Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem letos vstupuje do závěrečné sezony
29. ledna 2024 (17:15)
foto: Via Salis / PR
Na konci loňského roku bylo hotovo téměř 80 procent, závěrečné práce přijdou na řadu po zimní přestávce.
Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem letos vstupuje do závěrečné sezony, v prosinci bude po 43 měsících prací dokončena. Na konci loňského roku bylo hotovo téměř 80 procent, závěrečné práce přijdou na řadu po zimní přestávce. Mezi hlavní úkoly bude patřit příprava vozovkových vrstev a kompletní vybavení dálnice, uvedlo dnes v tiskové zprávě ministerstvo dopravy.
V první polovině roku stavbaři na trase D4 postupně připraví všechny vozovky. Kromě podkladních vrstev ze štěrku a kamení položí asfaltové vrstvy. Pokračovat budou práce na 40 mostech, které jsou nyní většinou ve fázi hrubé stavby. Dělníci budou například pokládat izolace, klást jednotlivé vrstvy vozovky nebo dodělávat zábradlí.
Na jaře začnou hlavní práce na stavbě odpočívek u Krsic, kde vznikne 246 parkovacích míst. Souběžně začnou dělníci stavět dvě čerpací stanice s restauracemi. Na podzim přijdou na řadu dokončovací práce, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice.
Operační centrum u křižovatky Lety je ve fázi hrubé stavby. Vznikne v něm středisko řízení provozu a budou tam i hlídkové a technické stroje a zařízení pro zimní údržbu, jako je sklad soli a zařízení na výrobu solanky. Důležitou součástí stavby je komplexní informační systém. Letos se počítá s instalací kabelových rozvodů, které se budou sbíhat do operačního střediska v Letech. Informační systém umožní poskytovat řadu technologických služeb včetně úsekového měření a kamerového dohledu, který pokryje 100 procent dálnice i přilehlých oblastí.
Dostavba 32 kilometrů dlouhé dálnice mezi Příbramí a Pískem začala v červnu 2021. Všech pět úseků se staví najednou. Náklady budou téměř deset miliard korun. Firmy zároveň modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí.
Nová D4 vzniká formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership). Projekt dostavby D4 má na starosti sdružení Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Stavební práce na D4 provádí společnost DIVia stavební, která patří do Skupiny VINCI Construction CS, a to na základě zhotovitelské smlouvy uzavřené s Via Salis. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / ČTK
autor: Jakub Pečenka
Související
•V noci na úterý budou v některých částech ČR mrznoucí mlhy a námraza
•Na dálnici D4 u Voznice narazilo auto do svodidel, řidič vyvázl bez zranění
•Aplikace PID Lítačka nabízí pokročilejší vyhledávání tras