Dobříšští hasiči obhájili stupně vítězů v krajské soutěži ve vyprošťování u dopravních nehod
2. května 2022 (12:56)
Další 4 fotografie v galerii
foto: HZS Středočeského kraje
Ve čtvrtek 28. dubna se v krásném prostředí před Městskou sportovní halou, která je na břehu řeky Labe v Poděbradech, uskutečnila Krajská soutěž ve vyprošťování u dopravních nehod Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje.
V osm hodin ráno začala celá soutěž slavnostním nástupem, na kterém nechyběla hejtmanka Středočeského kraje Mgr. Petra Pecková, starosta obce Poděbrady Jaroslav Červinka, náměstek krajského ředitele HZS Středočeského kraje pro IZS a operační řízení plk. Ing. Miloš Hladík, ředitelé územních odborů HZS Středočeského kraje a další pozvaní hosté.
Následně se vše rozběhlo jako dobře namazaný stroj. Technická četa chystala různé druhy dopravních nehod podle scénáře, který si soutěžní družstva předem vylosovala. Postup při této soutěži je vždy stejný. Čtyřčlenné soutěžní družstvo si na označené místo připraví vše, co může u zásahu při dopravní nehodě potřebovat - hlavně vyprošťovací zařízení, páteřové desky, klíny, úkapové nádoby, různé druhy krytí (deky a desky) a zdravotnický batoh a odebere se do izolace. Vzápětí probíhá stavba vylosovaného scénáře a umístění figuranta dovnitř vozu – ten simuluje reálně zraněnou osobu po dopravní nehodě. Ihned poté může být soutěžní pokus odstartován. Soutěžící vybíhají z izolace a poprvé spatří, jaký scénář si vylosovali, což simuluje, k jakému druhu dopravní nehody reálně přijeli.
Soutěžní družstva jsou vždy ve složení velitel družstva, zdravotník a další dva členové družstva. Každý z nich má svůj úkol. Velitel zásahu musí rychle zhodnotit situaci, zvolit a určit způsob, jakým bude zraněná osoba z vozu vyproštěna. Zároveň komunikuje s celým družstvem a operačním střediskem a rozdává rozkazy členům družstva. Zdravotníkův hlavní úkol je co nejrychleji se dostat ke zraněné osobě, poskytnout jí první pomoc, zjistit rozsah a druh zranění a připravit tuto osobu na samotné vyproštění a následný transport.
Každé ze soutěžních družstev má na svůj pokus 20 minut, avšak po uplynulých 15 minutách přichází za každou půlminutu navíc penalizace. Kromě časového limitu jsou pokusy hodnoceny také týmem rozhodčích, kteří se zaměřují na tři okruhy – taktika, technika a předlékařská péče. Rozhodčí pro taktiku hodnotí správnost provedení postupu a dodržení bezpečnosti nejen figuranta, ale i samotných soutěžících. Rozhodčí pro techniku hodnotí správnost použití technických prostředků – jako jsou hydraulické vyprošťovací zařízení, různé přímočaré pily například na sklo a karosérie vozidel, klíny apod. Rozhodčí pro předlékařskou pomoc hodnotí vše, co se týká práce zdravotníka a vše kolem figuranta, zda byla podána kyslíková terapie, pokud byla třeba, jestli bylo s figurantem správně zacházeno, aby nedošlo k jeho dalšímu zranění apod.
Letos soutěžilo devět družstev z jednotlivých územních odborů, tři družstva podnikových hasičů a družstvo místní dobrovolné jednotky, která je předurčená na zásahy u dopravních nehod. Vítězný pohár nad hlavu pozvedli borci z Hořovic, kteří tuto soutěž vyhráli už poněkolikáté. Na druhém místě se umístilo družstvo podnikových hasičů Škoda AUTO, a.s. a bronzovou příčku obsadili hasiči z územního odboru Příbram.
Územní odbor Příbram v soutěži reprezentovalo družstvo profesionálních hasičů z Dobříše ve složení Roman Žalud, Robert Radics, Tomáš Borovka, František Bursík. Letošní scénář dopravní nehody se v rámci soutěžního dne řadil jednoznačně mezi ty nejtěžší, neboť se jednalo o dopravní nehodu dvou osobních automobilů. Byla to situace dopravní nehody, kdy jedno osobní vozidlo bylo posazeno na střechu druhého vozidla. Jakkoliv se může zdát tato dopravní nehoda jako zvláštní, je nutno podotknout, že veškeré scénáře stavěné rozhodčími soutěže vycházejí z reálných dopravních nehod. Tento scénář je takovým výstřižkem z hromadné dopravní nehody na dálnici, kdy při srážce více automobilů za sebou dojde k podebrání jednoho vozidla, které pak skončí právě na střeše. Hasiči museli zajistit místo nehody, provést protipožární opatření, stabilizovat vozidla proti pohybu, provést prvotní předlékařské úkony. Právě stabilizovat vozidla proti pohybu při takovéto nehodě je mimořádně náročnou technickou disciplínou. Po stabilizaci vozidel mohli hasiči zahájit vyprošťovací práce. Pomocí hydraulických nůžek a hydraulického rozpínáku odstranili zadní dveře a sloupek vozidla, čímž otevřeli celý bok vozidla a získali tak dostatečný prostor pro vyproštění osoby. Práce s vyprošťovacími nástroji byly v tomto případě velmi fyzicky náročné, neboť probíhaly ve výšce. Celá záchranná akce trvala dobříšským hasičům 19 minut a 21 vteřin. Ve vysoké konkurenci ostatních soutěžních družstev Středočeského kraje byl výkon hasičů z Dobříše hodnocen rozhodčími jako třetí nejlepší v kraji.
Stanice Dobříš zasahuje průměrně u 90 dopravních nehod za rok. Častým místem dopravních nehod bývá dálnice D4, na které střeží úsek dlouhý 23 km. I proto byl na stanici pořízen rychlý zásahový automobil, který byl do výjezdu zařazen v lednu 2018. Toto zásahové vozidlo bylo ze 75 % financováno dary od Svazku obcí Dobříšska a Novoknínska a od podnikatelských subjektů regionu Dobříšska a Příbramska.
Stanice Dobříš zasahuje průměrně u 90 dopravních nehod za rok. Častým místem dopravních nehod bývá dálnice D4, na které střeží úsek dlouhý 23 km. I proto byl na stanici pořízen rychlý zásahový automobil, který byl do výjezdu zařazen v lednu 2018. Toto zásahové vozidlo bylo ze 75 % financováno dary od Svazku obcí Dobříšska a Novoknínska a od podnikatelských subjektů regionu Dobříšska a Příbramska.
foto: HZS Středočeského kraje
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: HZS Středočeského kraje
autor: Jakub Pečenka
Související
•Při filipojakubské noci hasili středočeští hasiči 18 požárů, více než loni
•Senior u Vápenice přetočil auto na střechu
•Vážná nehoda uzavřela silnici u Milína. Dva lidé se zranili, na místě přistál vrtulník