Diamo je pro rychlou sanaci příbramských uranových hald
29. března 2017 (06:36)
Státní podnik Diamo plánuje rychlou sanaci hald v bývalém příbramském uranovém revíru. Materiál z odvalů chce přepravovat na jedno místo, kde ho bude dál zpracovávat. Učiní tak zřejmě pomocí visuté pásové dopravy, která znamená minimální zábor území. Okolní obce by tak třeba do deseti až patnácti let mohly bezúplatně získat vyčištěné pozemky, řekl ČTK ředitel Diama Tomáš Rychtařík.
„Volíme radikální rychlou variantu,“ uvedl. Připomněl, že pozůstatky po těžbě uranu jsou jednoznačně zátěží pro životní prostředí a krajinu a brání rozvoji obcí. Diamo chce podle něj postupovat aktivně, tedy ne tak, že tam po padesáti letech pomalé sanace zbude třeba ještě půl haldy.
Starostům představilo čtyři možnosti dalšího vývoje. Podle Rychtaříka zvítězil návrh, který počítá s přepravou materiálu na jedno centrální místo a jeho následným dalším zpracováním. „Přistoupili jsme k principu aktivní sanace hald a aktivní sanace znamená jejich odtěžení,“ uvedl.
Zbylými třemi variantami bylo nedělat nic, likvidovat haldy stejným postupem jako dosud, nebo je roztáhnout tak, aby svahy bylo možné zúrodnit a zrekultivovat. „Ale to je se strašným záborem a mnoho věcí neřešíme. Odvaly bychom jen zplacatili,“ podotkl Rychtařík.
Proto se jako nevhodnější ukazuje odtěžit haldy a materiál přepravit na jedno místo - do okolí šachty číslo 16. „Uděláme jeden centrální odval, tam to přetřídíme a odtud to budeme rozprodávat, čistit a tak dále,“ uvedl Rychtařík. Ve hře bylo více možností přepravy, také pásy po zemi nebo lanovka, ale visutá pásová doprava se podle Rychtaříka jeví jako nejlepší. Neznamená zatížení okolí, jen se vybudují stojny, na nichž poběží pás. Obce podle Rychtaříka tuto možnost vesměs vítají, Diamo nikde nenarazilo na nesouhlas. O konkrétní podobě sanace se ještě povedou jednání.
„Volíme radikální rychlou variantu,“ uvedl. Připomněl, že pozůstatky po těžbě uranu jsou jednoznačně zátěží pro životní prostředí a krajinu a brání rozvoji obcí. Diamo chce podle něj postupovat aktivně, tedy ne tak, že tam po padesáti letech pomalé sanace zbude třeba ještě půl haldy.
Starostům představilo čtyři možnosti dalšího vývoje. Podle Rychtaříka zvítězil návrh, který počítá s přepravou materiálu na jedno centrální místo a jeho následným dalším zpracováním. „Přistoupili jsme k principu aktivní sanace hald a aktivní sanace znamená jejich odtěžení,“ uvedl.
Zbylými třemi variantami bylo nedělat nic, likvidovat haldy stejným postupem jako dosud, nebo je roztáhnout tak, aby svahy bylo možné zúrodnit a zrekultivovat. „Ale to je se strašným záborem a mnoho věcí neřešíme. Odvaly bychom jen zplacatili,“ podotkl Rychtařík.
Proto se jako nevhodnější ukazuje odtěžit haldy a materiál přepravit na jedno místo - do okolí šachty číslo 16. „Uděláme jeden centrální odval, tam to přetřídíme a odtud to budeme rozprodávat, čistit a tak dále,“ uvedl Rychtařík. Ve hře bylo více možností přepravy, také pásy po zemi nebo lanovka, ale visutá pásová doprava se podle Rychtaříka jeví jako nejlepší. Neznamená zatížení okolí, jen se vybudují stojny, na nichž poběží pás. Obce podle Rychtaříka tuto možnost vesměs vítají, Diamo nikde nenarazilo na nesouhlas. O konkrétní podobě sanace se ještě povedou jednání.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: khj dr