5. Návrh rozpočtu města Příbram na rok 2016
Rada doporučuje schválit.
Dvořák: Mimo koalice se na předjednání dostavili všichni členové finančního výboru (i opoziční) a pan Kyselák. Hlavní novinka je ta, že se nechceme pohybovat v rozpočtovém provizoriu. Rozpočet je o dost přehlednější než rozpočty v předchozích letech. Rada musela přeskočit z doby, kdy jsme využívali rozpočtové schodky do nové éry, kdy musíme pracovat v přebytcích. *nyní je prezentován graf schodků a přebytků za posledních 5 let a graf zůstatku peněžních prostředků*. Je rozpočtován přebytek 28 milionů korun, 8 milionů je na dlouhodobé úvěry, které chválím a dalších 20 milionů, které si vzalo vedení města, než odešlo. Splacení je naplánováno na únor 2016. Nejsou plánovány žádné úvěry. Problémem města je mizivá likvidita. Nemáme v rozpočtu na příjmové stránce jiné dotace, než ty, na které jsou již podepsané smlouvy. Dříve se počítalo i s plánovanými dotacemi. Do vodohospodářského majetku máme rozpočtováno asi 27 milionů korun, což je výrazně více, než v minulých letech.
Rotter: Chci informovat, že finanční výbor jednomyslně rozpočet podpoří s jednou výjimkou, kterou pronese paní Humlová:
Humlová: 200 tisíc pro církve bychom přesunuli do rezervy. V současné době jsou církve nejlépe dotované instituce a to lépe než města a obce. Za situace, kdy šetříme, kde se dá, bychom 200 tisíc měli využít jinak.
Švenda: Já bych požádal o zvážení tohoto přesunu. Nevíme, o co budou žádat a jedná se o minimální částku. O těchto dotacích rozhodne zastupitelstvo. Mohou žádat i soukromé osoby na opravy kapliček, atd... Počkejme, jaké se sejdou žádosti.
Vařeka: Pokud by peníze byly použité na opravu kapličky, která je v majetku města, tak by to bylo důstojné.
Humlová: Toto je dotační program pro církve a náboženské společnosti, to se netýká církevních staveb v majetku města nebo soukromých osob.
Kyselák: Kromě divadla a knihovny mě zarazila otázka financování odboru informačních technologií. Je tu na to asi 8 milionů.
Vedoucí odboru: Mám připravený rozpis, kde je částka rozklíčována. Je to nezbytné.
Stříbrnský: Zaznělo, že církve jsou nejlépe dotované. Já tyto informace nemám.
Humlová: Restituce jsou dar církvím.
Kyselák: Může se k rozpočtu vyjádřit ředitel divadla, jestli je to dost?
Bednář: Jsem rád, že se dostávám ke slovu. Jsme vícesložkový podnik, máme 55% soběstačnost. Příští rok nás čeká navýšení platů, což je pro nás cca 650 tisíc korun. Pak bude plánovaná odstávka kina kvůli 3D kinu. Dostali jsme míň. Myslím, že je to to, co je dneska možné. My se s tím samozřejmě budeme prát. Faktury, které ovlivňují prodejnost je mnoho a my neprodáváme auta ani jídlo, vaříme z křišťálové koule. Děláme mnoho aktivit i pro děti a mládež.My se tím musíme poprat.
Větrovský: Kolik procent jde na výplaty herců a kolik jde na opravy a provoz divadla.
Bednář: Letos musíme dodat 3,5 milionů, abychom zaplatili naše zaměstnance.
Stříbrnský: Chci potvrdit slova pana Bednáře. Musím říct, že výsledky příbramského divadla jsou opravdu exkluzivní. Budova divadla je jedním ze symbolů, ale budova není moc hospodárná.
Kareš: Takže 25,5 milionů jde na mzdy.
Bednář: Dvě třetiny těch lidí jsou vysokoškoláci a středoškoláci. Jsou to špičky ve svých oborech a ten průměrný plat není vysoký.
Dvořák: Jsem v úzkém kontaktu s ekonomy a hlídám, jak nakládají s prostředky. Organizace se stále zekonomičťují. U divadla zrovna není co vytknout.
Šmídová (Knihovna Jana Drdy): V loňském roce jsme začali vyměňovat inventář a budeme v tom pokračovat i v roce 2016. Pokud bude rozpočet ponížen, budeme muset upravit investiční akce.
Větrovský: Myslím, že rozpočet je přehledný, ale nemyslím, že byl předtím zpracováván špatně. Zarazilo mě, že jste říkal, že něco v rozpočtu bylo protizákonné. Viděl jsem 2 grafy, chyběl ale další, který hovoří o zhodnocení města, to určitě bude vědět pan Pikrt. Největší ráno vloni dostal sport. Mrzí mě, že toto se nezohlednilo. Bylo by dobré navýšit peníze pro SZM, zasloužilo by to trochu lepší stav, ale je to spíš takové moje přání.
Dvořák: Ty dva grafy měli cíl, abyste si uvědomili nutnou změnu filosofie rozpočtu. Co se týká nezákonnosti, tak zákon o rozpočtových pravidlech hovoří, že schodek může být jen ze smluvně zajištěným úvěrem.
Šedivý: Musím na to reagovat. Pan inženýr si to představuje jednoduše. Zastupitelstvo nejprve musí schválit zastupitelstvo a pak teprve si můžeme vzít úvěr, nemůžeme nic dělat předem. Je mi divné, že mě na to nikdy nikdo neupozornil a že těch finančních kontrol jsme měli hodně. Jak si chcete vzít úvěr, když to není schválené zastupitelstvem? To by byla činnost, co by zajímala někoho na Zdaboři.
Dvořák: Mýlíte se. Nevěděl jsem to dřív. Proč vás někdo neupozornil, to nevím.
Stefanidesová: Chtěla bych se zeptat na neinvestiční příspěvek do CZSM. Dále se chci zeptat na právní služby od právníka Dvořáka a Jonáka, jak město vybíralo tyto právní konzultanty. Dále se chci zeptat na paušály pro zastupitele, je na ně rozpočtováno 16 tisíc.
Dvořák: Navýšení centra chápejte tak, že vzniklo sloučením a příspěvek je naskládán z výdajů, které byly plánovány na tyto organizace. U centra se navíc povinně zvedly platy, ale i tak se o něco škrtlo. Co se týká právních služeb, tak neumím odpovídat na vybírání těchto poskytovatelů, jsem si jist, že je to v souladu s pravomocemi vedení města. Můj syn už dlouho nepracuje pro pana Janáka a angažuje se v situaci 1. SčV, kde vlivem jeho práce se významně změnili vztahy města s touto firmou.
Vařeka: Právní kancelář Janák se zabývala 1. SčV, teplárnou. Bylo potřeba vzít toho nejlepšího. Ono dělat výběrové řízení není tak jednoduché. 16 let ten spor o teplárnu nebyl podle nás veden dostatečně efektivně.
Kyselák: Když vzniklo CZSS, zaznamenali jste nějakou úsporu?
Dvořák: Momentálně ne. Rád bych připomněl, že při vzniku centra se hovořilo o předpokládaných příjmech na straně dotací.
Kyselák: Myslel jsem, že se celá řada služeb zkoncentruje pod vedení méně lidí a že to bude prezentovat určitou úsporu.
Dvořák: Centrum je v životě půl roku a ono si funkčně zatím sedá. Zatím mám čísla, že je to nákladově stejné.
Vařeka: Hlavním cílem bylo, abychom šli s dobou a byla větší provázanost služeb, což je do budoucna podmínkou získat dotace.
Švenda: Příspěvek centra se rovná součtu příspěvků z minulého roku, i když se zvyšují platy. Sport by si určitě zasloužil víc peněz, víme o stavu SZM. Meziročně se navýšila částka na opravy poměrně dost, ale i tak je to kapkou v moři za současného stavu.
Král: Dnes večer tu dvakrát zaznělo, že staré vedení radnice jednalo protiprávně. Hovořilo se, že místostarostka bude odpovídat na dotazy příště, ale rozpočet budem hlasovat dnes, nebo se pletu?
Dvořák: Jsem 100% u toho, že se zákon porušoval, když se kryl schodek rozpočtu nesmluvním úvěrem. Jestli ta poznámka byla, jestli nemáme nějak konat, říkám nechme to být.
Vařeka: Co se týče paní místostarostky, ona se omlouvala, není jí dobře, ale sleduje jednání a myslím, že jsme všechno odpověděli.
Danda: Mám jeden dotaz na to centrum. V jednom z prvních rozhovorů se starosta vyjádřil, že město dotuje sociální služby 15 miliony a jedním z důvodů bylo, aby se tyto peníze ušetřily. Jak je toto možné?
Vařeka: Teď srovnáte jablka a hrušky. Existují evropské a krajské dotace, které dříve nemohly být čerpány. O ty je dnes zažádáno.
Dvořák: Sám za sebe vím, že bylo řečeno, že se zvětší samofinancovatelnost. Za rok se zeptejte, jestli se podařilo získat dotace. Do rozpočtu je dávat nebudeme, není to správné.
Kyselák (T): Pan Dvořák řekl at to necháme být, já souhlasím, nevznikla tím žádná škoda a nemělo to právní dopad.
Diskuze ukončena. Vyhlášena přestávka 15 minut.
16. 12. 2015 (18:32:18)