Doletem 1919 km překonali čeští piloti světový rekord v délce letu ultralightem
7. května 2023 (21:18)
foto: Flying Revue / PR
Letadlo s označením OK BUG-11 přistálo v podvečer po deseti hodinách a 24 minutách letu na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami, kde ráno vzlétlo.
Letem dlouhým 1919 kilometrů dnes piloti Jiří Pruša a Eliška Kudějová v letadle Shark 600 překonali světový rekord v délce letu v ultralehkém letadle bez mezipřistání. Letadlo s označením OK BUG-11 přistálo v podvečer po deseti hodinách a 24 minutách letu na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami, kde ráno vzlétlo. Trasa vedla přes Německo, Polsko a Slovensko, původně plánovanou trasu museli piloti o 145 kilometrů zkrátit, let místy komplikoval silný protivítr. Dnešní rekord ještě musí oficiálně potvrdit Mezinárodní letecká federace, jejíž komisař dnes pokus dozoroval. Dosavadní rekord s délkou 1036 kilometrů vytvořil před sedmi lety maďarský pilot.
"Dnes byl východní vítr, takže když jsme se stočili nad Berlínem na východ, hodně jsme to pocítili, nad Polskem byl protivítr místy až o rychlosti 30 kilometrů v hodině, proto jsme neletěli tak na východ, jak jsme chtěli, a vypustili jsme i Maďarsko," řekl po přistání Pruša.
Piloti odstartovali v 08:06, přistáli v 18:27. Na trase je čekaly čtyři otočné body, dva v Německu, jeden v Polsku a poslední nad slovenským městem Senica, kde se letadla Shark vyrábí. Původně plánovaná trasa zasahovala zhruba 15 kilometrů do Maďarska, nakonec ale letadlo zamířilo ze Slovenska přímo do Česka.
Letadlo Shark je podle Pruši jedno z nejrychlejších ve své kategorii. Posádka v něm sedí za sebou, díky tomu má větší aerodynamiku a nižší spotřebu. Do váhového limitu 600 kilogramů se započítává váha letadla, paliva i posádky. Před odletem bylo letadlo i s posádkou převáženo na kalibrovaných vahách. prázdné letadlo váží kolem 340 kilogramů. Pokus o překonání rekordu dozoroval rozhodčí s licencí Mezinárodní letecké federace Ivo Lengál.
Průměrná rychlost dnešního letu byla 188 km/h, nejvyšší po větru 250 km/h. Na let vyráželi piloti se 142 litry paliva, po letu ho zbylo v nádrži 14 litrů. Průměrná spotřeba byla zhruba 14 litrů na 100 kilometrů.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / ČTK
autor: Jakub Pečenka
Související
•Připomínka poslední bitvy v Evropě u Slivice bude kvůli dostavbě D4 bez bojových ukázek
•Nízký průlet a přistání těsně za obcí. Vojenský vrtulník některé lidi vystrašil
•V Březnici oslaví 160 let od narození Ludvíka Kuby