Další jednání o obchvatu přineslo dílčí výsledky
1. září 2018 (12:00)
Včera odpoledne proběhlo v Příbrami jednání vedení města s ministrem dopravy Danem Ťokem, kterého se osobně zúčastnil i předseda vlády České republiky Andrej Babiš. Své slovo dostali také předsedové osadních výborů.
Po přivítání hostů a krátkém úvodu otevřel diskuzi starosta města Příbram Ing. Jindřich Vařeka.
„V nejbližších dnech respektive týdnech by měla rozhodovat Centrální komise ministerstva dopravy o tom, zda bude obchvat realizován celý nebo jen v jedné části. Tím základním aspektem, podle kterého tato komise doposud rozhodovala je jakési ekonomické vyhodnocení celé záležitosti. Dnes tu jsme proto, abychom přesvědčili, že důležitými hledisky je nejen ekonomická efektivita, ale také otázka bezpečnosti v souvislosti s dopravou a ekologie města.
Při vybudování pouze druhé části obchvatu by se situace zhoršila na náměstí TGM, v Milínské, Školní, Březnické ulici, Kapitána Olešinského, Čs. Armády, Žežické, Hájecké a v úseku Brod a Milín. Pokud se obchvat vybuduje celý pak se i zde, jako v jiných částech města, situace zlepší,“ vyslovil starosta obavy obyvatel.
Palčivá otázka tedy zní: Bude se budovat celý obchvat nebo zůstane pouze u jedné jeho části?
„V nejbližších dnech respektive týdnech by měla rozhodovat Centrální komise ministerstva dopravy o tom, zda bude obchvat realizován celý nebo jen v jedné části. Tím základním aspektem, podle kterého tato komise doposud rozhodovala je jakési ekonomické vyhodnocení celé záležitosti. Dnes tu jsme proto, abychom přesvědčili, že důležitými hledisky je nejen ekonomická efektivita, ale také otázka bezpečnosti v souvislosti s dopravou a ekologie města.
Při vybudování pouze druhé části obchvatu by se situace zhoršila na náměstí TGM, v Milínské, Školní, Březnické ulici, Kapitána Olešinského, Čs. Armády, Žežické, Hájecké a v úseku Brod a Milín. Pokud se obchvat vybuduje celý pak se i zde, jako v jiných částech města, situace zlepší,“ vyslovil starosta obavy obyvatel.
Palčivá otázka tedy zní: Bude se budovat celý obchvat nebo zůstane pouze u jedné jeho části?
Ministr Dan Ťok reagoval: „Centrální komise ministerstva o obchvatu již jednala, jelikož jsem tu minule slíbil, že obchvat Příbrami dostanu mezi priority. Opravdu našemu ministerstvu vyšlo, že je potřeba druhá část obchvatu. V každém případě máme do výpočtu efektivity podle nových pravidel možnost započítat i jiné parametry – vliv na ekologii, životní prostředí a bezpečnost ve městě. Na popud ŘSD bude udělán další propočet a vypadá to, že by takto mohla ekonomicky vyjít i první a třetí část. Naší strategií je začít stavět to, co bude připraveno, což bude nejdříve druhá část a pokračovat stavbou dalších částí, pokud propočet vyjde, předpokladem je, že by to vyjít mělo.“
Své připomínky, otázky a poznatky poté vznesli zástupci osadních výborů. Ing. Holý ze Zdaboře například přednesl konkrétní návrhy, jak druhou část obchvatu zlevnit a zároveň zmírnit negativní dopad obchvatu na zdejší obyvatele – jako je například rapidní zvýšení intenzity hluku. „Tuto změnu již navrhuju od roku 2007. Obrovský přebytek zeminy, který stavbou vznikne (jedná se o zdabořskou část obchvatu), by se částečně nechal na valech, udělaly se další terénní úpravy a zástavba by se tím odhlučnila. ŘSD by to nestálo vůbec nic, valy by zůstaly na mých pozemcích, které by tak nebylo nutné vykupovat.“
„Klidně vám tam zeminu necháme,“ dočkal se Ing. Holý po 11 letech jednání, uznání svého, dá se říci velkorysého požadavku. „Musí být však dojednáno s krajem nebo městem, kdo si poté vezme val – jako stavební objekt – dále na starost,“ dodal ministr Ťok.
„Klidně vám tam zeminu necháme,“ dočkal se Ing. Holý po 11 letech jednání, uznání svého, dá se říci velkorysého požadavku. „Musí být však dojednáno s krajem nebo městem, kdo si poté vezme val – jako stavební objekt – dále na starost,“ dodal ministr Ťok.
Padlo ještě několik připomínek, v zásadě však názor většiny vyslovil pan Stoklasa, který promluvil nejen za Březové Hory: „Kdo jezdí ráno do práce nebo se odpoledne vrací, zažívá kolaps dopravy. Obchvat je nutný. Pevně doufám, že po druhé části bude první a třetí navazovat.“
„Velkou prosba na vás, nedělejme jenom polovinu. Vezměte na vědomí, že existuje i hledisko bezpečnosti a ekologie a postavme obchvat celý,“ zakončil debatu apelem na zúčastněné zástupce z řad ŘSD starosta města Ing. Vařeka.
„Velkou prosba na vás, nedělejme jenom polovinu. Vezměte na vědomí, že existuje i hledisko bezpečnosti a ekologie a postavme obchvat celý,“ zakončil debatu apelem na zúčastněné zástupce z řad ŘSD starosta města Ing. Vařeka.
Aktuální stav přípravy výstavby obchvatu
Ministerstvo dopravy ČR při schvalování aktualizace záměru projektu rozhodlo prozatím o pokračování přípravy pouze 2. části obchvatu. Stavba „I/18 Příbram jihovýchodní obchvat – 2. část“, má začátek u obce Bohutín a končí u obce Brod (u „Ornova mlýna“) na silnici I/66, kde je navrženo přebudování současné stykové křižovatky III/1912 a I/66 na kapacitní okružní křižovatku, která zajistí i napojení areálů výroby a služeb ve Zdaboři na silnici I/66 bez hrozby navýšení dopravy v Žežicích. Tato stavba zabezpečí převedení veškeré tranzitní automobilové dopravy z obcí Bohutín, Vysoká Pec, Havírna a Příbram-Březové Hory (tranzit ve směru D4 – Rožmitál pod Třemšínem, který sám o sobě není hlavní dopravní zátěží na dnešní I/18 na průtahu Příbramí). Oblast Březových Hor, která je poddolována, je zcela nevhodná pro těžkou kamionovou dopravu. Celá stávající trasa velice silně zasahuje do života občanů těchto obcí, zejména z hlediska hlukové zátěže, prašnosti a celkové bezpečnosti. Na tuto část je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí a byla podána žádost o územní rozhodnutí. Hluková situace v Brodu bude řešena v souvislosti s realizací této stavby.
Příprava 1. a 3. části je pozastavena až do vydání aktualizace prováděcích pokynů pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů silničních a dálničních staveb, které musí respektovat nové pokyny EU. Na základě takto aktualizovaných Prováděcích pokynů bude následně zpracována aktualizace ekonomického hodnocení projektu a tento bude znovu předložen k posouzení Centrální komisi ministerstva dopravy ČR. Aktuálně je v rámci 2. části jihovýchodního obchvatu (úsek Bohutín – Ornův mlýn) dokončena dokumentace pro územní rozhodnutí. Dne 12. 12. 2017 byla podána žádost o vydání územního rozhodnutí. Proces jeho vydání je přerušen nejdéle do 31. 12. 2018 z důvodu nutnosti doplnění podkladů dle požadavku stavebního odboru. Objednán byl projekt podrobného geotechnického průzkumu s termínem do srpna 2018.
Ministerstvo dopravy ČR při schvalování aktualizace záměru projektu rozhodlo prozatím o pokračování přípravy pouze 2. části obchvatu. Stavba „I/18 Příbram jihovýchodní obchvat – 2. část“, má začátek u obce Bohutín a končí u obce Brod (u „Ornova mlýna“) na silnici I/66, kde je navrženo přebudování současné stykové křižovatky III/1912 a I/66 na kapacitní okružní křižovatku, která zajistí i napojení areálů výroby a služeb ve Zdaboři na silnici I/66 bez hrozby navýšení dopravy v Žežicích. Tato stavba zabezpečí převedení veškeré tranzitní automobilové dopravy z obcí Bohutín, Vysoká Pec, Havírna a Příbram-Březové Hory (tranzit ve směru D4 – Rožmitál pod Třemšínem, který sám o sobě není hlavní dopravní zátěží na dnešní I/18 na průtahu Příbramí). Oblast Březových Hor, která je poddolována, je zcela nevhodná pro těžkou kamionovou dopravu. Celá stávající trasa velice silně zasahuje do života občanů těchto obcí, zejména z hlediska hlukové zátěže, prašnosti a celkové bezpečnosti. Na tuto část je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí a byla podána žádost o územní rozhodnutí. Hluková situace v Brodu bude řešena v souvislosti s realizací této stavby.
Příprava 1. a 3. části je pozastavena až do vydání aktualizace prováděcích pokynů pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů silničních a dálničních staveb, které musí respektovat nové pokyny EU. Na základě takto aktualizovaných Prováděcích pokynů bude následně zpracována aktualizace ekonomického hodnocení projektu a tento bude znovu předložen k posouzení Centrální komisi ministerstva dopravy ČR. Aktuálně je v rámci 2. části jihovýchodního obchvatu (úsek Bohutín – Ornův mlýn) dokončena dokumentace pro územní rozhodnutí. Dne 12. 12. 2017 byla podána žádost o vydání územního rozhodnutí. Proces jeho vydání je přerušen nejdéle do 31. 12. 2018 z důvodu nutnosti doplnění podkladů dle požadavku stavebního odboru. Objednán byl projekt podrobného geotechnického průzkumu s termínem do srpna 2018.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
Pavlína Svobodová
tisková mluvčí radnice
Pavlína Svobodová
tisková mluvčí radnice
autor: jk