Do deskové hry investoval několik milionů korun, dnes s ní vstupuje na světový trh
5. května 2020 (18:00)
foto: am.cz;
Desková hra vám umožní se na několik hodin stát hrdinou ve fantasy světě a bojovat s mocnými monstry a draky.
Tadeáš Spousta bydlí v Jincích na Příbramsku. Již dlouhou dobu ho baví počítačové fantasy hry a před pěti lety se rozhodl, že své oblíbené hry převede na naše stoly. Hra, na které začal před pěti lety pracovat zatím nabobtnala do obrovských rozměrů. Do hry investoval velké množství času a především peněz. Dnes od 18:00 hodin vstupuje jeho hra Euthia: Torment of Ressurection do světa. Záleží jen na hráčích a fanoušcích, jestli hra vůbec vyjde a jestli se autorům jejich úsilí a finanční investice vyplatí. Více o vývoji i o hře samotné se dozvíte na následujících řádcích.
Hra Euthie: Torment of Ressurection dnes spouští svoji kampaň na Kickstarteru. Můžete čtenářům přiblížit, co to je Kickstarter a k čemu slouží?
Kickstarter (KS) je americká platforma, která pomáhá tvůrcům realizovat jejich nápady skrze komunitní financování. Hlavní zaměření Kickstarteru je vlastně marketing daného nápadu či projektu. Platforma sama o sobě reálně tvůrcům s ničím nepomůže, ale protože na tuto stránku chodí denně miliony lidí a „nakupují“ zde různorodé novinky od holicích strojků, přes elektrické skútry, až po hry a hlavně deskové hry, tvůrci tak mají větší šanci, že je lidi podpoří. Jako odměna za tuto podporu je většinou finální produkt - v našem případě desková hra.
Kickstarter (KS) je americká platforma, která pomáhá tvůrcům realizovat jejich nápady skrze komunitní financování. Hlavní zaměření Kickstarteru je vlastně marketing daného nápadu či projektu. Platforma sama o sobě reálně tvůrcům s ničím nepomůže, ale protože na tuto stránku chodí denně miliony lidí a „nakupují“ zde různorodé novinky od holicích strojků, přes elektrické skútry, až po hry a hlavně deskové hry, tvůrci tak mají větší šanci, že je lidi podpoří. Jako odměna za tuto podporu je většinou finální produkt - v našem případě desková hra.
Proč hra začíná právě na Kickstarteru a nezvolili jste jinou distribuci? Budou mít podporovatelé kampaně nějakou výhodu?
Důvodů je mnoho, ale tím hlavním je, že jsme založili vydavatelství a chceme vyvíjet a vydávat vlastní hry. Protože ale nejsme známá firma, musíme se dostat do povědomí fanoušků deskových her a na to je projekt na Kickstarteru opravdu dobrá volba. Cílem je vybrat prostředky na výrobu her, to je taková první meta, což je minimálně $95 000. Druhá meta je aby se nám vrátily náklady na projekt, což je kolem $200 000, a ten nejdůležitější cíl je pro nás možnost dále pracovat na vydávání her a na to bychom potřebovali ještě o pár set tisíc dolarů více.
Pokud nás někdo podpoří na Kickstarteru, tak dostane tu nejlepší cenu, za kterou hru může pořídit – 95 dolarů v případě verze s plastovými figurkami. Ceny jsme srazili opravdu na minimum, i když i tak to pro někoho může být dost velká částka. Hra je obrovská. Jen základní edice hry má přes 6kg (smích).
Důvodů je mnoho, ale tím hlavním je, že jsme založili vydavatelství a chceme vyvíjet a vydávat vlastní hry. Protože ale nejsme známá firma, musíme se dostat do povědomí fanoušků deskových her a na to je projekt na Kickstarteru opravdu dobrá volba. Cílem je vybrat prostředky na výrobu her, to je taková první meta, což je minimálně $95 000. Druhá meta je aby se nám vrátily náklady na projekt, což je kolem $200 000, a ten nejdůležitější cíl je pro nás možnost dále pracovat na vydávání her a na to bychom potřebovali ještě o pár set tisíc dolarů více.
Pokud nás někdo podpoří na Kickstarteru, tak dostane tu nejlepší cenu, za kterou hru může pořídit – 95 dolarů v případě verze s plastovými figurkami. Ceny jsme srazili opravdu na minimum, i když i tak to pro někoho může být dost velká částka. Hra je obrovská. Jen základní edice hry má přes 6kg (smích).
Bude hra časem k dostání i v obchodech?
Určitě bude, jen do obchodů se dostane o něco později, než když si ji „objednají“ nadšenci na KS.
Určitě bude, jen do obchodů se dostane o něco později, než když si ji „objednají“ nadšenci na KS.
Hra je od českých tvůrců, ale název má v angličtině a start distribuce má přes zahraniční web. Bude hra dostupná i v českém jazyce?
První edici hry jsme vydávali v Čechách, kompletně v češtině, ale bohužel naše malá zemička takové obludárium jako je Euthie neuživí, takže zaměřujeme své snažení spíše do zahraničí, kde je kupní síla větší. I tak ale plánujeme vydat hru v češtině, ale musí nás podpořit alespoň 400 podporovatelů z Čech či Slovenska. Připravujeme návod na náš web kompletně v našem jazyce, aby lidé, kteří neznají platformu KS mohli přijít a podpořit nás.
První edici hry jsme vydávali v Čechách, kompletně v češtině, ale bohužel naše malá zemička takové obludárium jako je Euthie neuživí, takže zaměřujeme své snažení spíše do zahraničí, kde je kupní síla větší. I tak ale plánujeme vydat hru v češtině, ale musí nás podpořit alespoň 400 podporovatelů z Čech či Slovenska. Připravujeme návod na náš web kompletně v našem jazyce, aby lidé, kteří neznají platformu KS mohli přijít a podpořit nás.
foto: am.cz;
Mnoho čtenářů zná klasické hry, jako jsou Dostihy a sázky, Monopoly a podobně. V čem se Euthie liší od těchto her?
Zjednodušeně lze říci, že ve všem. Popsal bych náš projekt jako mix asi 3 počítačových her v jednom, přizpůsobený na hraní na stole. Naší největší inspirací je Heroes of Might and Magic, Diablo a Baldur’s Gate. Ten rozdíl je v tom, co všechno ve hře člověk může zažít a dělat. Je to obrovský svět plný dobrodružství a vylepšování svého hrdiny.
Zjednodušeně lze říci, že ve všem. Popsal bych náš projekt jako mix asi 3 počítačových her v jednom, přizpůsobený na hraní na stole. Naší největší inspirací je Heroes of Might and Magic, Diablo a Baldur’s Gate. Ten rozdíl je v tom, co všechno ve hře člověk může zažít a dělat. Je to obrovský svět plný dobrodružství a vylepšování svého hrdiny.
Co je tedy hlavní náplní hry?
Ve zkratce je to hlavně o objevování světa, vylepšování svého hrdiny, jeho schopností a kouzel, kupování a vylepšování vybavení, zbrojí, zbraní atd. Velkou část hry zabírají setkání s monstry. Vždy, když se rozhodnete bojovat s monstrem, protihráč se chopí ovládání daného monstra, a snaží se vás pomocí temné magie skolit. Umírání je proto součástí hry a hra tím nekončí, naopak. Další částí je těžba surovin, setkávání se s elementálními silami a to nejlepší je plnění úkolů pro obyvatele Euthie. Ultimátní cíl hry je vždy stanoven dle daného scénáře, například poražení jednoho z draků nebo nalezení nějakého artefaktu.
Ve zkratce je to hlavně o objevování světa, vylepšování svého hrdiny, jeho schopností a kouzel, kupování a vylepšování vybavení, zbrojí, zbraní atd. Velkou část hry zabírají setkání s monstry. Vždy, když se rozhodnete bojovat s monstrem, protihráč se chopí ovládání daného monstra, a snaží se vás pomocí temné magie skolit. Umírání je proto součástí hry a hra tím nekončí, naopak. Další částí je těžba surovin, setkávání se s elementálními silami a to nejlepší je plnění úkolů pro obyvatele Euthie. Ultimátní cíl hry je vždy stanoven dle daného scénáře, například poražení jednoho z draků nebo nalezení nějakého artefaktu.
Myslíte, že se hru dokáže naučit i začátečník, nebo je třeba mít už něco nahráno?
Hra sama o sobě má mnoho možností, ale naučit se ji může úplně kdokoliv, sami jsme byli překvapení, že ji hrají tátové se svými dětmi kolem 10 let, i když je hra určena spíše pro starší 14 let.
Hra sama o sobě má mnoho možností, ale naučit se ji může úplně kdokoliv, sami jsme byli překvapení, že ji hrají tátové se svými dětmi kolem 10 let, i když je hra určena spíše pro starší 14 let.
V čem si myslíte, že je hra unikátní a proč by měla na světových trzích uspět?
V dnešním světě je hodně nahlíženo na vzhled a tím si myslím, že Euthie dokáže zaujmout. Ale hlavním faktorem je dle mého názoru to, že ta hra je otestovaná, funkční a opravdu hráče baví hrát. Dostáváme na ní každý den úžasné ohlasy od lidí, kteří ji zkoušeli a od médií, která o hře natáčela nějaká videa. Dalším faktorem je to, že takových her, jako je tato, není na trhu mnoho a ani se nedivím. Vývoj té hry trval více jak 5 let (s úsměvem).
V dnešním světě je hodně nahlíženo na vzhled a tím si myslím, že Euthie dokáže zaujmout. Ale hlavním faktorem je dle mého názoru to, že ta hra je otestovaná, funkční a opravdu hráče baví hrát. Dostáváme na ní každý den úžasné ohlasy od lidí, kteří ji zkoušeli a od médií, která o hře natáčela nějaká videa. Dalším faktorem je to, že takových her, jako je tato, není na trhu mnoho a ani se nedivím. Vývoj té hry trval více jak 5 let (s úsměvem).
foto: am.cz;
Před několika lety jste se svým týmem vydali první verzi hry Euthia, do té doby jste se museli naučit mnoho nového. Kdybyste mohl v původní hře udělat jednu věc jinak, co by to bylo?
Ano, první edice Legendy země Euthie byla vlastně takový testovací produkt, zda to lidi bude bavit. Otázka na jednu věc, kterou bych udělal jinak, je šíleně těžká. My tu hru celou předělali, tam nezůstalo skoro nic stejné, ale rozhodně je to o možnostech pro vítězství. Ve staré edici bylo těch cest k vítězství málo, v nové je jich mnoho.
Ano, první edice Legendy země Euthie byla vlastně takový testovací produkt, zda to lidi bude bavit. Otázka na jednu věc, kterou bych udělal jinak, je šíleně těžká. My tu hru celou předělali, tam nezůstalo skoro nic stejné, ale rozhodně je to o možnostech pro vítězství. Ve staré edici bylo těch cest k vítězství málo, v nové je jich mnoho.
Vývoj hry na profesionální úrovni a veškeré promo musí být nejen časově ale i finančně dost náročný. Máte spočítáno, kolik času i peněz už jste do Euthie investoval?
Nevím, zda se už můžeme považovat za profíky, ale rád bych se tam brzy dostal (smích). Každopádně já i přes to, že podnikám a musím vydělávat na živobytí jinde, tak jsem do projektu nainvestoval více jak 15 000 hodin práce, je to strašné číslo. Partnerka Markéta na projektu dělá naplno už skoro 4 roky, takže na tom bude brzy velice podobně. Máme už pár let zaměstnaných několik lidí na dálku, na projektu celkem pracuje kolem 12 lidí. Je to velká hra a upřímně jsem to na začátku neodhadoval až takhle vysoko, ale už jsme do toho nainvestovali několik milionů korun. Jen samotná propagace projektu, natočená videa a mediální pokrytí vyšlo bez mála na milion.
Nevím, zda se už můžeme považovat za profíky, ale rád bych se tam brzy dostal (smích). Každopádně já i přes to, že podnikám a musím vydělávat na živobytí jinde, tak jsem do projektu nainvestoval více jak 15 000 hodin práce, je to strašné číslo. Partnerka Markéta na projektu dělá naplno už skoro 4 roky, takže na tom bude brzy velice podobně. Máme už pár let zaměstnaných několik lidí na dálku, na projektu celkem pracuje kolem 12 lidí. Je to velká hra a upřímně jsem to na začátku neodhadoval až takhle vysoko, ale už jsme do toho nainvestovali několik milionů korun. Jen samotná propagace projektu, natočená videa a mediální pokrytí vyšlo bez mála na milion.
foto: am.cz;
Od kdy do kdy kampaň na Kickstarteru poběží a kdy by se hra mohla fyzicky objevit u hráčů na stolech?
Kampaň začíná 5. května v 18:00 a od téhle chvíle nás budou všichni, komu se líbí náš projekt, moci podpořit a přeobjednat si novou hru. Celkem poběží tyhle předobjednávky 28 dní do 2. června 2020. Původní plány byly na Vánoce 2020, ale protože jsme ještě do hry toho hodně přidali a možná se v kampani ještě dost obsahu otevře, tak budeme potřebovat více času vše zpracovat. Odhadujeme, že kolem března či dubna 2021 by se hra měla dostat k prvním hráčům domů.
Kampaň začíná 5. května v 18:00 a od téhle chvíle nás budou všichni, komu se líbí náš projekt, moci podpořit a přeobjednat si novou hru. Celkem poběží tyhle předobjednávky 28 dní do 2. června 2020. Původní plány byly na Vánoce 2020, ale protože jsme ještě do hry toho hodně přidali a možná se v kampani ještě dost obsahu otevře, tak budeme potřebovat více času vše zpracovat. Odhadujeme, že kolem března či dubna 2021 by se hra měla dostat k prvním hráčům domů.
Jste před začátkem kampaně nervozní?
Nervózní už moc nejsem, dali jsme do toho všechno co šlo a teď se prostě uvidí. V průběhu to bylo mnohem horší, když jsme třeba museli na poslední chvíli změnit kreativce na video nebo když se objevil COVID-19. Jsme ve velice zvláštní situaci, ale všichni věříme, že to dáme. Tak za chvíli se uvidí (smích).
Nervózní už moc nejsem, dali jsme do toho všechno co šlo a teď se prostě uvidí. V průběhu to bylo mnohem horší, když jsme třeba museli na poslední chvíli změnit kreativce na video nebo když se objevil COVID-19. Jsme ve velice zvláštní situaci, ale všichni věříme, že to dáme. Tak za chvíli se uvidí (smích).
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz;
autor: Jakub Pečenka