPP projektem v České republice, máme se servisem a údržbou zkušenosti ze Slovenska, kde podobný projekt provozujeme již 10 let. Můžeme ale čerpat nejen ze zkušeností našich slovenských kolegů, ale i celé sítě VINCI Highways, která provozuje více než 3000 km dálnic po celém světě.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Motorkář se při předjíždění náklaďáku střetl s autem v protisměru
•Video: Motorkářskou sezonu zahájil tradiční přejezd nejkratší Route 66 na světě
•Řidiči audi vběhl do cesty pes, auto skončilo v rybníku